Avgas 100LL

Moderatorer
Post Reply
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Avgas 100LL

Post by Loke »

Hejsan. Var ett tag sedan jag besökte den här sidan eftersom jag inte har haft någon Amazon på länge.Frågan jag har nu är igentligen inte heller Amazon rellaterad, men då jag vet att det är många ärfarna och pålästa användare här så tänkte jag prova här endå.

Jag har en Chevelle med 454 (461") med alu.toppar, mek.kam osv. bromsad till 540hk. Tidigare har den gått med 200hk lustgas. Lustgassystemet fick jag med när jag köpte bilen, men inte retarderbox och lite andra smågrejjer, men det har jag köpt nu, så jag är himmla sugen på att prova systemet.

För säkerhets skull tänkte jag köra med högoktanig soppa när jag kör med gasen, för att få lite större marginaler mot spikningar. Tanken från början var att montera en liten fuelcell till tillsatsbränslet till lustgasen, och ha högoktanig racingsoppa i den och köra vanlig 98 oktan eller V-power i vanliga tanken som vanligt.

Köpte 20 liter Avgas 100LL, mest för att det var enklare att få tag i än racingbränsle, då jag inte känner till någon som säljer racingbränslen i närheten...Har googlat endel om 100LL, och enligt vad jag förstått så står 100 för 100 oktan MON (?), vilket i så fall skulle vara väl så högt som många racingbränslen.
LL står för "Low Lead" i gemförelse med den gamla Avgas 100/130, men 100LL innehåller tydligen 1,2-2 gram TEL per US gallon, vilket tydligen skulle vara mer än den vanliga handelsbensinen någonsin innehålit.

Enligt vad jag har läst någonstans på nätet (ev. här på forumet) så skulle en liten inblandning av TEL påverka oktanet proportionelt mer än en större inblandning.Så då kom jag på att det kanse är bättre att skippa en extratank till lustgasbränslet, utan ta den från den vanliga tanken som det är nu, och helt enkelt tippa i några liter 100LL i tanken när det är race-dax...Tanken rymmer bra precis 50 liter, så en 5 litersdunk 100LL + full tank 98 kanse höjjer oktanet rätt ordentligt...?

Eller är det bättre att göra som jag tänkte förs, och tanka ren 100LL i en liten fuel cell till lustgasen? Med 540hk i maskinen och 200hk extra med lustgasen så skulle ju motorn få betydligt mer än 10% 100LL med gasen aktiverad, och när den inte är aktiverad behövs den ju inte...Men hinner dom olika bränslerna blandas innan den komprimeras av motorn?Eller finns det risk för att motorn spikar pga. att 98:an och 100LL inte hunnit blandas om ni förstår vad jag menar...

Eller ska jag skippa 100LL helt och hållet och köpa tex. VP racingbensin i stället...?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Avgas 100LL

Post by A-masen »

E85 har 104 oktan. 10 kr litern.
Men då får du konvertera förgasaren. Det finns även färdiga E85-förgasare att köpa. Kanske dyrt, men enkelt.
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Avgas 100LL

Post by Loke »

Jodå, hade jag haft för högt komp. så jag alltid behövde högre oktan så hade jag definetivt övervägt att E85 konverterat.Men känns ju drygt att byta fugge och tömma tanken på bensin varje gång jag ska använda lustgasen...Ioförsej kanske man kan använda E85 som tillskottsbränsle till gasen om man bestyckar om lustgasplattan, men det går ju åt så lite soppa, så om den kostar 10kr eller 35kr litern käns inte så vesäntligt...Dessutom tror jag 100LL håller betydligt mer än 104 RON.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Avgas 100LL

Post by J.Lundin_ »

Avgas 100LL är betydligt bättre än E85 vad gäller "oktantalet". När man kommer över 100 oktan så kan man inte referera till oktanskalan utan man använder något som heter performance number. PN är en skattad fortsättning på oktantalsskalan där man har tillsatt TEL till bränslet. I Avgas 100LL fall så har detta bränsle en knock rating på 101 vid mager blandning och 131 vid fet blandning. Så detta bränsle är vida överlägset E85 vad gäller motstånd mot spikning. Detta bränsle går dock inte att köra rent om man har en förgasar försedd bilmotor. Anledningen är dess destillationskurva där 95% av bränslet är avångat redan vid 135C. Vanlig handelsbensin brukar vara fullständigt avångat mellan 180 till 220C, vilket innebär att 100LL i "rent tillstånd" kommer att ta alla vägar den kan genom förgasaren. Bestyckning för detta bränsle blir således mycket svårt och det blir inte bättre av att bränslet inte färgar tändstiften så att dom går att läsa av. jag beskrev dessa problem i Bilsport redan 1980 :D Flygbränslen är gjorda för att kunna gå i en atmosfär som är både syrefattig och med låg temperatur och denna kombination verkar inte bilförgasarna klara av.

