Ignitor???

Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ignitor???

Post by A-masen »

Ett sätt att fundera ut vilken fördelare man har, är att kolla på 123 Ignition. Där finns en tabell på dom fördelare som har varit aktuella i Volvo med B 18 och B 20, och många andra. Då framgår det vilken Boschfördelare 123 Ignition ersätter med dom olika inställningarna, tändkurvorna. (Det finns 16 olika i samma fördelare)

Det ultimala och exklucivaste är ju naturligtvis att köpa en 123 Ignition och sätta i sin bil, men för den som "inte riktigt når ända fram" är ju hjälpt av lite sifferuppgifter att dubbelkolla.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Ignitor???

Post by AMZN65 »

Hva er det som er den store forskjellen på Pertronix Ignitor og 123 Ignition, som kan forsvare prisen å betale for 123?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ignitor???

Post by A-masen »

Jag vet inga detaljer om Pertronix Ignitor, men en sökning ger att det tycks vara lösa enheter som man sätter i den befintliga fördelaren. Man ersätter alltså brytarspetsar och kondensatorn och har förmodligen en elektronikbox till det.

123 Ignition är en helt fabriksny och komplett fördelare som är brytarlös och helelektronisk. Man kan dessutom ställa in olika tändkurvor inklusive en för E85 eller gas.
Har man en gammal och sliten fördelare som håller på att ge upp, så kan man ju lika gärna köpa en ny modern elektronisk som en Bosch med "stenåldersteknik" (brytarspetsarna).
Dom finns till dom flesta Europeiska bilarna, inklusive Rolls Royce. Dessutom finns det programmerbara fördelare, men det är väl lite överkurs i en Volvo Amazon.

Visst är det dyrt, men man kan ju titta på vad man får för pengarna.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ignitor???

Post by QV »

A-masen wrote:Jag vet inga detaljer om Pertronix Ignitor, men en sökning ger att det tycks vara lösa enheter som man sätter i den befintliga fördelaren. Man ersätter alltså brytarspetsar och kondensatorn och har förmodligen en elektronikbox till det.
"elektronikboxen" sitter där brytarna satt.
Man får alltså två kablar ur fördelaren istället för en.
Problemet man har med elektronisk tändning är att man måste få fram rätt typ av plus.
Alltså en plus som finns både när tändningen är på och när startmotorn går.

/Janne
som valde Ignitor eftersom jag ville ha det bästa från två världar.
Originalutseende samt elektronisk tändning.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Ignitor???

Post by AMZN65 »

Er det problematisk å installere 123 med tanke på pluss? Eller er det bolt-on?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ignitor???

Post by QV »

Lite beroende på.

Har man en Amazon av senare sort med an tändspole med + anslutning i motorutrymmet så är det inga bekymmer.

Just 123 kan man tydligen lägga kontinuerligt mot + men just sådana lösningar gillar jag inte.

Men för merparten av Amazoner med armerad kabel mellan tändningslåset och tändspolen så har man ett bekymmer oavsett vilket elektroniskt tändsystem man väljer

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ignitor???

Post by Torbo »

Jeg var godt fornøyd med Ignitor på min Amazon. Da fikk jeg også kontroll med vakumreguleringen. Den er tvilsom på 123, da jeg ike skjønner hvor den skal ha vakumslange, og det fins ikke kurver for vakum? Kun sentrifugalregulering, og vanskelig å velge riktig?

Kan noen fortelle meg hva vakumslangen har som oppgave?
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Ignitor???

Post by AMZN65 »

Finnes det en tråd for installering av elektronisk tenning, kanskje?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ignitor???

Post by A-masen »

Torbo: Jag vet inte vad vakuumslangen har för uppgift, men i monteringsmanualen för 123 står det: Anslut vakuumslangen.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Ignitor???

Post by mekomaskin »

vakuumförställningen på en 123-fördelare har samma funktion som på en mekanisk.
På den programmerbara versionen går det att rita egen vakuumkurva.
Post Reply