Extraktor

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Extraktor

Post by Hasse63 »

Skruvade lite med en Suzuki 750 (4-cylindrig) och såg dess extraktor 4-2-1
Mellan de yttre rören ca 200mm från cylindrarna så satt det rör påsvetsade.
Varför det och är det något man kan praktisera på en B20?
Kan dessa rör förbättra något, tex då man inte har lika långa rör då sitt extraktorrör till B20n?
:roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Extraktor

Post by J.Lundin_ »

En bild säger mer än tusen ord...Utan att ha sett grenröret ifråga så kan det handla om någon typ av resonansanordning typ Helmholtz.
Svaret på din fråga är att allt går att applicera på en B20 med mer eller mindre bra resultat :D
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Extraktor

Post by gudu »

J.Lundin_ wrote:... allt går att applicera på en B20 med mer eller mindre bra resultat :D
Det låter intressant, vilka möjligheter! :idea:
Gäller det B18 med? De är ju samma motorfamilj.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Extraktor

Post by Hasse63 »

Ska fixa bild i morgon.

Funkar det på B20 så funkar det på B18.

Sitter ettans cylinder längst ut på någon sida på en hoj (typ 1 2 3 4) ??? isåfall så satt 1 och 2 ihop och 3 och 4 på något vis.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extraktor

Post by Erland Cox »

Det fanns en bra artikel o en Amerikansk webbtidning när BMW S1000rr kom som förklarade hur det fungerade.
BMW:n kunde dessutom öppna och stänga en ventil till rören.
Jag ska se om jag kan hitta artikeln igen.

Erland
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Extraktor

Post by Hasse63 »

Här är bilderna en dag försenat.

Rören är helsvetsade mot grenröret men inte gavlarna, där ser jag ingen synlig svets, hårdlödda ??
:roll:
Image
Image

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Extraktor

Post by J.Lundin_ »

Typiska resonanskammare.... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Extraktor

Post by Hasse63 »

Okey.
Dom har alltså ingen förbindelse med avgaserna.

Vad händer om grenrören har det? vinner man något på det?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Extraktor

Post by J.Lundin_ »

Jo, det är garanterat hål borrat mellan kammaren och grenrören, vilket innebär att den vid ett visst förutbestämt varvtal med hjälp av den interna volym man valt på röret går in i resonans med de pulser som far förbi i grenröret. Systemet kan användas till att dämpa ut ogynsamma tryckpulser som exempelvis stör motorns gång eller minska på störande frekvenser i avgasljudet.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extraktor

Post by Erland Cox »

Här är länken där det står om BMW avgassystemet:
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... ycle-2.htm

Erland
Post Reply