B20 rallymotor

Moderatorer
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

B20 rallymotor

Post by Petter E »

Jag flyttar min tråd nu eftersom det mer kommer att handla om trimmad motor nu!
För er som inte sett min Amazon så har jag en bild här, och nu håller jag på att sätta ner en nyinköpt rally-b20

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us


Jag har köpt en motor till Amazonen. En B20 som suttit i en rallybil. Jag tror att motorn är byggd för rätt länge sedan, men den ser rätt bra ut faktiskt. Varför jag misstänker att den inte är nybyggd beror delvis på att det sitter en polerad "yxvev" i den. Så gör väl ingen idag? Är det någon som vet om det är bra eller dåligt med en sån? Eftersom man inte gör så idag kan man ju fundera på varför man slutade?

Priset var 8500kr, jag tycker det känns ok. Den låg ute på blocket nyligen om någon av er sneglat på den :)

De här delarna består motorn av:
2.0l block, smidda Mahle-kolvar
6-bultad yxvev med lättade och polerade vevstakar
Typ steg 3 topp, ser rejält portad ut,
Okänd kam, ser ut att lyfta högt å länge :) ser ut att var ok, ej nedgången.
Stålkamdrev
Oljetråget är breddat och har skvalpskydd.
Lättat svänghjul, stiftat i vevaxeln.

Jag är inte helt säker på hur jag gör nu, men jag stoppar nog ner den direkt och kör med weber 36/36 till en början. Eftersom bakaxelupphängningen inte är i nyskick direkt så är det nog ingen ide att sätta på nå värre gasare än. Jag har ett par dellorto 40 liggandes, men saknar insug och trattar. Sånt kostar en del, och jag har redan spenderat för mycket pengar i vår.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 rallymotor

Post by J.Lundin_ »

"Yxvev" är inget man bör köra runt med eftersom denna modifiering försvagar vevaxeln genom att axeln blir mer utsatt för svängningar som normalt till stor del balanseras bort på en orörd vev. Timo var väldigt entusiastisk i slutet av 70-talet då han visade mig denna modifiering som han gjort på en B20 vev.Min kommentar då var att den kommer att haverera av utmattning och jag pekade på det ställe där jag ansåg att den borde spricka. Jag hade vi denna tidpunkt läst en hel del om hur vevaxlar bör se ut och vad som kan hända om dom designas fel, så jag hade en hel del kunskap i ryggen då jag gav mitt omdöme om modifieringen.
Drygt 3 månader senare så var jag nere hos Timo igen i ett ärende och passade då på att fråga om hur "yx modifieringen" hade fungerat, Timo sa inte så mycket utan sparkade lite lätt på en vev som låg under en mekarbänk. Döm om min egna förvåning då veven hade gått av exakt på det ställe jag pekat ut :D Trots denna malör så kom det ut en hel del yxvevar på marknaden, om det var Timo som låg bakom dom eller om det var andra som kopierat dumheten låter jag vara osagt.

På dagens racevevar vill man ha två motvikter vid varje lagertapp, detta för att få en vev som utsätts för så lite skadlig böjning som möjligt. En vevaxel som utsätts för onödig cyklisk belastning och som därmed ormar sig i lagringen ger slitage på ytterkanterna i lagringen. Folk har genom tiderna fått för sig att det är oljan som inte når ut på hela lagerytan då detta fenomen uppträder, när det istället handlar om en vev som är lealös som en överkokt spagetti :D
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Var rädd att jag skulle få det svaret. Nu fick jag beslutsångest, vibrationer är ju aldrig bra. Men så tänker jag att den har ju säkert gått en hel del sen 70 talet, så en sommar till ska väl gå? Jag har en original vevaxel liggandes, men tiden är bristvara. Jag har högsäsong i firman min nu innan semestern.

Ett annat alternativ kan vara att köra med b18 som sitter i nu, ska bara byta kam i den i så fall. Till en R-kam jag har liggandes. Tyckte k-kammen var allt för trist...

Hjälp mig, törs jag köra med den i sommar?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 rallymotor

Post by J.Lundin_ »

Allt handlar om hur mycket belastning du utsätter veven för, på den tiden då det begav sig så handlade det om varvtal över 7000rpm. Kör man försiktigt med motorn så lär den nog hålla ett tag, å andra sidan vem kör försiktigt med en trimmad motor.... :D
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

J.Lundin_ wrote:Allt handlar om hur mycket belastning du utsätter veven för, på den tiden då det begav sig så handlade det om varvtal över 7000rpm. Kör man försiktigt med motorn så lär den nog hålla ett tag, å andra sidan vem kör försiktigt med en trimmad motor.... :D
Jag har ju en lös vevaxel 6 bult liggandes, det är ju rätt snabbt att byta! Men jag har ändå lite svårt för att bestämma mig! Jag har tre olika alternativ, jag måste nog sova på saken :)
Tack för informationen, även om den inte var så kul att höra!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Jag jobbade på KG trimning förr i tiden och vi lättade vevar så.
Men precis som på din motor så lättades veven även på tappsidan och vevstake kolv samt kolvbult lättades också.
Det var aldrig nån av KG:s vevar som gick av även om det finns en ful brottanvisning på alla B20 vevar i form av uppspänningshack. Den enda motor som gick sönder var en rallymotor som när den skulle servas efter säsongen hade ett sprucket ramlageröverfall. Men där var allt lättat, kamdrivning, skelettsvänghjul och aluminiumtryckplatta.
Du kan lugnt köra med din motor, den håller.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Ni har olika svar, men jag tror på er båda :) Med tanke på att jag inte plockar ut några våldsamma hästkrafter så går det nog bra i sommar. Ni får rätta mig om jag har fel, men med weber 36:an kanske jag får ut 130 hp, och med dellorto 40 kanske 160 hp! Lundin har nog rätt att den inte är bra om man varvar mycket och har mer hästkrafter urtaget.

