b23f a amzon

Moderatorer
Post Reply
amazonpj
Posts: 2
Joined: Sun May 05, 2013 2:38 pm

b23f a amzon

Post by amazonpj »

hej hopp allihopa .

håller på att montera ner en b23f i amazonen. Har satt dit oljetråg och pump från b20. Ska använda mig av original växellåda hade jag tänkt.

1. finns det någon som har mått eller en ritning på hur man ska göra motorfästena?. eller kanske vet av nått företag som säljer färdiga fästen?.

2. vet någon om man kan rakställa motorn eller måste ha den sned ställd?. insuget verkar bli väldigt nära inner skärmen.

3. hur blir det riktigt med all elektronik. vilka komponenter från bilen måste man ha med sig för att motorn ska fungera som den ska?.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b23f a amzon

Post by QV »

Det har gjorts förut så någon gammal tråd borde det finnas.

Men eftersom jaginte kommer att utföra det själv så har jag inte lagt det på minnet hur man gjorde det.

Om det var mod av insuget eller extra stag för hålla i motorn kommer jag inte ihåg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b23f a amzon

Post by A-masen »

Till fråga 3 kan man säga att du måste ha med all motorelektronik och styrenheter från donatorbilen. (Passa på att ta bakaxeln också där hastighetsmätargivaren sitter, när du ändå är igång) Tänk dig hur det är på en 230F, om någon givare är fel eller helt trasig går bilen mycket dåligt eller i värsta fall, inte alls.
Det kanske är möjligt (?) att du kan ersätta någon givare med en "simulerad" givare, men det ser du nog när du kommer så långt. Men när du ändå har dom på plats, varför skall du hoppa över att använda dom?

Du kan ju läsa igenom den här sidan innan du börjar handgripligen: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b23f a amzon

Post by Hasse63 »

Eftersom Google inte hinner med så länkar jag till gamla forumet på sökordet motorfästen. Där finns inte någon ritning vad jag minns med bilder på fästen finns det.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/sea ... t=S%C3%B6k" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b23f a amzon

Post by A-masen »

Hasses länk fungerade inte. Man kommer till en hänvisning till det här nya p120-forumet.
Däremot en vanlig Googlesök gav det här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=3500" onclick="window.open(this.href);return false;
En bit in i tråden finns ett inlägg som skall visa bilder på motorfästen, men inte heller dom länkarna fungerade. :evil:
Dom kanske var för gamla? 2005.
Hur som helst, så ser du att det har gjorts förut. Visserligen i en turboversion, men det måste ju fungera utan turbo också. T.o.m bättre eftersom det inte kräver plats för dessa "falukorvsringar". Och som jag sa tidigare, utan motorstyrningen i original eller något köpt (det finns några att välja på) så lär det knappast fungera. Och jag tror att originalet Bosch räcker långt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b23f a amzon

Post by Hasse63 »

Såklart den inte gör :oops: men för mig och de andra så gör den det. ett litet tag till.
Var lite för snabb där sorry :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazonpj
Posts: 2
Joined: Sun May 05, 2013 2:38 pm

Re: b23f a amzon

Post by amazonpj »

okej man tackar för alla svar=) . börjar klarna upp en hel del efter en massa timmars letande av olika sidor å inlägg.

blir att göra såhär

montera original växellåda på b23an från amazonen (4 växlad) . hissa ner motorn, behålla motorfästerna från både 23an och fästet på motor balken. skruva dit kardan axeln. vinkla till motorn i rätt läge. sen bygga en "adapter" mellan dom två. blir att snedställa motorn så att inte insuget tar i inner skärmen.
sen eventuellt försöka få ner "tank" pumpen från 240´in ner i tanken på amazonen.

nu får ni rätta mig om något inte stämmer!!?????.


blir inte att byta bakaxel, bromsar, kardan tunnel, eller växel låda i år inför en ny regg besiktning.
1 år tills nästa besiktning nämligen =) .
få bygga på de här inlägget då. så man får allt på ett å samma inlägg
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: b23f a amzon

Post by granfot »

Samma sökning som Hasse gjorde, fast riktad hit.

http://forum.p120.se/search.php?keyword ... t=S%C3%B6k" onclick="window.open(this.href);return false;
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b23f a amzon

Post by A-masen »

Nu måste du förklara lite: Du skriver B23F, men som jag har fattat det så finns bara B230F. Jag kan ha fel där men det är vad jag tror eftersom F-modellerna kom så långt fram i tiden. Och med F-modellerna har du insprutning och elektronisk motorstyrning. Det innebär också att du har elektronisk hastighetsmätare och givaren till den sitter i bakaxeln. Inte nog med det, det finns dessvärre två årsmodeller på denna och det gör ju att man är nästan piskad att ta den bakaxeln som man har tagit motorstyrningen från. Vilken årsmodell är det på den tilltänkta donatorbilen? Har den lambdasond och katalysator? F-modellerna hade vad jag vet LH 2.2 eller LH 2.4, beroende på årsmodell.
Har du tur, så finns det lamelldiff i originalbakaxeln.
Post Reply