Motoroljud, hjälp mig tänka!

Moderatorer
Post Reply
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by amazonisten »

Nyss när jag skulle starta bilen misstände den på första försöket, typ eller hur man nu bäst ska förklarta det. Den gick runt kanske nåt varv eller två och sedan började det ryka från höger sidan av motorn under huven. Jag tänkte att det var förgasaren som spottade eld och gjorde ett nytt startförsök. Den gången gick motorn igång som vanligt fast med ett ovanligt ljud. Det knackar kraftigt om motorn och det följer varvet. Ahh!! Motorn har gått ca 350 mil och jag gjorde ett oljebyte förra helgen då jag också kollade upp tändningen. Det är jag själv som renoverat motorn och jag är säker på att timingen på kammen är rätt men nu när jag skulle ställa tändningen stod den på ca 30 grader. Vid 1500 rpm var jag utanför skalan. Det gick inte att ställa ner tändningen eftersom vacuumklockan då tog i blocket. Bilen har ändå gått bra så jag tänkte att det nog var axeln mellan oljepumpen/kammen/fördelaren som stod ett hack fel. Brydde mig inte mer om det och åkte vidare.

Nu ca 20 mil senare vet i fan vad jag ska göra...
Amazon drar ifrån
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by amazonisten »

I förgasarens hals hittade jag två skruvar på rymmen från luftfiltrets bottenplatta. Dock saknas en m5 bricka. Bara så ni vet.
Amazon drar ifrån
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by J.Lundin_ »

Det kan hända den bäste :D Själv lyckades jag vid ett tillfälle få ner en skjortknapp av nylon!!! Den satt på en av de trasbitar som jag stoppat in i insuget för att skydda motorn från att få in skräp :D Då insuget skulle sättas på igen så försvann den biten av trasan med knappen på ner i insuget utan att jag märkte det. Då jag sedan startade motorn så låt det för djävligt, det knackade något alldeles överdjävligt från denna cylinder. Vid en närmare titt så uppdagades den nu vältuggade skjortknappen som satt mellan insugsventilen och sätet :D Lyckligtvis så var knappen av nylon så pass mjuk att inget tog skada. Vad lär man sig att denna malör? Jo, stoppa aldrig ner mer än en trasa i insuget som skydd och se framförallt till att det inte är en skjortärm med knapp på :D :D :D
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by gudu »

Jag tappade en gång ner någon mutter i en mersamotor. Som tur var hörde jag aldrig av den igen. :lol:
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by amazonisten »

Vid lite närmre inspektion verkar allt ha hållt. Stötstängerna är raka och vipparmarna är hela. Jag ser ner i 3an cylinder att det är där problemet uppstått. Troligtvis har brickan fastnat på högkant mellen toppen och ventilen och låst den i öppet läge. Jag kan se genom tändstiftshålet att jag har fula märken i kolven från ventilen. Nu hängar allt med. Jag har provat med en magnet och bara fått ut typ grader. När jag startade idag knackade det till ett par gånger sedan var det tyst. Funderar på att lyfta toppen ändå i helgen för att vara på den säkra sidan. Eller vad tror ni? Ska man bara köra på som inget hänt?
Amazon drar ifrån
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by J.Lundin_ »

Du bör nog lyfta på toppen, det är snart gjort.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by fretchi »

Du kör Weber antar jag? :)

Detsamma hände en kompis till mig när vi bytte motor i hans Amazon. Den Började ticka/knacka lite lätt och när vi lyfte på luftrenaren märkte vi att en M5-mutter fattades.

Det var nog det snabbaste topplyftet vi gjort. Muttern såg vi också, senare, att den hade fastnat i förgasaren. Små halsringar är inte alltid fel :wink: medan brickan fortsatt ner och återfanns på kolven. Några små märken på kolven syntes och resterna av en bricka. Den såg inte så mycket ut som en bricka längre, dock :lol:

Förmodligen har inget tagit skada i alla fall. Lyft på toppen och plocka bort skräpet så skall det nog vara klart sedan!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Motoroljud, hjälp mig tänka!

Post by amazonisten »

weber dcd, yes! Gud så trött jag är på den förgasaren :evil: . Nu har det varit tyst i ett 20tal mil så brickan har nog tuggats sönder och blåsts ut genom avgasröret tror jag. Jag har hunnit skaffa en ny toppackning men avvaktar med att lyfta toppen. Om bilen börjar gå skumt får jag väl ta mig en titt :|
Amazon drar ifrån
Post Reply