Diesel i Amazon

Moderatorer
Post Reply
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

Diesel i Amazon

Post by Kjellson »

Tjenare. Har tänkt att köpa en Amazon och vill sätta ner en diesel i den. Ryms det en d24 ens? Annars har jag funderingar på antingen någon 1.6td eller 1.9td från vw. Eller någon mercedesdiesel.

Någon som har gjort ett sånt här projekt och har gott om bilder och info?

MVH
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Diesel i Amazon

Post by A-masen »

Jag har inga erfarenheter, men i min och Volvo Amazons ungdom förekom det att man satte en Perkins-motor i Amazon. Samma motor fanns även under namnet Pegeuot (stavning?). Och bilmodellen hette då 404 Diesel. Även Volvo Penta hade samma motor som marinmotor. Där hette motormodellen MD 19 eller MD 21. Har även förekommit i många andra fordonstyper.
Detta var på slutet av 60 och början på 70-talet så dom motorerna är nog sällsynta i dag?
Men VW-motorn (D24) fanns ju även i 4 och 5-cylindrigt utförande. Fyrorna såldes i 240 i Finland och femmorna satt väl i Audi, om inte jag minns fel? Så om en 6-cylindrig blir för lång kan du ju gå ner en eller två cylindrar. Eftersom motorerna bevisligen har suttit i Volvo 240, så är ju chansen ganska stor att det inte är omöjligt i en Amazon.

Berätta gärna i text och bild när du kommer igång med ditt projekt.

Ett tillägg: För att du lättare skall kunna klura ut lite mått etc. etc. så finns Volvo Pentas motorprogram, även på äldre sluttillverkade motorer på nätet. Börja med att söka på Drevia.se och bläddra vidare. (Dom har inga direktlänkar, så du får bläddra dig fram) Där finns måttskisser på alla motorer. Nu har en marinmotor en mängd ovidkommande tillbehör som annorlunda avgassysten och kylsystem. Men det får du tänka bort i ditt projekt. Det är bara själva motorblocket som är intressant för dig. Och om du hittar på måtten på MD 19 och MD 21 så vet du hur stor en motor var som passade i Amazon på sin tid.
En liten varning bara. Volvos egna webbsidor är inget under av lättmanövrering. Var beredd på detta.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Diesel i Amazon

Post by Blomquist »

Finns färdig adapter som möjliggör montering av VW diesel från Golf och liknande.
Du bör skaffa en låda med överväxel för att få en bra utväxling.

Mercedesdiesel kan bli svårt. Oljepumpen sticker ner djupt, och det i framkant
vilket gör att den går i balken.

Peugeotdiesel ser man ibland, tror dock inte adapter finns att köpa, blir till at göra egen.

En sida som inte rör sig särskilt mycket: http://www.dieselmaffian.com/index.html

Ser fram emot en byggtråd!
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Diesel i Amazon

Post by Arne »

Att montera dit VAG 1,6 TD och 1,9 TD förekommer rätt ofta i Volvo 140, så det borde även gå att montera i en Amazon. SMT AB har adapterplattor till sådana motorer mot Volvos sprängkåpa.
AVG
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

Re: Diesel i Amazon

Post by Kjellson »

Tack för alla bra tips. Har SMT AB en hemsida? Hittar inget vettigt på google..

Lutar mest åt en 1.6td eller 1.9td från vw då brorsan är väldigt kunnig på dessa motorer. Och det känns som att dom minst av alla?

Men exakt vilken audi satt den 5-cylindriga "d24"an i?

Detta är en riktigt bra sida, många som är aktiva och villiga att hjälpa till. Tack igen!
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Diesel i Amazon

Post by Jugge-1960 »

Sidan finns på : http://www.smt.nu/

Är själv intresserad av att byta motor.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Kjellson
Posts: 6
Joined: Sat Jun 30, 2012 1:05 pm

Re: Diesel i Amazon

Post by Kjellson »

Jugge-1960 wrote:Sidan finns på : http://www.smt.nu/

Är själv intresserad av att byta motor.

//Jörgen

Tackar för länken, vet du om det skiljer mycket mellan motorfästena på en 1.9td och volvos?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Diesel i Amazon

Post by A-masen »

Detta med Audi och 5-cylindrig diesel var bara en "lösryckt rubrik" som jag hade i mitt minne. Jag kan ha fel så ta det inte som en sanning. Jag försökte Googla lite på Audi och diesel, men det handlar bara om dagen bilar och motorer och det är du inte betjänt av. Danska Wikipedia berättar dock lite mer: http://da.wikipedia.org/wiki/VAG-motorer Kolla där så kanske du får en förklaring.

Sedan den här sidan om SMT (Scandinavian Marine Trading, tror jag det heter?) fungerar inte för mig, men den är sådan och har varit det i många år. Jag känner till sidan eftersom jag har varit båtägare. Ibland fungerar sidan och ibland inte. Firman ligger i alla fall i Oxelösund. Dom tillverkar bl.a adaptrar för kopplingskåpan mellan olika motorer. Dom har ett antal populära satser som hyllvara, men säger sig inte vara omöjliga att fixa om man råkar ha en ovanlig kombination på motor och växellåda. Det handlar väl om att dom måste ha mått på delarna för att skära ut något?
Post Reply