Hitta rätt tändkurva

Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

Detta kanske är en sådan rolig fråga för församlingen som efterlysts?

Hur provar jag mig fram till rätt tändkurva?

Jag har en jämngående men sliten b18a med dubbla suhif6 förgasare. Samt en 123ignition tine fördelare där jag fritt kan välja tändfördelning.

Sedan jag monterade i de dubbla förgasarna har den dragit knappt litern per mil. För mycket tycker jag. Detta har varit med en tändkurva från en b18b. Häromdagen plottade jag upp tändkurvan för b18d och har kört med den sedan dess. Till min förtjusning har förbrukningen sjunkit med två deciliter per mil!

Under körning kan jag koppla om mellan förställning för d respektive b typ och jag märker ingen skillnad.

Men tändförställningen är viktig att få rätt. Hur gör man fōr att hitta den bästa kurvan?
Att lyssna efter spikningar lyckas jag inte med. Knacksensor?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by A-masen »

http://www.zatzy.com/teknik/103488-knacksensor.html
Det kräver ju en lysdiodpanel och eventuellt något instrument. Men man kan nog tänka sig kanske en lambdasond också. Det borde ju ge lite fingervisning när man söker bästa tändkurva. Eventuellt avgastempmätare också. Sådant har jag bara sett på bild så jag vet inte hur det är i praktiken. Det är säkert inte billigt i alla fall.
Får man fråga var du har köpt din 123 Ignition?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

Den köpte jag på 123ignition.se ringde Aryan Schmitz på ett nummer som finns på deras hemsida.
Han förordar en raksträcka och datorn inkopplad och att den mäter accelerationstiden för olika tändförställningar och varvtalsintervall.
Har provat men det är svårt.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by volvodidi »

Hi,
för 2 SU är den senare B18B Tändkurva (No. 3) bäst. Det finns 2 B18B kurvor, tidigare Bosch ...003 och senare ... 009.
009 är bäst, den tidigare B18B tändkurva ( ... 003) är nästan lika med ... 026 från B18A.

Dieter
G-son
Posts: 4
Joined: Fri Aug 19, 2011 10:20 am

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by G-son »

En vakuummätare ("econometer") kopplad till insuget skulle kunna vara till hjälp om den visar tillräckligt precist, den tändningsinställning som ger mest undertryck vid en viss stadig hastighet på plan väg bör vara den som ger mest effekt på minst gaspådrag, och därmed minst bränsleförbrukning. Hur bra precision såna mätare brukar ha har jag ingen aning om, misstänker att man får leta efter en mer fingraderad mätare än dom som brukar säljas för bilbruk.

Accelerationstidsmätning/jämförelse är bra för att hitta max effekt under vissa givna förutsättningar, t.ex. 3000->5000rpm på trean på plan väg, men max effekt har inte mycket att göra med bränsleekonomin om man inte håller gaspedalen stadigt i botten en stor del av körningen.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

G-son: Det var en bra idé. Det finns ju en vakummätare i fördelaren och vad den mäter man se i programmet. Det skall jag prova. Det är ju lätt att förskjuta kurvan fram och bak.

Accelerationsproverna är tänkta att hitta den tändförställning som ger den bästa effekten. Men det är ju svårt att få förhållandena lika mellan varje gång.

Volvodidi:
Menar du de kurvorna som är förprogrammerade i volvovarianten av 123ignition? Jag den varianten av fördelare där man kan välja förställning fritt och har två kurvor lagrade i fördelaren. Att kunna välja fritt ger en del problem men även är en rolig utmaning.

Jag har ritat upp de kurvor till de fördelare jag hitta specifikation på men vet inte vilket boschnummer som hör till vilken fördelare. Skall vid tillfälle lägga upp dem här.

Det finns en B18b fördelare som har en kurva lik B18a fördelaren men med mycket mer total förställning (29grader) vid lågt varvtal. Är det 009?

