ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by redheat »

jag har en B21 ET motorn bak monterad i min terrängbil, har byggt på oljetråget ca 100 mm neråt med en kopp och även längt oljepumpen ( hög volyms pump ) för att suga i botten på koppen.

det fungerar bra i lutningar, men när bilen lutar kraftigt bakåt och lutar åt vänster så börjar oljelampan blinka, endast vid kraftig lutningar åt vänster blir det problem

det sitter ju orginal ett lock i oljetråget som förhindrar att oljan rinner till bakkant motor

sett från högerImage[/img]



sett bakifrån , framkant motorImage[/img]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by A-masen »

Det finns ju det klassiska Volvofelet att kabeln från oljetryckskontakten har blivit skadad i isoleringen. Om bilen lutar kanske kabeln lägger sig emot någonstans och jordar den vägen. Enklast byter man ju kabeln, men för framtiden är det inte helt fel att förstärka isoleringen t.ex med krympslang. I alla fall på den sträckan som är närmast motorblocket.
Jag har upplevt detta på flera Volvo. Alltifrån 60-talsAmazoner över 140 och t.o.m på en 245 -92 medan bilen bara var 2 år gammal!
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by redheat »

A-masen wrote:Det finns ju det klassiska Volvofelet att kabeln från oljetryckskontakten har blivit skadad i isoleringen. Om bilen lutar kanske kabeln lägger sig emot någonstans och jordar den vägen. Enklast byter man ju kabeln, men för framtiden är det inte helt fel att förstärka isoleringen t.ex med krympslang. I alla fall på den sträckan som är närmast motorblocket.
Jag har upplevt detta på flera Volvo. Alltifrån 60-talsAmazoner över 140 och t.o.m på en 245 -92 medan bilen bara var 2 år gammal!

det är nydragen kabel till oljetrycksgivaren
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by granfot »

Jag har tidvis samma problem på min B18, men i mitt fall beror det på att motorn förbrukar olja, så om jag fyller på så ger lampan upp. :oops:
Men problemet åsido så kanske syndromet är det samma, när oljan når en lite lägre nivå så blir inte trycket tillräckligt vid vissa lutningar. Testa slå i en skvätt till kanske?
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by redheat »

brukar ha runt max streck på stickan, vet ej hur farligt det är med att ha mer olja i en B21 motor?????????
, nyare bilar får man ej ha mer en max på stickan

eftersom oljestickan sitter i bakkant motor och motorn lutar ( lägre bakkant motor ) så kanske man kan öka oljevolymen

tex om motor lutar 2 cm, höja oljenivån sticka 2 cm??
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: ej amazon, tips på modifiering oljetråg B21ET

Post by J.Lundin_ »

Det som händer med för mycket olja i motorn är att vevaxelns balansvikter börjar slå i oljan, vilket resulterar i att motorn börjar gå oroligt på lägre vartal. Motorn får också en tendens att vilja göra sig av med överskottsoljan där så är möjligt dvs. genom alla öppningar mot atmosfären och via packboxar. Det är med andra ord inga dramatiska saker som händer, själv har jag vid ett tillfälle kört hem med merparten av kylarvattnet nere i tråget då ett cylinderfoder sprack. Det blev en fin emulsion mellan vatten och olja, som faktiskt smörjde bra, så inga lagerytor tog stryk under färden hem. Motorn var dock lite "bråkig" under 3500 rpm... :D :D
Post Reply