~120hk i B20

Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ~120hk i B20

Post by Torbo »

Sikkert riktig. Men dette er standard. Og det tar jo bare noen minutter å får dem like ned mot null forskjell, så hvorfor ikke?

Det minner meg også at jeg mistet et vifteblad på en B16, og det hørtes ut som motoren ville komme opp av panseret og motoren vibrerte noe helt utrolig! Ingen vil tro det om jeg skule forklare mer...
Det er riktignok flere gram, men selv på tomgang var motoren "helt vill" i motorfestene!
Stemplene har en svært stor hastighet så ubalanse ekke noen å trakte etter.

Og på våre biler gjør vi vel litt ekstra?
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Hasse63 wrote:Tillåten viktskillnad mellan kolvar i samma motor är 10 gram, allt enligt verkstadshandboken.

:wink:
Ja, säkert tillräckligt bra. Men då bör man ha i åtanke att den gränsen säkerligen är satt efter produktionskostnad kontra hållbarhet. Men visst det är säkert lite överambitiöst. Å andra sidan så när motorn ändå är nerplockad och jag väntar på delar till den så kan jag lika gärna vara lite överambitiös :D
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ~120hk i B20

Post by Torbo »

kamikaze wrote:
Hasse63 wrote:Tillåten viktskillnad mellan kolvar i samma motor är 10 gram, allt enligt verkstadshandboken.

:wink:
Ja, säkert tillräckligt bra. Men då bör man ha i åtanke att den gränsen säkerligen är satt efter produktionskostnad kontra hållbarhet. Men visst det är säkert lite överambitiöst. Å andra sidan så när motorn ändå är nerplockad och jag väntar på delar till den så kan jag lika gärna vara lite överambitiös :D
Nettopp!
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Nu är allt invägt och klart. Diffar mindre än 0,1g på alla delar. Monterar dom i morgon, sedan är det väntans tider på kam och diverse annat. Toppen väntar jag med tills jag har bestämt om jag ska använda den eller försöka skaffa en blyfri topp.

Ursprungs vikterna var:
Kolv med bult:705,4 / 699,8 / 694,6 / 701,6
Vevstakar: 963,2 / 955,9 / 958,7 / 959,0
ndjagu
Posts: 4
Joined: Sun Jul 03, 2011 12:34 pm

Re: ~120hk i B20

Post by ndjagu »

Hej,

Kul med en balanserad motor och lite mer dragkraft. Vill du bygga för framtiden så satsa på en e-topp och skaffa även insugningsröret med fästena för spridare. Att köra en B20 med intrimmat insprut är så långt ifrån förgasarvarianten man kan komma. Fler fördelar med möjlighet att styra förbrukningen. Med ett modernt eftermarknadssprut finns möjligheten att styra tändningen. visst kostar det en slant
men oj så mycket mervärde det blir! Kör själv ett Nira i3 och styr tändning, bensin och turbotryck. Finns dessutom ett antal ingångar som kan styra elfläkt mm. Blir också lättare att köra på etanol!

Vet att det finns fler varianter på Niras sprut, vissa används till motorcyklar men fungerar lika bra till bil tror den heter i2. Tändningen glöms ju ofta bort vid renovering eller trimmning men kan påverka lika mycket som en planing av toppen eller byte av kam.

Lycka till! /Janne
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

ndjagu wrote:Hej,

Kul med en balanserad motor och lite mer dragkraft. Vill du bygga för framtiden så satsa på en e-topp och skaffa även insugningsröret med fästena för spridare. Att köra en B20 med intrimmat insprut är så långt ifrån förgasarvarianten man kan komma. Fler fördelar med möjlighet att styra förbrukningen. Med ett modernt eftermarknadssprut finns möjligheten att styra tändningen. visst kostar det en slant
men oj så mycket mervärde det blir! Kör själv ett Nira i3 och styr tändning, bensin och turbotryck. Finns dessutom ett antal ingångar som kan styra elfläkt mm. Blir också lättare att köra på etanol!

Vet att det finns fler varianter på Niras sprut, vissa används till motorcyklar men fungerar lika bra till bil tror den heter i2. Tändningen glöms ju ofta bort vid renovering eller trimmning men kan påverka lika mycket som en planing av toppen eller byte av kam.

Lycka till! /Janne
Jo sprut är bra, har själv kört en hel del med megasquirt på andra bilar. Så det får nog bli en E-topp iaf. Borde väl inte vara så konstigt att få tag på en sådan. Men förgasare blit det tillatt börja med iaf.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: ~120hk i B20

Post by Stoffe »

Ett insprutningsystem behöver inte bli dyrt alls, jag kör megasquirt i min Amazon med mycket lyckat resultat. R-sport topp, D-kam och 2 1/4" sportavgasystem.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: ~120hk i B20

Post by Skrotnicke »

Stoffe, angående ditt sportavgassystem. Hur ser det ut? Har du någon skiss eller ritning?
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Har, med lite tur kanske fått tag på en E-topp idag. Kolvar och ringar monterade, väntar på kam och lyftare för att kunna sätta ihop motorn igen.

