~120hk i B20

Moderatorer
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

~120hk i B20

Post by kamikaze »

Hej,
Har fått tag på en B20 med en M41 Typ J till min kombi.

Funderar nu på en lätt trimmning men har lite begränsad erfarenhet på dessa motorer.

Det jag är ute efter är en bil med bra/vettig bränsle ekonomi, men skulle vilja ha den lite piggare för att hänga med lite bättre i trafiken och så. Bilen är och ska fortsättningsvis vara en pålitlig bruksbil.

Fundering på att:
Ta av 1,5-2mm på toppen
En mild trimkam (men vet inte vilken)
och en lämplig förgasare till detta. Budgeten tillåter inte dubbla webrar eller så. Vet om en tvåports weber med insug i behov av genomgång som jag skulle kunna få för en billig peng. Men har även tittat på SU-förgasare, men är lite tveksam till dom så många i mina trakter säget att dom är "törstiga och värdelösa"

Vad tror ni vore den bästa konfigurationen? Krav är: Inte över 1liter milen vid normal körning samt hållbarhet.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: ~120hk i B20

Post by Devil »

K eller D-kam,36 DCD Weber, portad topp med tillfixade förbränningsrum och planad till ett kompförhållande på 10:1 blir nog perfekt till din vagn! Inte så stor kostnad. Ev en nyare kam som är ungefär lika som K eller D. En bruksmotor som kan ryta ifrån 8)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Rivit ner och tittat nu, Kammen som sitter där är märkt med CJ i bakkant och med A i fram kant. Ingen höjdare antar jag?

I övrigt så var det en possitiv överraskning, kolvarna var kalasfina och bara en svag antydan till vändkanter i loppen.

Ska väga in kolvar och stakar i eftermiddag, blir spännande att se vad som skiljer.

Kommer at hona loppen och beställa nya ringar till kolvarna. Men i övrigt verkar inget behöva bytas. Förrutom kamdrevet då, Skadade kanten på ett par tänder när det skulle av.

Någon annan känd svaghet som bör ses över, bytas eller modifieras när allt ändå är isär?
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Kolvar invägda ihop med stakar.
1: 1670,3g
2: 1660,9g
3: 1657,1g
4: 1655,1g

Alltså diffar det 15,2g mellan tyngst och lättaste. Tycker att det verkar mycket men det är snart åtgärdat.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: ~120hk i B20

Post by QV »

15 gram är mindre än 1%.

Skall man ta bort för ballansens skull så dör man väga delarna separat men det hade su kanske redan tänkt ut.

Ny oljepump tycker jag att man monterar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Jo, olje, bränsle och vattenpump blir bytt.
Såg att en sats med kolvar inte var då dyr som jag trodde så det blir nya kolvar med ringar med.

Motorn är en B20A, vad jag kan utläsa på motornummret (49 8030 29232), någon som har koll på vilket år den är ifrån?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: ~120hk i B20

Post by gudu »

Eftersom jag nyss frågat om dessa saker.

Elleman menade att kolvar och stakar oftast var tillräckligt bra men svänghjul och vevaxel var större ide att balansera. De är tillverkade på olika ställen och inte samvägda.

Oljepump skulle absolut bytas mot b20 modell, om man har b18, men för att få plats behöver även tråget bytas (eller bankas lite)

Detta är vad jag hört men egentligen inte vet utan märker snart, eller troligare till våren.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: ~120hk i B20

Post by Arne »

Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:
AVG
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Arne wrote:Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:
Det vet jag inte men motorn ifråga är ju en B20, så..

Frågan återstår, har försökt läsa mej fram till lämplig kam. Verkar som att jag idag har en A-kam. Räcker den eller vad finns det annars som skulle kunna passa till en bruksbil? VIll ha ett ganska snällt register med fokus på botten och mellan register. Räknar inte med att varva motorn över 5000varv och kommer oftast att köra landsväg. Väljer lite mellan en C och en D-kam..
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: ~120hk i B20

Post by Nilsson`s »

Hej!
Angående kammen skulle jag nog tittat på Folkraceshop´s fsv717 kam.
Lite mindre duration och lite mindre lyft än en K&D dock samma nockvinkel 111grader.

http://folkraceshop.se/volvo-b20-fsv717 ... gory_id=98

//Danne.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: ~120hk i B20

Post by gudu »

Arne wrote:Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:
Intressant...
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

Tack för hjälp med val av kam. FSV717 från folkraceshoppen verkar vara precis det jag letar efter. Dessutom så rekomenderade dom samma kam när jag beskrivit mitt behov. Så nu är den iaf. beställd.

Nästa fundering är om jag ska fixa till den topp jag har eller om jag ska leta upp en E-topp (för blyfritt). Har alla maskiner som behövs för att slipa in ventiler och säten. Får se..Hoppas på att hitta någon trevlig topp i Degerberga på Lördag.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: ~120hk i B20

Post by kamikaze »

QV wrote:15 gram är mindre än 1%.

Skall man ta bort för ballansens skull så dör man väga delarna separat men det hade su kanske redan tänkt ut.

Ny oljepump tycker jag att man monterar.

/Janne
Jo Procentuellt så är det inte så mycket. Men jag försöker föreställa mej 15g obalans i 5000rpm.. Och jämför med om jag skulle ha ett framhjul som är felbalanserat med 15g.. Kanske inte den bästa jämförelsen men...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ~120hk i B20

Post by Torbo »

På en måte er dette en god sammenlikning, da det gir ettertanke. Her ville jeg filt av stemplene til jeg fikk samme vent innefor 1-2 gram. Det skal jo ikke være så vanskelig.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ~120hk i B20

Post by Hasse63 »

Tillåten viktskillnad mellan kolvar i samma motor är 10 gram, allt enligt verkstadshandboken.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply