480 motor i amazon

Moderatorer
Post Reply
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

480 motor i amazon

Post by andy_1983 »

Tänkte på att 480 turbo intercooler har en motor som heter b18ft. Är det samma b18 i grunden som i amazonen? Tänkte i så fall kan man väl använda denna motorns delar till att trycka i en turbo med ic i amazonen? Någon med erfarenhet?
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 480 motor i amazon

Post by A-masen »

Den motorn är, om inte jag är helt felunderrättad, en fransk Renaultmotor. Behöver vi skriva mer för att du skall unvika den och lägga ner ditt projekt?
Om du vill göra något radikalt motorbyte, så tycker jag att du skall titta på en motor från en V/S-40 med en växellåda från en 960. Enligt texter på internet skall det passa ihop "bolt on". Men tänk på att inte ta den motorn som kom från Mitsubishi. Ta Volvos egna original i stället. Dom fanns i flera varianter.
En enkel beskrivning: Det är en fyrcylindrig upplaga av den femcylindriga motorn från 850 med flera. Sök mer om detta på Wikipedia t.ex. Länk här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40
andy_1983
Posts: 12
Joined: Sun Dec 04, 2011 8:02 pm

Re: 480 motor i amazon

Post by andy_1983 »

Ajajaj. "Renå" hellre gå. Min tanke var inte att använda motorn utan hitta ett "Bolt on" Turbo Intercooler kit. så byta till en v/s 40 spis blir lite för avancerat för mig. jaja, Jakten går vidare
NY på forumet och absolut Amatör mekaniker. Men tycker det är Jävulskt rolig.
Man måste våga för att vinna
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 480 motor i amazon

Post by Hasse63 »

"Bult on kit" finns begagnat till "alla" motorer bara man letar. Till B18-20 blir det då till 99% olika hembyggda system. 1% består av BLT... mig veterligen enda turbosatsen till ovan nämda motor.
Lite om BLT :arrow: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=480
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: 480 motor i amazon

Post by J.Lundin_ »

Nja, det var nog fler firmor som sålde satser till Volvo, har för mig att GIK i forntiden sålde en sats till B20, baserad på ett RotoMaster aggregat. Jag tror också att Ronwill hade byggsatser för diverse olika motorer, där ingick det ett Rajay aggregat, sedemera bytte man ut detta ålderdomliga aggregat mot turboaggregat från IHI.
Post Reply