Ja MS blir rellativt billigt. Drar iväg lite i pris om man vill kunna mappa ordentligt med bredbandslambda. men mycker mer är 7000:- ska inte en sådan konvertering behöva kosta med lite tur och det är ju nästan gratis om man jämför med alternativa sprut!
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

E-toppen på väg på bussgods :)

Har under tiden gått igenom växellådan och konstaterat att den verkar frisk på alla sätt.

Nu blir det bara till att bestämma sej för spjällhus till sprutet. Har en 39mm förgasarbrygga liggandes från en CBR 900. Skulle det inte gå att använda en sådan som spjällhus?
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

I väntan på toppen så har jag idag skurit upp min resevdelskombi och rensat ur verkstan på delar och skrot som jag inte giter sälja eller anser mej ha nytta av. Lyckades faktisk fylla en container med enbart metallskrot... Var fan kommer allt ifrån? Jag har iaf inte burit hem lika mycket som jag kastat :lol:

Kommer nog att behöva byta ventilstyrningarna i toppen, någon som har koll på hur man gör det?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ~120hk i B20

Post by Torbo »

En god dor med passende størrelse (B18 og B20 har forskjellig diameter utvendig). B16 også.
Image

For å ta dem ut er det bare å slå dem ut evt. i presse.
Du trenger en dor og en kraftig hammer.

Doren må settes inn fra ventilsettesiden både ved demontering og montering.
(ikke fra den siden som på bildet)! Det var kun en illustrasjon....

For å få inn nye bør man være varsom, da styringene er porøse.
Toppen kan varmes til 100-150 grader på komfyren.
Styringene kan legges i fryseren et kvartet så går de lettere inn. De kan også med fordel pusses ned litt på diameteren på den delen som ligger over topplokket hvor ventilfjærene sitter, så entrer den rett.
Sjekk hele tiden at styringene ikke kommer for langt opp, og her kan du lage en stopper som på linken under.

Se denne linken:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... 5&start=15
Last edited by Torbo on Sun Sep 30, 2012 10:36 am, edited 1 time in total.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Tack!, Det där verkar ju inte så konstigt. Få svarva till ett par verktyg bara. Ska se om jag kan få tummarna ur och få upp lite bilder med.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: ~120hk i B20

Post by Stoffe »

Skrotnicke wrote:Stoffe, angående ditt sportavgassystem. Hur ser det ut? Har du någon skiss eller ritning?
Det är ett vanligt simons sportavgassystem, går att köpa fraktfritt på deras webplats. Google hjälper dig med adressen dit. Och hur sportigt det är vet jag inte, men bilen mullrar fint och låter "bra/häftigt" när man gasar på.

För den som vill ha min megasquirt mapp med tändkurva 0085 och en hyfsat bra mappad motor med D-kam kan skicka ett pm. Jag kör min MS-konverterade Amazon dagligen nu som bruksbil för tillfället. Inte dumt alls kan jag säga!

Du spar mycket bekymmer med att enbart ha ett enda spjällhus istället för 4 st som du måste synka in som dina 4 st motorcykelförgasare som du har liggandes, det är bättre att sälja dom för att bekosta ditt nuvarande projekt. Jag använde mig utav ett E-insug som jag modifierat med hållare för spridare. Nu kommer du att ha en E-topp med spridarhål men om du inte får tag på en fuelrail + spridare som passar i din E-topp så har du i alla fall ett alternativ för att kunna använda mer moderna spridare. Jag tror att alla D-jet spridare passar faktiskt, ska du ha monsterstora så kan du köpa dig Cadillac spridare på nånting runt 520 cc/min. Orginal till B20 ligger på 380 cc/min vilket är ordentligt stort oxå med tanke på att det är en standard motor med få hästkrafter.

För 7000 kr kan du bygga två MS-installationer, åtminstånde med min budget som jag haft.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Jo det har du nog rätt i, får bli ett gemensamt spjällhus.
Gällande spridare så blir det nog volvospridare av något slag, beror lite på vad jag får tag på. Orginalspridare till volvo motorer bör det ju gå 20 på ett dussin av med tanke på alla tryck och pys trimmare här om kring.

Tanken är att använda befintliga hål i toppen, om det inte passar så får jag väl fräsa och brotcha upp dem bara. Fuel rail bygger jag en.

Tänker att de största kostnaderna blir för bränslepump och regulator. MS:et ska inte behöva kosta mycket mer än för processorn och kretskortet.
Sen får jag väl skaffa en BB lambda med men den kommer jag att ha nytta av i andra projekt med.
Post Reply