trimma b18

Moderatorer
Post Reply
Jim Holmgren
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2012 2:48 pm

trimma b18

Post by Jim Holmgren »

Hej ny på forumet
har en amazon 65
med en original b18 på 75hk
har också lite små saker som en original förgasare, en weber 36/36 med insug och ett grenrör 4 till 2 original till någon volvo.
min fråga är om man kan trimma motorn utan lyfta ur den tex byta kam och så.
motorn som sitter i har ju bara 8,5 i komp. måste kammen var härdad finns annars billiga kamma utan härdning
några anda tips om trimning till denna motor? tänker inte renovera hela motorn utan trimma den där den sitter.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: trimma b18

Post by Torbo »

Ingen problem. ut med radiatoren og av med topplokket. Nye løftere og ny kam og toppakning (tynnere) og 36/36 så går den suverent. Hør med Folkerace hva de har?
Ny kam og gamle løftere går dårlig. Men du kan slipe dem til speilblank overflate selv, men det er litt jobb? Nye er best....

Jeg ville også byttet ventilstyringer og slipt ventiler eller mer, avhengig av tiltstand? og dreid av ventilstyringene slik at du kan sette på B20 ventildeflektorer/tetninger...
Men er det ingen riper i sylindrene og bil/motor ikke er kjørt så langt, trenger du kanskje ikke å gjøre mer?

Bytte veiv- og rammelager går også å gjøre når motoren sitter i. Det koster lite i tilelgg, men litt jobb er det jo....
Jim Holmgren
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2012 2:48 pm

Re: trimma b18

Post by Jim Holmgren »

tacka för svar så snabbt :D
ska se ifall bilen startar i helgen den har ju stått ett tag.
motorns skick vet jag inte riktigt eftersom jag inte haft isär den.
men om den är väldigt dålig ersätter jag den med en b20 tro ja.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: trimma b18

Post by Arne »

Det är enkelt att lyfta ur motorn, ska du byta lager mm. så blir resultatet bättre om du lyfter ur motorn.
AVG
Jim Holmgren
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2012 2:48 pm

Re: trimma b18

Post by Jim Holmgren »

ja men jag hoppas att det inte behövs byta ram lager
startade bilen igår byte tändspole, kondensator, brytare, rotor, fördelalock och tändstift
tändstiften var ganska oljiga.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: trimma b18

Post by Nilsson`s »

Hej!
Ang. härdning av kammen så är det inte nödvändigt på en "mild" kam då man slipar i härdning och inte bryter igenom skiktet.
Har sett nånstans hur mycket man kan ta men har förträngt det tror det finns något om det på folkraceshop´s forum.
MEN självklart blir det en försvagning då man ändrar strukturen i stålet.
Sen hade jag sned planat toppen 1grad (Mer än man tror..) veeboo porta toppen kanske.. smällt i 44/37 ventiler.
Om ditt extraktor rör passar kombinerat med ett bra avgassystem så blir skillnaden stor (prova både och?! :wink: ).
körde nyss en en bil med std gjutjärn rör som sedan blev bytt till 4-2-1 extraktor och 2tums hela vägen stor skillnad verkligen. :twisted:
Sen släng i ett par fräscha Su bara för o behålla lite orignall stuk dom ska räcka upp till ca; 170hk med rätt bestyckning Använd ex: WinSu, Dessutom Billiga och Enkla att Pila med :D

//Danne.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: trimma b18

Post by Erland Cox »

Det går inte att köra 44-37 på original B18 borr.
Det går bra om man borrar till B20 däremot.
40-35 funkar bäst med standardborrning.

Erland
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: trimma b18

Post by Nilsson`s »

Där gick det nog lite snabbt ja men det stämmer riktigt är inne på b20 nu för hela slanten.
:oops: :oops:

//Danne.,
Jim Holmgren
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2012 2:48 pm

Re: trimma b18

Post by Jim Holmgren »

gren röret är 4 till 2 std i gjutjärn
har 2 tums avgas system från van
till kam så tänkte jag något vassare än k kammen
i bland så står det att kammarna är till b20 passa dom på b18 också?
det var någon sida med folkracing som sålde kammar
men tro att dom slipade om std kammen
nån som vet vilken kam som sitter i min bil?
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: trimma b18

Post by Nilsson`s »

Hur ser ditt främre rör ut finns 2tums till std gjutjärn.
kolla in folkraceshops fsv 717/740.
kammarna passar mellan motorerna.
vilken kam du har står här: http://kgtrimning.com/ under kamaxlar volvo.

//Danne.
Jim Holmgren
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2012 2:48 pm

Re: trimma b18

Post by Jim Holmgren »

Hej igen

Ursäktar att jag inte har skrivit något det senaste,
jag läge motor biten åt sidan så länge för att bilen behöver mer uppmärksamhet
men jag åter kommer när bilen är i fint burks skick.
Post Reply