Bästa sättet att ta tillvara på 100LLs höga motstånd mot spikningar utan att få alla nackdelar på köpet är att blanda runt 50/50 med den handelsbensin som man normalt åker på.
TEL tillsatsen i Avgas 100LL ligger på 0,53ml/l, vilket motsvarar 2,0ml/USG

Har du tillgång till detta bränsle så tycker jag att du skall använda det, går du på racingbränslen så får du betala dyrt för dessa. Flygbränslen var/är skattebefriade för flygändamål, vill man använda det på gatan så får man snällt betala skatt för det. Det är dock betydligt billigare än rena racingbränslen.
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Avgas 100LL

Post by Loke »

Jo, 50/50 skulle säkert vara en trevlig blandning :D Problemet är bara det att bilen är en gatbil, och med en soppaförbrukning på minst 3 liter milen (vid LUNG körning) så är det dyrt nog med ett soppapris på 15kr litern, och jag ger 35kr litern för 100LL...För att inte tala om omaket att alltid behöva ha nån jeepdunk soppa med om/när jag måste tanka...

Tanken från början var alltså att ha en liten 1gallons fuelcell till lustgasens soppapump med högoktanigt (antingen 100LL eller "racingsoppa"), och köra motorn på vanlig 98oktan som vanligt.Fuelcellen borde ju i så fall räcka mer än väl till en natts härjningar, och om jag kör upp nån tank soppa på transportsträckorna så är det ju bara att tanka på macken som vanligt.

Det jag undrar över är alltså i första hand om bensinen som kommer genom förgasaren skulle hinna blanda sej tillräkligt med soppan som kommer genom lustgasplattan under förgasaren, eller om den högoktaniga bensinen som kommer genom plattan inte skulle hjälpa, för att motorn ändå skulle spika på 98:an som kommer genom förgasaren om du förstår vad jag menar...?

Ett alternativ skulle ju i sånna fall vara att ha med tex. en femlitersdunk 100LL, köra dit dom nattliga övningarna skall äga rum, tippa i dunken med flygsoppa och tanka fullt.Men det förutsätter ju att en så pass liten iblandning gör nån märkbar skillnad på knackningsresidensen, annars är det ju inte värt besväret...
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

Vad för bränsle du behöver beror på kompressionen, kamaxeln, tändkurvan i fördelaren, motorns temperatur och från vilket varvtal du kommer att belasta motorn fullt.
Jag har kört Chrysler 440 på 98 oktan med 12.7:1 i komp men den hade mer än 275 graders duration vid 0.050", hade 5000
varv i stallspeed, 4.88 i bakaxeln och var tvungen att kallna mellan rundorna samt ta in kalluft via ett scoop till förgasaren.
Jag har även kört väldigt mycket gas på såna motorer med lite mindre komp, under 12:1 utan spikningsproblem på vanlig 98 oktan. Detta med gjutjärnstoppar.
Vad har du för kam, kompression, tändning och transmission?

Erland
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Avgas 100LL

Post by Loke »

Enligt uppgifter som är nerskrivna i en perm från tidigare ägare/byggare så har den följande. 11,8:1 i komp. Kammen är en snäll Crane mekankam, F-304-2 med 238 grader in och 248grader ut @.050" och .544" .567" lyft.Topparna är Edelbrock RPM ovalports, insuget tvåplans Weiand Stelth, fuggen Holley 850DP, Hooker Competition 2" headers, stallvarv vet jag ej, står att det är en 10" B&M turbin med 2800 i stall, men käns som den stallar högre... utväxlingen 3.90:1, för närvarande 12,5-28" M/T Street.
Lustgassystemet är Edelbrocks RPM med 200hk bestyckning.
Bilen är tung som satan, ända lättningen är Alu.topparna och plasthuv.