Jag tillverkade trattar till min weber 36/36:a. Eftersom det ska igenom rätt mycket luft genom den så borde det ge lite extra effekt hoppas jag, kan lägga ut en bild senare!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Jag tror inte att trattar hjälper på en 36/36:a men ett större plenum gör det.
Med den motorn ska du ha minst dubbla 45:or och helst 48:or eller 50:or.
Annars byt till K-kam och enkla fjädrar så både går den bättre och kammen håller längre.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Erland Cox wrote:Jag tror inte att trattar hjälper på en 36/36:a men ett större plenum gör det.
Med den motorn ska du ha minst dubbla 45:or och helst 48:or eller 50:or.
Annars byt till K-kam och enkla fjädrar så både går den bättre och kammen håller längre.

Erland

Då lutar det åt att jag byter kam i min b18 motor och kör med den i sommar, så kan jag bygga ihop en bra motor under nästa vinter.
Då blir motorn så här: B18 med E-topp som har portade avgaskanaler. R-kam, 4-2-1 extraktor och weber 36/36. Det skulle ju gå sätta dellorto 40 gasarna på den här motorn, till en b18 ska dom väl räcka till?
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Jag är tacksam för era svar, ikväll har jag funderat på olika råd, tips och tankar om trimma motorer. Det är nästan en religiös hobby att trimma motorer, man gör inget utan tro!!! För hur det än är så kan man få olika råd, och som i det här fallet där båda rådgivare är erfarna och duktiga. Trots att det i motortrimning borde vara ren odiskutabel fysik.

Nu funderar jag på varför en tratt inte skulle ge någon märkbar effekt på en weber 36/36:a, trots att den kommer att vara flaskhalsen här? Trattar har vanligtvis två funktioner, att med olika valda längder stämma av för motorns optimal frekvens, + att med en rundad konisk form minska luftens turbulens. Vilket i sin tur ökar nyttjad area i förgasaren. I mitt fall endast det senare fallet. Jag tror att min tratt som har rätt stor radie gör skillnad.

Däremot håller jag på att tappa tron på att jag vill använda min "yxvev", fastän jag nog ändå tror att den håller i min motor. Om ett lageröverfall kan spricka, då är det mycket krafter i vibrationerna! Och tydligen kan axeln gå av också. Ingenjörerna på Volvo gjorde ju motvikterna av någon anledning, och jag ser ingen större effektvinst av att ha den yxformad, förutom luft/olje-motståndet som nog är förhållandevis litet.


Om jag har fel i något och svamlar till det vill jag gärna bli tillrättavisad :)
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

Det var en motor av hundratals som gick sönder och det kan ha berott på nåt annat.
Det syntes aldrig av några problem i ramlagren.
Att tratt inte stämmer av med DCD beror på att den har ett plenum under så kanallängden blir där kanalen slutar i plenumet.
Det går att göra en resonator ovanför förgasaren men det ska till längre längder och diametrar.
Helmholtzresonator heter det och hjälper bäst på låga varv.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Erland Cox wrote:Det var en motor av hundratals som gick sönder och det kan ha berott på nåt annat.
Det syntes aldrig av några problem i ramlagren.
Att tratt inte stämmer av med DCD beror på att den har ett plenum under så kanallängden blir där kanalen slutar i plenumet.
Det går att göra en resonator ovanför förgasaren men det ska till längre längder och diametrar.
Helmholtzresonator heter det och hjälper bäst på låga varv.

Erland
Var det mindre än 1% så kan det ju bero på vad som helst!

Om du läser min tidigare kommentar så skrev jag ju också att jag inte förväntade mig någon förbättring genom resonans, utan bara genom att minska turbulens. Jag googlade lite och hittade bilder på formel ford bilar(tror jag det var), som hade trattar på weber 36/36, men insuget kan ju ha sett annorlunda ut i övrigt.

Image

Uploaded with ImageShack.us
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 rallymotor

Post by Erland Cox »

En sån radie på inloppet hjälper helt klart.

Erland
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: B20 rallymotor

Post by Petter E »

Har äntligen fått vara i garaget igen. Har nu lyft ur motorn och plockat ur kamen och bytt svänghjul. Men gissa om jag blev förvånad, förra året renoverade jag denna b18 motor, köpte ny k-kam bland annat. Nu tyckte jag ju den var trist och byter till R-kam. När jag tar ut den så kollar jag lite på den och ser få till min förvåning att det är en D-kam!!! Inte konstigt att jag tyckte den va trist. Men vad hände? Fick jag fel kam och kollade aldrig märkningen? För jag är helt säker på att jag beställde en K-kam... Eller är jag senil??? Hade jag haft k-kam i hade jag nog nöjt mig, nu byter jag kanske gör att jag fick fel.

R-kamen gick av i gängan när jag drog fast den! Jo jag använde mutterfluga, en 3/4. Tums fluga. Så jag får skylla mig själv antar jag. Svarvade av den och gängade för m14 bult. Så det går nog bra ändå :)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 rallymotor

Post by J.Lundin_ »

Man bör vara försiktig med att dra muttern till det värde som Volvo uppgivit, har för mig att det är 9 Kpm, risken är då stor att man står där med gängan i näven då man använt en tillbehörskam. Har man bra låsning på muttern så räcker det att dra åt den till halva rekommenderade värdet utan att man får några problem. Det här är ett klassiskt missöde som inte bara Volvoägare råkar ut för :D
Post Reply