Vad är det för fel på det här topplocket?

Moderatorer
Post Reply
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by villej »

Hej!

Häromveckan vann jag en tradera-auktion på ett b20e-topplock, spridare med fästen, e-insug, luftmassemätare etc. När jag nu inspekterar topplocket ser jag att det verkar vara något av en bastard; bl.a. är spridarhålen inte korrekt utförda. Kan den samlade expertisen hjälpa mig att verifiera att det här är ett e-topplock och vilka fel det har?

Jag mätte höjden med ett bästa jag hade (ett stålmåttband) och fick den till 85,5 mm, vilket antyder att den egentligen är 84,9 mm vilket e-locken ska ha. Ventilerna verkar vara (mätt med samma måttband...) 35 respektive 44. Vidare finns det ett antal gjutna respektive stämplade märken på locket: 460304 (stämplat i överkan), 2 RAG (gjutet), U26 (Y?) (gjutet).

Spridarhålen saknar försänkning och är borrade rakt ner, istället för vinklade mot insugsventilen. Så här ska det se ut: http://www.savarturbo.se/stuff/images/b ... CT0106.jpg

Vad behöver göras för att kunna använda det här topplocket till K-jet eller D-jet?

(Klicka på bilderna för förstoring)
Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by Hasse63 »

Tycker det ser riktigt ut... Ska under dan/snart kolla på min F-topp och på spridarhålen för att verifiera.

Fick du med spridarhållarna så kan du med dom se om det är rätt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by villej »

...men spridarhålen går rätt ner istället för snett, in mot ventiltallriken. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få ihop det.

Jag skulle ha fått tre st spridarfästen i köpet, men jag fick bara med de små "plattorna" som håller fast spridarna mot fästet. Säljaren trodde antagligen att det var dem som utgjorde fästena.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by az123gt »

Ser ut som en A-topp som nån har borrat hål på ovanför insugskanalerna, förbräningsrummen har också blivit förstorade på ett i mitt tycke konstigt sett, troligtvis för att sänka kompen på en turbomotor.

E-topp höjd 84,9mm F-topp höjd 87mm.

Ingången på insugskanalen är större på insprutningstoppar (trattformad) och har ej spår för styrringar.

På insprutningstoppar så ska det finnas 3st hål/styrpinnar som styr insug och grenrör rätt mot toppen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by Hasse63 »

RÄTT! hålen för spridaren ska vara vinklade mot cylinder och runt runt detta hål så ska det dessutom vara försänkt stort som en 50-öring. Och då jag klickar på bilden där insuget ska sitta så ser jag att toppen har "styrringar" för a-insug och att anläggningsytan under insug 1-2 & 3-4 saknar 2 styrpinnen där e-toppens insug ska centrera... Så detta är en omgjord A-topp till något annat.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by klensmed »

Regler

§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.

Även frågor liknande "hur mycket kan man ta/ hur mycket är de värda" räknas som annonsering då det är uppenbart
att delarna är överblivna och ska säljas, är de inte till salu saknar värdet betydelse.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by Stoffe »

villej: De där insprutningshålen kan du använda för t ex lustgas, vatteninsprutning eller liknande. Om du ska bygga bränsleinsprutning så kan du modifiera ett E-insugsrör och sätta spridarna direkt i det så de pekar mot insugstallriken, det fungerar utmärkt eller kanske till och med bättre än där de var tänkt att sitta från början på en riktig E-topp..? Du kan ju alltid plugga hålen om du inte tänkt använda dom.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
villej
Posts: 6
Joined: Sat Dec 03, 2011 10:19 pm

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Post by villej »

Stoffe: Tack, men jag är ute efter ett B20E-lock. Givetvis kan man ta ett A-lock (jag skulle till och med kunna ta locket som sitter i min nuvarande A-motor!), men då får man plana, borra hål i locket för insprutet, modifiera anslutningen för grenrör och insug (eller bygga eget dito efter egna beräkningar). I slutändan, efter mycket jobb, har man kanske en produkt som är nästan lika hållbar / effektiv som Volvos original. Betänk hållarna för insprutet: Volvo lade ner stor möda på att åstadkomma rätt vinkel på spridarna i förhållande till insugsventilens tallrik. När jag (eller snarare den jag betalar) borrar i locket blir det svårt att få det lika bra som Volvos design.

Betänk detta i ljuset av att ett E-lock inte kostar så många hundralappar, och att man dessutom får en testad standardprodukt som kan servas med Volvos reservdelar och enligt informationen som återfinns i de gröna häftena.

Däremot lägger jag gärna ner mycket tid och pengar på att förbättra kamprofilen och ventilspelet. Förvisso blir det en bastard, men den kommer att bli bättre än förlagan.

Är det förresten inte du som med stor framgång har installerat MS på din Amazon? Jag blev imponerad av det projektet.

Det här var en tråkig historia, men ett stort tack till alla som med skarpa ögon spårat lockets ursprung.

Ville
Post Reply