Enligt vad som står i permen så har han kört med tändningen på 41 grader utan gas, och 32 grader med gas.Står inget om vilken soppa han har använt, så jag gissar på 98...Tänkte mest köra på nåt spikningståligare för att få lite större marginaler när man ska ge sej på nått man inte riktigt har koll på...Men jag kanse bara ska tippa i några liter 100LL i tanken för placeboefektens skull...? :lol:

Edit:Glömde att den har MSD fördelare och MSD7AL eller vad dom heter med varvstopp...Sitter 6600rpm chipp i.Har köpt en MSD retarderbox för att backa tändningen vig aktivering av lustgasen.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

41 graders tändning är alldeles för mycket utan gas, 36 till max 38 grader är vad som behövs.
Om du har en MSD fördelare så finns det olika pluggar att ställa utslaget på tändningen med.
Svart har jag för mig är tjockast och då är utslaget 16 grader.
Med 20 grader på tomgång får du 36 grader fullt ut.
Sen kan du ställa spikkänsligheten med fjädrarna i fördelaren.
Klarar den max utslag utan att spika så kör på det, de mjukaste fjädrarna då.
Spikar den vid belastad delgas på låga varv så får du använda hårdare fjädrar så att den slår ut senare.
Med din motor klarar du dig bra utan högre oktan än 98.
Ska du köra lusgas måste du ha ett separat bränslesystem till gasen och bränsletrycksregulatorn måste
sitta i framkant av motorn.

Erland
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Avgas 100LL

Post by Loke »

Ja, jag tyckte också att 41 grader lät mycket. Det är vad som stog uppskrivet i pärmen från den tidigare ägaren/byggaren.Tyvär var det inte honnom jag köpte bilen av, så jag har inte kunnat fråga honnom.Motorn är dock injusterad i bänk hos Nilséns Performance, och den har absolut inga spikningstendenser som det är nu. Jag har ioförsej inte kontrolerat var tändningen står nu heller, men ska göra det. Men om den nu skulle stå på 41 grader, borde den inte spika då? Annars då, 32grader med lustgas, låter det "lagom"?

Separat soppasystem till lustgasen är det redan.Har en Holley mek. pump till motorn och en Holley blå till gasen, med regulatorn på innerskärmen.
Som det är nu så suger elpumpen från standardtanken. Jag hade bara tänkt kasta i en liten fuel cell och koppla lustgasens soppapump till, men i så fall skippar jag det, och använder den blyade flygsoppan jag redan har som oktanboster istället.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

Den behöver inte spika för att den har hög tändning men den borde varva ur dåligt.
Tändningen har med förgasarbestyckningen att göra.
För fet eller för mager bestyckning kräver mer tändning.
Det behövs nästan aldrig mindre munstycken än standard i en Holley förgasare
om det är en vanlig 4150 med dogleg boostrar max 4 nummer större.
Annular discharge boostrar är knepiga att få till på ett 4 portsinsug.
Stämmer munstyckena så har den för lite klämspalt eller fel form på kolv eller förbränningsrum.

Erland
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

Ett tillägg. Bästa bromsade munstycke och tändning är inte optimalt att köra med på vägen eller banan.
Man får upp en eller två storlekar i munstycke och ner nån grad i tändning för det mesta.

Erland
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Avgas 100LL

Post by amazonisten »

Om jag bara får lägga mig i en kortis... Det gamla knepet att ställa upp tändningen tills det spikar och sedan backa en aning är alltså inte helt rätt? Bara om förgasaren är rätt inställd? Åker nämligen med en vad jag tycker onormalt hög tänding i min b20 men den varken spikar eller glödtänder så jag har inte brytt mig mer. Kan förklaringen vara att förgasaren står fel? weber dcd :roll:
Amazon drar ifrån
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

Går den snabbare med hög tändning? Stämmer remskivan fram? Tändningsbehovet beror på cylinderns fyllnadsgrad.
Ju högre fyllnad desto mindre tändning så tändningen blir lägst runt max vrid men samtidigt ökar
rörelsen på gaserna i förbränningsrummet så man brukar inte behöva öka tändningen efter max vrid.
På låg last och låga varv brukar man behöva öka tändningen och det är därför man har vakuumförställning.
En mild motor med DCD borde inte behöva så mycket tändning vid fullt utslag men den går kanske dåligt
på låga varv med bara 10 graders förtändning? Använder du vakuumförställningen?
En motor med vassare kam brukar gilla full tändning från låga varv men då krävs en start retard.
Bäst är att minska utslaget i fördelaren till ca 16 grader och ställa centrifugalutslaget med fjädrarna så den inte spikar.

Erland
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Avgas 100LL

Post by Loke »

Erland, hur var det med tändningsinställningen med lustgas? Är 32grader, som tidigare ägaren tydligen körde med, lagom i en 454 med 200hk gas?
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgas 100LL

Post by Erland Cox »

Det fungerar säkert bra. Bäst är om du kan testa på stripen och ställa ner tändningen 2 grader åt gången och kolla slutfarten.

Erland
Post Reply