efterdra topplock

Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: efterdra topplock

Post by Torbo »

Interessant!
Enin med bosse at man må følge produsentens anvisninger og ikke flyindistrien.
Det er tydlige flere muligheter her, og som jeg forstår bør man velge fabrikantens anbefalinger så lang det er mulig. Noen ganger må man bruke sunn fornuft, og bruke et syltynt lag med fett på hjulbolter, da vi kjører i saltsyre om vinteren.

Topplokksbolter renser jeg med parafin som inneholder mikroskopisk med fett. Bruker trykkluft i hullene for topplokksboltene for å unngå "sprengeffekt".

Dette har fungert fint, uten sprengte pakninger eller lekkasjer.
Det er også forskjellige meninger om veivlagre, noen bruker olje og noen setter dem inn tørre med loctite.
Neste gang vil jeg vurdere det siste....


Et faktum er i alle fall at det at dekkfirmaene i Norge har kassevis med kasserte hjulblter, noe som har fått meg til å stusse. Også endret syn, da jeg i alle år har ment at fett på boltene er bra.
Men når bilprodusenters versktedsskriv, også Norges Automobilforbund har blitt mer klar på at man skal være forsigitg med å smøre.
Det var dette jeg ville ha fram, også ikke bare pøse på med olje.
Jeg bruker WD40 eller et mikroskopisk lag med fett, som med topplokksbolter. - Selv om jeg aldri har dratt av boltene, men jeg drar ikke for mye når de ikke er tørre.

Momentnøkkel er undervurdert, selv for meg som har et langt liv i bransjen. :roll:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: efterdra topplock

Post by Arne »

Ett gammalt och beprövat smörjmedel på fälgbultar är trätjära, det använder sig åkarna av än idag.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: efterdra topplock

Post by Torbo »

Ikke verst! Den er vel så tett at den holder vann ute og hindrer rust, som på trebåter i gamle dager. Samtidig så er den mindra glatt. Det var ikke mye råte på båter før i tiden, men etter at man begynte med moderne produkter, holdt lakken langt kortere tid - en brøkdel som jeg har fått med meg... Jeg har hatt trebåter i hele mitt liv, og har ikke alltid vært heldig med lakken...
kaka
Posts: 11
Joined: Thu Nov 26, 2009 4:46 pm

Re: efterdra topplock

Post by kaka »

de var väldigt vilken fart de blev på denna tråden :wink: men mest om smörjning :? tycker väl ändå att de verkar som att jag gör som dom flesta och då även med lite smörjning :wink:
Post Reply