Tändning

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Tändning

Post by Jungletime »

Helrenoverad B20 , samtliga lager nya, toppen planad 2,7mm och portad, 2mm packning, D-kam, blocket borrat 0,030, nya kolvar, dubbla su. Tändstift BP7HS
Har ställt in tändningen vid 1500 r/m ca 21-22gr.
Vad skall en korrekt inställning vara ??
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Tändning

Post by J.Lundin_ »

Det som till största delen styr vad för grundinställning man behöver ha på tändningen är förbränningsrummets design. Med B20 som har badkars utformning så är det 21-23 grader som fungerar bäst. Så du ligger helt rätt vid detta varvtal.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Tändning

Post by Jungletime »

Glödtänder och jag undrar vad det kan vara för fel. Tändstiften är enligt rek här på forumet till denna bestyckning.
Nån som har nån ide?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Tändning

Post by J.Lundin_ »

Att man har rätt grundinställning på fördelaren innebär inte automatiskt att resten av tändkurvan blir rätt. Den original fördelare som man bör använda är sportfördelaren dvs. utan vakuumklocka. Försöker du använda en standard fördelare med vakuumförställning så får du garanterat problem.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Tändning

Post by Jungletime »

Med glödtänder menar jag att den efter avstängning tänder.
När det gäller vakumförställningen så har jag pluggat den
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tändning

Post by Torbo »

Jeg må stoppe min i gir og lett kløtsj når det er varmt for at den ikke skal ettertenne. Ikke så uvanlig ved trim...
Enktelte løste dette problemet på 70-80-tallet ved å montere elektrisk tomgangsdyse, som gjorde at motoren ikke ettertente...

På min oppstår det når jeg bruker 95 oktanbensin, men jeg skal jo bruke 98 på min, men men må man jo prøve litt forskjellig...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Tändning

Post by J.Lundin_ »

Det Volvo gjorde på B20 med enkelförgasare för att få bort problemet med glödtändning var mycket riktigt att sätta dit en elektromagnetiskt styrd ventil som kapade soppatillförseln då motorn stängdes av. Ingen soppa in i motorn- inga problem med glödtändning.... :D Jag har själv inte haft problem med glödtändning och dubbla SU, däremot med enkelförgasare :D Då kunde motorn i min gamla 140 stå och gå i minst 30 sek efter att jag stängt av den, till glädje för omgivningen och den skomakare jag brukade parkera utanför:D :D

Jag skulle prova med att gå upp i tändstift dvs. montera något kallare stift än BP7HS

Pluggat vakuumförställningen? Då har du garanterat fel tändkurva för den trimningsgrad som du har.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Tändning

Post by Jungletime »

Har ju 95-oktan i tanken, skall prova med 98.
På SU-HS6 finns ingen anslutning för vakumförställning och jag har ingen fördelare utan vakum.
Finns det nåt att göra i tändinställning eller är det sportfördelare som gäller och i såfall vad har den för beteckning?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändning

Post by A-masen »

Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Tändning

Post by Jungletime »

Har kollat hur vakumkretsen i standardutförande på B20 mellan fördelare och förgasare ser ut. Diametern på nippeln som sitter på förgasaren är ca 2mm men hålet in i förgasaren är betydligt mindre.
Tänkte ta nippeln från en förgasare och meka ihop den med en nippel på insug, men då blir ju kretsens innerdiamter ca 2mm, medan det i orginal är reducerat i förgasaren. Funkar detta?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Tändning

Post by J.Lundin_ »

Nippelns diameter har inget som helst med det vakuum som skapas. Vad man får för trycknivå handlar bara om var man tar ut trycket någonstans. Tar man ut det i den smala delen i en förgasarhals där man har ett massflöde med hög hastighet så för man garanterat "högre" vakuum än om man sätter nippeln i insugsröret. Det här påverka så klart hur tändkurvan kommer att se ut. Det enda man kan vinna med en liten diameter är minskad tryckfluktuation dvs. dämpning av icke önskvärda svängningar i trycket som går till vakuumklockan.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Tändning

Post by Jungletime »

Då gör jag ett försök med vakumanslutning till insuget. Ytterligare en fråga som gäller min förra jämförelse med original. I förgasaren sitter väl nippeln efter spjället medan anslutning till insug blir före spjäll. Har detta nån betydelse?
Ny går motorn hyfsat bra när den är varm även utan vakumanslutning, dock är det orolig tomgång innan den nått full temp.
Har ej kört över 3500varv än. Inkörning får man hålla på 50mil.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tändning

Post by QV »

angående hålet i nippeln så bör man ha en litet hål om man inte behöver stor vakuummängd.

Skulle slangen vitra sönder till fördelaren och hålet är "stort" så kommer motorn få i sig mera luft felaktiv väg jämfört med ett litet hål.

Om ni undrar om det gör någon skillnad så ta bort slangen till fördelaren sedan tar ni bort slangen till bromsservot medans motorn går på tomgång.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Tändning

Post by 940 »

angående glödtändningen, jag vet ju inte hur du har tomgångsvarvet på din, men på min hjälpte det att sänka tomgångs varvet, så att den får så lite soppa som möjligt när du stannar motorn, jag hade 1000 o då ville den glödtända sänkte till 700 då hjälpte det
Post Reply