Det finns även en B18b kurva som är mycket flackare och når max förställning vid höga varv. Är det 003?. Samma kurva men med vakuumförställning används även till B18d och en B20variant? Enligt verkstadshandboken. Men nu tog jag det ur minnet så det kan ha blivit fel.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by volvodidi »

Det finns en B18b fördelare som har en kurva lik B18a fördelaren men med mycket mer total förställning (29grader) vid lågt varvtal. Är det 009
det är Bosch ... 003.

både 003 och 009 är utan vakuum.

Dieter
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

Tack, här kommer kurvorna.
Image

Då vet vi att ljusgrön är 003
rōd är 009
Motornamnen är hämtade ur avd 3 elsystem verkstadshandbok från -65 och 73 som jag laddade ner från amazon pictures (fantastisk hemsida! :D ).


Jag skall fylla på med 077 fördelaren så småningom. Det var den fördelare jag hade innan.

Ändrad eftersom jag inte fick det rätt med färgerna. :roll:
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

Så nu har jag fått tag på lite fler kurvor och lite bättre namn till dem. Tack för hjälpen ni som försett mig med info.
Observera att kurvorna har bytt färg och ändrat ordning.
B20A 0231 146 077 kurvan ligger bakom B18B 0231 153 003 och är med andra ord i princip lika förutom att den har vakumförställning.


Image

Slutsatsen blir väl att folk gillar att använda fördelare med rakare och brantare kurva till trim och att Volvo har använt lite flackare kurvor till sina högprestanda motorer.

Aluminium fördelaren B20A 0231 170 085 har helt rak kurva.

Detta blev jag ju inte klokare på rakt av. Eller? :shock: :? :roll: :lol:

Ändrat: Rättat lite felstavningar.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by Torbo »

Tror jeg ville valgt den høyeste kurven som inte gir sprikningar? Men den grønne gir kanskje for mye fortenning? Mest beregnet for en lavkomprimert motor?
Jeg sjekket en 123 fordeler og den økte ikke i turtall ved å suge på vakunslangen som er tilkoblet. Jeg mente derfor at den ikke var i aktivitet? Men en annen mente det?

Kanskje denne 123-fordeleren er kun styrt av turtall?

Det var lettere før med FM-motoren, hvor det er en spake bak på "magneten" hvor man kunne løfte hele kurven og få ca. 15 - 20 grader fortenning.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by gudu »

Jag tror 123fördelare aktiverar vakumförställningen vid 1500varv. För att stabilisera tomgången sade han, så var det på mina förinställda kurvor, men det går att ändra.

Hur vet du om en kurva är för lågkomp?
Med etanol i bränslet, som nu för tiden, bör man öka eller minska förtändningen?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by Torbo »

gudu wrote:Jag tror 123fördelare aktiverar vakumförställningen vid 1500varv. För att stabilisera tomgången sade han, så var det på mina förinställda kurvor, men det går att ändra.

Hur vet du om en kurva är för lågkomp?
Med etanol i bränslet, som nu för tiden, bör man öka eller minska förtändningen?
Med etanol kan du bruke høye kurver, teoretisk, men innblandingen er så liten? 5% elelr 10%? vet ikk hva dere har i Sverige, men her må man prøve seg fram.
Men E85 er det noen annet. DEn er svært bankefast og har høy oktan, men anbefales ikke.

For lav kompresjon kan man også bruke høye kurver, da risikoen for tenningsbank (sprikningar er mindre).
men den grønne var da uvanlig høy... Så den får jeg ikke til å passe etter min hukommelse, men det må jo sjekkes...

Den blå lave kurven er for trim, men den innstilligen kan også gi tapt effekt og dårlig økonomi. me nved heftig trim og nærmere maksimal fylling og høy kompresjon vil også den dynamiske kompresjonen øke, og da kan det være nødvendig å kjøre med lav fortenning, men obs. Dette er noen man bør styre unna om man ikke skal kjøre løp elelr annet uvanlig...
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Hitta rätt tändkurva

Post by Erland Cox »

På min trimmade B20 ställde jag in så att jag har 20 grader upp till 900 varv och 36 grader över det.
Det fungerar bra med 11:1 i komp men med högre komp kan man behöva sänka lite vid max vrid.
Ett litet V i kurvan mellan 5000 0ch 6000 varv, kanske 3 grader ner vid maxvrid.

Erland
Post Reply