varför är dubbla webrar så dyra?

Moderatorer
Post Reply
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

varför är dubbla webrar så dyra?

Post by ricke »

Tjena vet inte om ja lägger denna tråd rätt men har en liten fråga VARFÖR är dubbla webrar så dyrt? Det finns ju fortfarande webrar som nytillverkas så Kollar man på blocket o tradera så är priserna rätt så höga även när det är gammalt skit lr isärplockat som en byggsats:P kanske bara är jag som är snål :P ja är ju smålänning men ändå... 5-6tusen för ett par 45or o 3-4 tusen för 40or o då är det inte alltid det finns insug till. Sen ska det bestyckas rätt mä. Är dubbla solex dåliga förgasare lr avskyr folk dom för det inte finns så mkt grejor till dom? Solex verkar nästan folk skänka bort men dellorto o weber är dyrare. // Rickard (snålläningen) :P
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: varför är dubbla webrar så dyra?

Post by A-masen »

"Varför är dubbla Webrar så dyra?"

Förmodligen för att det har gått någon sorts överreklamerad hög status i Webrar. Bara namnet är lite mytiskt och ger ett skimmer av något som är mer än värsting i sammanhaget.
Därmed inget sagt att dom skulle vara sämre än sitt rykte, men dyrare.
Kolla här: http://www.nbmarine.se/ Gå vidare in på A-Fordsidan. Gå till Dagboken. Välj 2008 mars - augusti, och datum 20/6. Bilbyggaren berättar inte var han har köpt förgasaren, men han har en gästbok på startsidan. Gå in där och fråga. Jag har uppfattat honom som en sympatisk och trevlig person som gärna delar med sig av erfarenheter.

Förklaring till varför man inte kan ge en direktlänk, utan måste gå i flera steg för att komma fram i byggdagboken?: Det går inte att direktlänka från den sidan.

Passa på att läsa hela byggdagboken när du ändå är inne på sidan. Den är högst intressant.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: varför är dubbla webrar så dyra?

Post by J.Lundin_ »

Weberförgasare har alltid varir dyra i inköp så länge jag kan minnas, trots detta så har delarna i Sverige haft lägre pris än i de flesta andra länder. Vid en resa ner till italien så köpte jag delar till Weber eftersom dom där borde vara billigare, det var dom inte, det skiljde bara någon krona i pris.

Ser man till vad man begärde i pris på en ny stor SU förgasare i england så var denna typ av förgasare dyrare än vad en Weber kostade där.

Om valet idag stod mellan dubbla Webrar och ett elektroniskt sprut så skulle jag definitivt satsa på det senare :D
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: varför är dubbla webrar så dyra?

Post by granfot »

Jag kan inte svara på varför dom är dyra, men jag kör med dubbla Solex40, och tycker de fungerar riktigt bra. Delar är svåra då man inte direkt kan beställa alla möjliga kombinationer av munstycken för att prova medan det till weber finns rätt många ställen som kan hjälpa dig att prova ut munstyckena innan du köper. (Garage-trimmare och rullande-landsvägsfolk.)
Om det är någon skillnad i prestanda vet jag inte, men knappast så att den är värd de extra tusenlapparna som de kostar.

Jag köpte en uppsättning halv-usla solexar (Typ 2000 med insug och frakt tror jag) och tänkte leta upp delar så jag kunde fixa till dom, men det slutade med att jag köpte en uppsättning till från eBay (1500 med frakt och importavgift), så nu har jag två par, ett par bra och ett par som fungerar men inte mycket mer och har fortfarande inte betalat vad en uppsättning ganska usla Webrar kostar, så i min värld har jag tjänat på det, men jag hade tur och fick dom skapligt rätt bestyckade från början.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: varför är dubbla webrar så dyra?

Post by redheat »

jag köpte en weber till min traktor, B16 motor ,Weber 34 ICH från england det var halva priset mot sverige
Post Reply