Kortade lyftare

Moderatorer
Post Reply
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Kortade lyftare

Post by tollesson »

Vad är det för material i lyftarna på b18-b20?
Är det en speciell yta mot kamaxeln?
Tänkte ifall man hade kunnat slipa av yta mot kammen på lyftaren 2mm och härda och
polera upp ytan istället för att köpa dyra kortade stötstänger eller leta upp b30is?

Om någon testat eller om det är praktiskt möjligt och hållbart?
Svart Amazon kombi -66
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kortade lyftare

Post by Torbo »

Jeg er redd for at det er for lite materiale for å ta av så mye. Jeg vil anta maks 0,5 mm.
Image
Jeg har sjekket... Noen vil kanskje mene noe annet, men det får så være?

KG Trimning vet mye om dette, hør evt. med dem. De selger også kortere støtstenger, som trolig er beste løsningen...?
Ventilbryggan kan jo også endres, men dette vet andre mer om, da jeg ikek har gjort det...
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Kortade lyftare

Post by volvodidi »

"Är det en speciell yta mot kamaxeln?"

ja det finns en radie med r=1300 mm, det är därför att lyfteren vrida sig.
Dieter
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kortade lyftare

Post by Torbo »

Noen hevder at overflatener herdet (herdad). Den er visst herdet ca. 1 mm inn i overflaten. Bankingen fra kammen gir også en hard overflatestruktur. Jeg har slipt mange sånne uten problem, det er det eneste jeg kan si...
Last edited by Torbo on Sun May 05, 2013 5:09 pm, edited 1 time in total.
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Kortade lyftare

Post by tollesson »

Skar upp 2st av ett par lyftare till b20 idag och mätte, det fanns 4,8mm till godo att slipa på! :)
Men får nog bli kortade stötstänger iaf :)
Svart Amazon kombi -66
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kortade lyftare

Post by Torbo »

tollesson wrote:Skar upp 2st av ett par lyftare till b20 idag och mätte, det fanns 4,8mm till godo att slipa på! :)
Men får nog bli kortade stötstänger iaf :)
Jeg skal ikke si noen sikekrt, men løfterne har en tendens til å få feil bue på overflaten, som kan knekke kammen.
Om det skyldes svikt i materialet eller slitasje vet jeg ikke. og er den herde vil man komme igjennom til mykere materiale.
Så jeg ville tenkt meg om to ganger minst før jeg slipte løfterne?
Image
I annet lys komer den konkave overflaten fram:
Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kortade lyftare

Post by gudu »

En liten fundering:

För att få upp förluster i motorn är väl regleringen av ventilmekanismen av vikt och en stor bov i den är de hårda fjädrarna som är till för att accelerera ventilerna till stängning vid höga varvtal. Att en del försvinner där märker man när man försöker vrida kamaxeln för hand.

Så om man vill få kamaxeln att går runt lika lätt som en vev utan kannringar får man ta bort fjädrarna men den nackdelen att ventilerna inte stänger. Medelvägen blir då mjuka fjädrar och behöver varvtalet begränsas samt sedan ventilmekansimen lättas (toppventil eller sidventil) i någon väl avvägd mängd, så att den nya mjuka ventilfjädern hinner stänga ventilen.

En omkonstruktion börjar väl alltså med önskat maximalt varvtal bestäms och sedan räknar på ingående delars accelerationer så och sedan efter det bestämmer fjäder. (tex är man så "trist" att man vill begränsa motorn till 4000varv/min kan man nog använda mjukare fjädrar än original och då dessutom kamaxlar med lite överlapp, låg förtändning osv.) Vill man begränsa sig ännu mer i varv kommer man till fina lågvarviga båtmotorer, men de är ju inte så roliga vid grönt ljus. Dunk.......dunk......dunk....dunk...dunk...dunk.dunkdunkdunk :lol:

Är det någon som vägt alla ingående delar i ventilmekansimen och räknat på vilka accelerationer de utsätts för? Då kunde man kanske ana man vilka delar som behöver lättas först. Sedan får man väl titta på resonans och studsar i samband med kammen?

Vill man ge sig på lyftarna tycker jag, utan någon som helst erfarenhet, att det ser ut som att man kan svarva av konan i stötstångsändan lite. Oljan inne i skålen är tydligen viktig att ha skvalpande för att komma igång med smörjningen vid start. Fyrkantiga eller fackverkslättningshål med fräs kanske tar bort mer vikt än runda borrhål samtidigt som man kan bevara styrka.

Styrning, tryckstabilitet, låg vikt och snabb smörjning är nog ledord vid tryckarförändring.

Har jag tänkt rätt?

Elleman gör lättade lyftare med en massa hål i, men de är bara relativt billiga, då det är mycket arbete med dem.
Post Reply