B20 rallymotor

Moderatorer
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Ja jag framstår nog inte som något geni nu :) 3/4 tum flugan drar hårt, även om jag bara lät den dra lite försiktigt (den vet nog inte vad försiktigt är)

Det gick ju bra ändå :)

Bilen är anmäld till vallåkra nu! 136mil enkel väg...
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Nu går Amazonen igen, med B18 motor. Några uppdateringar gjordes, lättat svänghjul, ignitortändning och R-kam. Den går väl rätt bra, men jag blir nog aldrig helnöjd så länge jag kör med weber 36 och 1,8l!

Tomgången är ett litet problem jag har, ibland så är den rätt hög, ibland väldigt låg, och ibland stannar den efter att man frikopplat. Jag misstänker att det är förgasaren som är boven? Kan man få en weber 36:a att funka bra med en R-kam? Jag hade aldrig några liknande problem på min förra Amazon, den hade också vass kam men weber 48:or. Kan det vara så att om jag skulle montera min dellorto 40 skulle problemet försvinna?
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

När det gäller rallymotorn ringde jag Sten Parner för att höra lite om de strokerkit han säljer, sedan frågade jag om vad han tyckte om yxvev, precis som Lundin totalsågade han den. Han nämnde också ramlagren, och att motorn faktiskt börjar gå tungt vid högre varv pga vibrationer och ökad belastingav lager. Det avgjorde saken, den axel ska aldrig användas av mig...
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: B20 rallymotor

Post by effe »

kan säga att med r-kam och 36.36 kommer du alltid ha det bekymmret med att tomgången vandrar ibland högt och lågt har haft kompisar som försökt få det att funka seriöst men det blir alldrig helt hundra satsa på 45 or eller större då kan du till och med få lite ekonomi på köpet
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Det är inte så att det är glapp i spjällaxeln?
Sen när det gäller veven så fundera över om du ska lyssna på råd från någon som vill sälja på dig grejer?
Ser lagren i motorn bra ut nu så är det ju inga problem.
Senaste veven jag yxade var på en Opel CX20 som varvade 9000 0ch det var inga problem.
Nån dag ska jag göra en effektmätning mellan standard och lättad vev för att se skillnaden.
Mest lättad vev hade Dan som jobbade hos KG på sin Opel.
han provade att ta bort motvikterna helt och det fungerade inte alls så det finns gränser.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Visst kan det bero på att gasaren är lite sliten, men jag tror inte det. En sak som jag tänkte kolla upp är om lågfartsmunstycket har skräp i sig, det har hänt en gång förr.

När det gäller vevaxel så känns det svårt då man får olika råd, ditt senaste argument är ju också troligt. Jag kan ju alltid kontrollera vevaxellagren, dom har ju gått litegrann. Vevstakslagren har jag tittat på, dom såg bra ut förutom att det var några prickar. ett antal 2-4mm ytor där lagermaterial såg ut att ha lossnat, jag vet inte vad det kan bero på? Parner sa att han hade gjort en koll av effektskillnaden, 23hp mer med en vanlig vevaxel mot en yxad. Hur de övriga förhållanderna runt det testet var vet jag ju inget om, men han påstod det i alla fall.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Parner ljuger i så fall som en häst travar.
Jag kan fråga Dan som gjorde alla bromsningar hos KG om han nånsin mätte nån skillnad.
Vitsen var ju att få mindre svängmassa och bättre acceleration, mindre effekt gav det definitivt inte.
Förutom viktskillnaden så är den yxade veven betydligt mer aerodynamisk, den har mindre luftmotstånd när den snurrar.
Prickar i vevstakslagen är smuts som funnits vid monteringen.
Ska du titta efter skador som veven gör så syns det bara på ramlagren och de ska då slita mer i kanterna
pga. att veven svänger och inte längre håller alla ramlagren i rad.
Men vi lättade inte bara motvikterna, lättare kolvar, kolvbultar och rejält lättade stakar så veven lättades
ungefär lika mycket på kolv som på motviktssidan.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Nu tänkte jag montera Dellorto 40 förgasarna på min B18 med R-kam. Jag önskar tips på hur jag bestyckar dom själv, alltså lite trix och knep på hur man märker att man bör gå upp eller ned i munstycken!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 rallymotor

Post by A-masen »

Colortune = fattigmanslambda. Ett tändstift med isolatorn av glas. Man ser alltså färgen på förbränningsflamman och jämför den med en medföljande färgkarta.
Jag köpte en för många år sedan på dåvarande Micro Bildelar. Den kanske inte säljs längre i Sverige, men i Norska annonser har jag sett den på senare år. Sök på nätet. Det finns för övrigt flera filmer på YouTube med Colortune.
Ett tillägg: Jag har inte min kvar.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Det låter bra med en sån, hittade en på en webshop direkt :) http://www.samsmotor.se/
Det enda jag suckar åt är att utgifterna är oändliga... Det finns alltid fler saker man måste köpa...
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Är inte en lambdasond bättre?
Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 rallymotor

Post by A-masen »

Jag hoppar in igen eftersom det var jag som föreslog Colortune.
Jag har inget behov av någon sådan nu, men jag köpte min i början på nittotalet när jag var båtägare. Då kostade den omkring 300 kr. Nu när jag ser prisexemplet i tråden "studsar jag baklänges". :o :o :o

Naturligtvis är en lambdasond bättre och mer exakt och svarar till dagens krav. Men den med tillhörande utrustning är väl inte heller gratis?
Nu kanske man måste reda ut detta lite mer. Är man en händig "hemmamekare" som behöver något enkelt som en sorts engångsföreteelse, så siktar man ju på något billigt. När man är klar kan man ju sälja den eller låna ut den inom bilkompisgänget.
Är man däremot någon aktiv och engagerad hobbymekare som flera gånger om året behöver en sådan här utrustning, då skall man naturligtvis välja något mer avancerat som svarar bättre till dom krav man har.
Så Petter E och Erland Cox har säkert rätt båda två i sina ställningstaganden. :roll:
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Nu har jag monterat Dellorto 40:or på Amazonen, vilken skillnad. Inte bara det att det gav mer effekt. Den stora vinsten var att den är mycket snällare nu, den har stabil tomgång och har absolut inga problem med låga varvtal :) skönt!!!
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Nu byter jag vevaxel!

Lagerna så lite skadade ut i kanterna, som Lundin förutspått! Den jag fotade var inte värst!

Synd att vevaxeln var värdelös, jag menar... den är ju så snygg :)
Post Reply