Solex C40 DDH

Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Solex C40 DDH

Post by granfot »

Nu har jag fått tummen ur och skaffat mig ett par solex-förgasare, även om Weber stog högre på listan så sa prislappen att det fick bli så här.

Men, jag behöver lite hjälp och tips, framförallt med bestyckningen. Jag vet från att ha läst det mesta här att det inte går att säga exakt hur man ska bestycka dom för just min motor, men det måste väl finnas någon generellt grundområde som man kan utgå ifrån?

De ska sitta på en B18 med B20-topp, vedbodportad och planad, R-kam och extraktor.

Just nu försöker jag hitta lite information om förgasarna överlag så jag vet vad den är bestyckad med. Infon jag har är att de suttit på en B20 borrad till 2,1l med R-Kam, och att det kördes rally med dom.
Efter en snabb isärskruvning igår så hittade jag lite siffror på några munstycken, men eftersom jag inte ens vet vilka munstycken som är vad så tror jag inte att dom hjälper så mycket. :)

På ovansidan så är det två större munstycken som heter "GN 29", och under dom så är det två mindre munstycken som heter "175"
På undersidan är det ett som heter "ST125" och två stycken som heter "785"

Är det någon som kan hjälpa mig och tala om vad det är för munstycken utifrån dom siffrorna? (GN29 är jag lite osäker på, siffrorna kan ha varit 62 eller 65 med, från andra hållet.)

Alla tips, länkar, tankar och idéer tas tacksamt emot. Imorgon ska dom provmonteras, men jag förutsätter att den åtminstone kommer gå fett.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Solex C40 DDH

Post by sotarn »

Hör med Gunnar på Förgasarteknik :D .Ta o kolla hans hemsida,man kan oxså ta o ringa till honom. Verkar va en hygglig prick iaf :) .
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by granfot »

Tackar. Dom sidorna visste jag redan, men det skadar inte att få dom postade för framtida sökningar. :)

Problemet är att Misab inte har bestyckningen för de förgasarna listade, och folkraceshop har inga tips eller råd alls. Men förr eller senare så dyker det väl upp någon som kört med liknande recept och kan dela med sig av sin bestyckning. :)
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Solex C40 DDH

Post by luddig kaninfot »

Hej jag har ett par likadana,suttit på en alfa tror jag från början och det kan nog bli svårt att få dom att gå på en b18
men jag kan ha fel,utgå annars från bestyckningen från solex 45 som finns hos misab men det kan bli dyrt att få till rätt bestyckning,men som sagt Gunnar verka kunna sin sak och kan nog hjälpa till
mvh pelle
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Re: Solex C40 DDH

Post by mr.speedwell »

jag bråkar själv med ett par 45or solex ddh
så dom i mitten 175 är högfart, lågfarten sitter ytterst och 62 var en vanlig bestyckning.själv är man uppe i 75or för att slippa nysningar vi jämn fart 2500-3000 rpm
rakt under 175orna sitter huvudmunstyckena dom andra är brevid är ax munstyckena. vet inte om det hjälpte men om du inte orkar skruva byta och bli lack ibland leta upp ett par weber istället :roll:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by Hasse63 »

Sitter gasreglagen på samma sida så är dom nog från en K70 där sitter dom singelmonterade.

precis... du får utgå ifrån 45or och munstycken finns bla på folkraceshoppen
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by granfot »

Ingen aning om var gasstagen sitter egentligen, troligen på samma sida. Men dessa är ombyggda för att sitta på en B20.
Provmonterade dom idag, men kunde inte starta bilen med dom då det hemsnickrade gasreglaget behöver justeras lite. Antagligen så sitter inte värmeslangarna på samma ställe på 140, eller så har tidigare ägare kört utan dom. Nu tar reglaget i värmeslangen och kommer definitivt slita hål i den efter ett par gasningar.

Dessutom behöver jag fixa till dom lite innan dom är klara för att köras med, hävstången till acc-pumpen på den ena gasaren är kass, vilket förmodligen är orsaken till att den på andra sidan är urkopplad. Och choken på den ena är kass, men frågan är om man använder choke alls då det finns acc-pump på dom? (Läste på lite andra ställen att det bara är att pumpa tre gånger så har man choke-verkan. )

Skulle någon ha en idé om var man kan hitta en hävstång till acc-pumpen (eller hela pumpen för den delen) så tar jag gärna emot tips. Dessa verkar inte finnas listade som reservdelar på de sidor som tidigare diskuterats.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Solex C40 DDH

Post by Devil »

Det här med att "pumpa tre gånger så har du chokeverkan" funkar ju, men du måste ju sitta o hålla den på gas så den inte dör. Bruksbilsvärdet försvinner då. Har man choken kopplad så blir det ju lite trevligare vardag med bilen!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by granfot »

Devil wrote:Det här med att "pumpa tre gånger så har du chokeverkan" funkar ju, men du måste ju sitta o hålla den på gas så den inte dör. Bruksbilsvärdet försvinner då. Har man choken kopplad så blir det ju lite trevligare vardag med bilen!
Där ser man, det hade jag inte alls tänkt på. Då får det nog bli till att laga choken. Får jag bara tag på en eller ett par objekt så ska det ju gå att få ordning på dom. Choken på den ena fungerar ju, men det är ju ruskigt o-optimalt med bara choke på två cylindrar, borde bli mer problem än lösning på det hela.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Solex C40 DDH

Post by Devil »

Choke på den ena fuggen funkar faktiskt skapligt,blir ojämnt bara. Jag tycker att det bästa är med båda inkopplade. Jag åkte iof Weber 45,men det borde vara liknande på solex.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by granfot »

mr.speedwell wrote:jag bråkar själv med ett par 45or solex ddh
så dom i mitten 175 är högfart, lågfarten sitter ytterst och 62 var en vanlig bestyckning.själv är man uppe i 75or för att slippa nysningar vi jämn fart 2500-3000 rpm
rakt under 175orna sitter huvudmunstyckena dom andra är brevid är ax munstyckena. vet inte om det hjälpte men om du inte orkar skruva byta och bli lack ibland leta upp ett par weber istället :roll:
Under så sitter det ju bara tre munstycken. Är det det som är "ST125" som är Acc, och de två 785 är huvud? Eller har jag missförstått dig?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Solex C40 DDH

Post by granfot »

De blandningsskruvarna eller luftskruvarna som sitter vid insuget, hur fungerar dom? :)
Blir det fetare blandning när dom skruvas in, eller tvärt om?

Jag ska försöka laborera lite med dom på fredag, och jag måste definitivt få tag på "locket" till den ena choken. Det var sprucket och ojämnt innan, nu saknas det helt. Tror fartvinden tog med sig det någonstans när jag var ute och åkte. :lol:
Post Reply