B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Moderatorer
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Jag hade fel, det satt tydligen en pumpventil nere i flottören, bara det att den såg annorlunda ut än den jag hade på en annan weber....

well, har iaf prövat och gjort allt i mitt tycke, skiten vill fortfarande inte gå på tomgång!!!

Är så less på den nu, så nu är det bra nära att den åker ut på blocket för en rimlig peng, så om någon är intresserad av en annars jäkligt fin pv med en b20 med sprojlans ny k-kam och helt ny weber 36/36 så hojta till, skiten står i Stjärnhov i sörmland.....
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Hasse63 »

Ge upp nu, nä kom igen nu :)

Den sida på förgasaren där spjället öppnar först (lågfart) vad har du för munstycke där? (det som du kan skruva loss med en 10:ns nyckel) det ska/kan vara runt 135, motsatt sida 150. i samma följd så ska/kan det vara 230 och 195 luftmunstycken.

Allt enligt http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen undrar jag om du fått packningarna täta det mot insugsröret och mot toppen + ev. läckande/ trasiga slangar. så som det mot bromsservot och vakuumstyrningen till fördelaren. (om det nu finns) kolla om du har en slanganslutning på insuget som står öppet/ oanvänt?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Torbo »

Under lokket på forgaseren sitter det et lite messinglokk, litt mindr enn en liten mynt, som man kan miste (missa), mangler det, kan den sikkert miste aks. elelr gå dårlig - at den dør ved aks. f.eks.
Det har vel sammenheng med akselrasjonspumpen, om jeg husker riktig?
Om du skal åpen, kan du sjekke om det mangler noen der?
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Ja jag vet, man ska inte ge upp så lätt, men är rätt nära ibland =)

På lågfart har jag 137 och på motsatt sida 150, (har även prövat att ha 150 på lågfarts delen, och då svarade iaf bilen på gasen snabbare)

Luftmunstycken vet jag inte, har inte kollat vart dem sitter, men enligt specen på fakturan ska det vara 230 på båda.... men står lite luddigt på fakturan, då det står att ett annat huvudmunstycke har 190, så jag vet inte hur pass väl denna faktura stämmer med verkligheten? men halsringarna stämde iaf!

Det här med packningarna mot insug och topp, har jag ju haft en del problem med, har ju tagit bort och tätat allt, men problemet har alltid varit att det varit bökigt att dra de två understa bultarna på insuget som sitter rätt knivigt till, man ser inget när man ska dra dem och det är trångt som sjutton! men det känns som det ska vara tätt i min värld.

När jag fick förgasaren så var nippeln till vacumet pluggat med en liten skruv, antog att den skulle bort, för annars kunde man ju inte sätta på vacum slangen!?
Inga trasiga slangar mellan vakum på fördelaren till insug, doc finns det ett hål precis bredvid vakum nippeln till vänster på förgasaren som är öppet, men nån cm in så är det pluggat med nån slags mässing? på insuget så finns det ju ett rätt stort hål som går rakt in i insuget, men det är väll bara till förvärmningen om man använder sig utav det på vintern eller ska man plugga det??

jag är inge vidare på att förklara logiskt, men hoppas du hänger med i mitt resonemang Hasse =)

Torbo: vad jag kan se så saknas det inget där under, det ser intakt ut! men tack för tipset!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Torbo »

Lykke til!
En gang jeg hadde rpøvd atl, hjalp det med å bytte coil. Det rare var at jeg ikke klarte å måle feil på den...
Så noen ganger må man snu hjernen opp ned...

Jeg brukte forresten 130 og 140 dyser, mend det var på 32/36 Weber...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Hasse63 »

Förvärmningen sitter på insugets undre/yttre del, mot skärmen och under förgasaren. Det är en ingjutet järnrör, det kan du lämna öppet. men det är en fördel att ha det inkopplat. Har du provat att spruta startgas runt packningarna då motorn är igång för att leta en ev. vakuumläcka?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Bilen funkar nu!!!

Det jag hade totalt missat och inte tänkt på var att den anslutningen på insuget som annars är kopplat till vacumet till broms servot om man har nått, stod helt öppen, och jag har inget broms servo på min, så efter jag rådfrågade misab så pluggade jag det med en bult! Och då gick den utan problem :) så nu återstår fin justering osv! Tog en liten prov tur också och den lät fint och drog på ett annat sätt än tidigare!

Stort tack för alla goda råd och pushningar, var nära att ge upp :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Torbo »

Flott!
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Torbo wrote:Flott!

Tackar!! Väldigt skönt :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by granfot »

Skönt att det löste sig, man kan bli helt vansinning på såna där problem.
Jag sitter själv i samma båt, bilen går som en påse skit och jag har inte en susning om vad som är problemet.
Kör den varje dag till jobbet och sitter alltid och kramar ratten och hoppas att jag ska slippa gå halva sträckan. :P
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Hasse63 »

Det var som jag trodde då ;)

Grattis!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Ja det är som du säger granfot; man blir skogs tokig över de små felen, man börjar ju alltid rota i de svårare sakerna direkt, och man blir så blind att man inte ser det lilla i det stora! Men skam den som ger sig =)

Nu måste bara avgassystemet bytas, då det brölar på rätt friskt och ryker en del från skarvarna tydligen =( men det är ju ett enklare "fel" att hitta o åtgärda =)

Ja precis Hasse63, du hade rätt! Och än en gång, stort tack till er alla!!!
Post Reply