B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Moderatorer
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Hallå!

Har ett otroligt irriterande problem på min b20 som jag precis bytt kam och förgasare på... Problemet är nu att den bara vägrar att gå på tomgång, man får gasa rejält eller pump gasa för att den ska gå och när den väl gör det så går den väll helt ok men den dör likförbannat!

Det jag gjort är att jag satt i en k-kam och en weber 36/36, skruvat ihop allt enligt alla konstens regler, ställt ventilerna 2 ggr, nollat motorn, sett till att fördelar drevet är ca 35 grader vinkel mot blocket, skruvat av och på grenrör o insug ca 10 ggr för att kolla så inte det läcker därifrån, bytt insug till ett annat, men samma jäkla problem finns kvar! vet inte hur många timmar jag hållt på nu, men snart blir jag mentalt tokig!

vet inte vad mer man ska kolla efter men det känns ju som att den inte får tillräckligt med soppa på låga varv? har prövat med ett annat lågfarts munstycke o då svarade den iaf lite bättre på gasen, men inte mer än så.... bör tillägas att gasaren är helt flong ny och bestyckad för en k-kam... vore super tacksam om någon kan hjälpa mig vidare innan jag gör mig olycklig och säljer bilen ;)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Torbo »

Prøv med en annan coil.... ?

Bytte kondensator neste..

Rotor? måle.... Den skal ikke ha mer enn ca 1 kOhm.
om den er mindre eller litt mer går bra, men er det ikke motstand så er det brudd...

(lurefeil)....


Får den nok bensin fra pumpan?
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Du får ursäkta min dåliga norska men coil? Är det brytarspetsar?
rotor har jag bytt, inte kondensator doc. Bensin kommer fram iallafall, men vet inte om det kommer tillräckligt förstås!? Hur kollar man det enklast?

Det bör tillägas att jag inte kopplat in choke vajern, men den borde väll ändå gå på tomgång efter man gasat på en stund och temp mätaren kommit upp i temp!?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by A-masen »

Coil är i och för sig Engelska, men det betyder spole, alltså tändspolen.

Ett enkelt sätt att kolla bränsletillförseln är att sätta på ett sådant litet genomskinligt engångsfilter. Det skall alltid vara fyllt med minst 3/4 och det får inte synas några luftbubblor i bränslet. Är det bubblor så har du en läcka någonstans.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Hasse63 »

Precis... Ett bränslefilter är ett måste, sen mäter det som det är nån skräp i förgasaren. Minsta lilla rost/färgflaga i ett munstycke ställer till det.
Har du skruvat på tomhångsskruven för att höja tomgången?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Blomquist »

Hade du isär Webern innan? I så fall, hur gjorde du med flottören?
Viktigt att den är absolut korrekt inställd. Tycker inte att det låter som något med tändspolen,
eller tändningen överhuvudtaget. Det du beskriver låter mer som ett bränsleproblem.

Kolla eventuellt här:
http://www.misab.se/flottorniva.php" onclick="window.open(this.href);return false;
210 -64, 223 -68
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Ok ska pröva att hänga dit ett filter och se hur det ser ut! Låter som en bra ide...

Nej jag har inte haft isär webern, den kom färdig bestyckad, har skruvat på tomgångs skruven utan framgång, det enda man märker är att tomgången är riktigt hög när jag startar upp den för att sen dö...

flottör nivån kan det ju vara som ni säger, hmm tyckte det verkade små klurigt att ställa nivån enligt misabs beskrivning men det ger väll sig när man lyfter bort den!? eller kan någon förklara på ett enklare sätt hur man gör ;)
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Sådär har nu justerat flottören lite grann, mätte den och fick böja upp den lite och förhoppningsvis blev det bra! Är ju svårt o veta hur den ska stå tyckte jag, skissen på misab var lite luddig :(

något filter hade jag inte, ska införskaffas imorgon o hängas dit. Men har provstartat igen och sprutat in startgas och då startar den lättare och man behöver inte pump gasa för den ska gå bra, och enligt min teori då, så borde det vara nått med bränslet, att den inte får tillräckligt med soppa!

har en annan liten fundering, när jag bytte kam så glömde jag att ta bort soppa pumpen, fick ut kamen ändå på något konstigt sätt ;) funderar på om jag kan ha haft sönder häv armen till pumpen och om jag sen måhända kan ha satt in den fel? för den kan väll sitta på två sätt mot kammen va? spelar det nån roll för hur mycket soppa som pumpas fram eller?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Hasse63 »

Den går om du pumpar på gasen och på höga varv. = Motorn får bränsle enligt din beskrivning Då bör det vara ett munstycke på lågfartsdelen som har ett skräp i sig. Sätt dit ett filter och blås ren förgasarens alla munstycken. håll reda på var de sitter så de hamnar på sin rätta plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

[quote="Hasse63"]Den går om du pumpar på gasen och på höga varv. = Motorn får bränsle enligt din beskrivning Då bör det vara ett munstycke på lågfartsdelen som har ett skräp i sig. Sätt dit ett filter och blås ren förgasarens alla munstycken. håll reda på var de sitter så de hamnar på sin rätta plats.

Ok Hasse, ska prova med det, även fast gasaren är helt ny så kan det ju finnas skit där ändå, kommer man åt alla munstycken utan att montera av hela gasaren eller? nålventilen, den sitter väll under flottören va? hur får man bort den isåfall utan att förstöra flottören?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by A-masen »

Nålventilen sitter över flottören. Det är den som stänger inloppet av bränsle när det är fullt i förgasaren. Flottören flyter då upp och trycker på nålventilen underifrån.
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Tack! Ja då vet jag var den sitter mera exakt. Verkar bökig att få bort utan att böja till det där blecket eller metall klippset som håller flottören på plats.

Well, har nu ikväll hängt dit ett filter och det blir nästan till hälften fullt, och då är det ju inga problem med soppa tillförseln!?

Blåste rent de munstycken jag kom åt utan resultat, bytte även huvudmunstycket till ett 150 från 137 som satt på, och då kändes bilen mera rapp på gasen, man behövde inte pumpa längre med andra ord.

Det jag även prövade var att ansluta chocke vajern, och då gick den på tomgång nån sekund eller två!! Men mer än så blev det inte :( så nu står jag vid en återvändsgränd igen....
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

Hmm såg nu vid en närmare koll att jag inte har en pumpventil längst ner i flottör huset??? kan det vara det som gör att den inte vill gå?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by J.Lundin_ »

Vad tror du själv..... :-)
Det här är ett perfekt exempel på varför jag aldrig ger mig in i dylika diskussioner. Kan man inte se och ta på bitarna fysiskt så blir alltid dylika frågor ren gissningslek och svaret helt fel..... :roll:
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: B20 med k-kam & weber 36 vägrar gå...

Post by Claes08 »

J.Lundin_ wrote:Vad tror du själv..... :-)
Det här är ett perfekt exempel på varför jag aldrig ger mig in i dylika diskussioner. Kan man inte se och ta på bitarna fysiskt så blir alltid dylika frågor ren gissningslek och svaret helt fel..... :roll:
Ja du, vad tror jag!? Jag hoppas naturligtvis att mitt irriterande fel är denna ventil :) men man vet ju aldrig, och ville väll mera dryfta mitt antagande med er entusiaster;) men jag förstår hur du menar, är ju alltid lättare och felsöka när man har grejerna framför sig!
Post Reply