Kamaxlar

Moderatorer
Post Reply
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Kamaxlar

Post by Devil »

Är det någon som har koll på vilka som slipar och säljer kamaxlar till B20 nuförtiden?
Alltså, typ en lista på vilka som håller på och hur man får tag på deras kammar. Själv skulle jag vilja ha en NH48,men dom är väl sällsynta att få tag på fina!? Nån som slipar såna nuförtiden?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxlar

Post by Hasse63 »

http://www.axelssonengineering.se/
http://folkraceshop.se/
Och Jens Gustavsson på Savar slipar finns säkert fler som gör det på gammla ämnen.

NH 48 kan jämföras med K-kam
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kamaxlar

Post by TVR »

TG motor
Agap
Enem
KGtrimning
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kamaxlar

Post by gudu »

Ellemans har en stor datoriserad kamslip, kan välja ganska fritt hur fram och bakflank ska se ut.

Han har bland andra en kam de kallar typ "kärringkam" som är en utveckling av d-kam för oss som vill ha en bra vägbil och varvar lagom. :-)
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Kamaxlar

Post by Devil »

Att NH 48 ska vara som en K-kam har jag läst,men inte förstått. Jag har åkt K-kam med K-jetronic och portat och planat. Jag har åkt NH 48 med DCD36 och portat och planat(lite bättre topp). Jag tycker motorn med NH 48:an var mycket bättre! Helt annan karaktär!

Tack för alla "gubbar" som håller på! Då har man ju en chans att kolla runt på vettiga alternativ!!
Gudu, vad menar du med varvar lagom? 6,7,8 eller 9 000? :shock:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kamaxlar

Post by gudu »

Ha ha lagom varierar ju tänkte inte på det.

För mig är lagom, en snål motor som ändå ligger bra i vänster körfält på motorväg upp till körkortsgränsen. Det var när vi talade om en sådan motor och om det fanns nyare profiler än d och k som kärringkammen kom upp, namnet skall väl ses i sammanhanget racingmotorer.

Detta var dock efter att vi satt i min d-kam så det får bli till nästa motor. Har ett lite slitet original d-ämne liggande.
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Re: Kamaxlar

Post by Smokey »

Hasse63 wrote:http://www.axelssonengineering.se/
http://folkraceshop.se/
Och Jens Gustavsson på Savar slipar finns säkert fler som gör det på gammla ämnen.

NH 48 kan jämföras med K-kam
Nä du Hasse!! Inte en siffra stämmer att den kan jämföras med en K kam. De enda som kommer i närheten är en NH44 :!: eller en NH38 ..

Ska ni ha en ORIGINAL och inte en kopierad Hedlund kamaxel så kontakta Gunnar "Professorn" Lundström direkt på 090-124486 som har Nisses samtliga profiler :o Eller undertecknad som även har på "Hyllan" div. profiler. Så får ni rätt svar och inga gissningar :D
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxlar

Post by Hasse63 »

Gissade inte utan jag tog uppgiften från http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html men den sidan är då felande och det är ju inte ovanligt att det är så. :roll:

Vad kan NH48 jämföras med då?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Re: Kamaxlar

Post by Smokey »

Hasse! Den listan anger värden på ventil. Där av kanske förvirring mot min lista http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 9&p=32#p32 Som anger på kamaxeln!

NH48 kan grovt räknas som mellan K & R.... OBS Grovt räknat :wink:

Edit: Listan du har länkat till så har han missat fakta att värdena är angivna på kamaxeln och inte ventilen!!!
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Kamaxlar

Post by the_PL_man »

Smokey wrote:
Hasse63 wrote:http://www.axelssonengineering.se/
http://folkraceshop.se/
Och Jens Gustavsson på Savar slipar finns säkert fler som gör det på gammla ämnen.

NH 48 kan jämföras med K-kam
Nä du Hasse!! Inte en siffra stämmer att den kan jämföras med en K kam. De enda som kommer i närheten är en NH44 :!: eller en NH38 ..

Ska ni ha en ORIGINAL och inte en kopierad Hedlund kamaxel så kontakta Gunnar "Professorn" Lundström direkt på 090-124486 som har Nisses samtliga profiler :o Eller undertecknad som även har på "Hyllan" div. profiler. Så får ni rätt svar och inga gissningar :D
Skall bli intressant att få ihop min motor så småningom.
Helrenoverad & balanserad B18 med NH48, lite portad topp (ala historiskt rally) samt dubbla SU och lämplig avgassida skall väl orka röra på sig lite iaf. :)
Och kammen kom från professorn, kostade 2800 kr om jag inte minns fel.

/the_PL_man
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Kamaxlar

Post by Devil »

Jag har en kam stående i garaget med lyfthöjd ungefär som en K/D kam. Den är stämplad 24 102 på den ändan där drevet sitter. Vad kan det vara för nåt? Kammen är nog en omslipad då den är svarvad o all annan märkning är borta!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Kamaxlar

Post by Devil »

Devil wrote:Jag har en kam stående i garaget med lyfthöjd ungefär som en K/D kam. Den är stämplad 24 102 på den ändan där drevet sitter. Vad kan det vara för nåt? Kammen är nog en omslipad då den är svarvad o all annan märkning är borta!
Med skam i kroppen o kepsen i handen måste jag erkänna att jag mätte fel på kammen ovan! Lyfthöjden är snarare 12.9mm ca,mätt på ventilen med originalvippor! Så då ställer jag frågan igen,vad är det för kam? Märkt 24 102 och lyfthöjd på ca 12.9mm mätt på ventilen.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxlar

Post by Hasse63 »

gissning R-kam 102 nockvinkel och 11,6 i lyft...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Kamaxlar

Post by Devil »

Jag tänkte det först,men det är mer lyft än R-kammen på den här! Skulle vara kul att veta vad det är!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply