b21A i amazon

Moderatorer
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

b21A i amazon

Post by sellstedt »

Hej tänkte byta ut min b18 mot en b21 och undrar om man måste göra om både tråg och framvagnsbalk eller räcker det med tråget? och om jag ska ha en m45 måste jag då bredda tunneln eller räcker det att göra ett hål för spakstället?

Tråden flyttad till rätt kategori. Mvh Admin.
Gyllenberg

Re: b21A i amazon

Post by Gyllenberg »

Jag satt ner b21a i min förra fast jag hade automat så jag hade motorn sneställd. Fick kapa ur balken, torpeden och tunneln
Gyllenberg

Re: b21A i amazon

Post by Gyllenberg »

Lite bilder från motorbytet

Image

Image

Image

Image
Gyllenberg

Re: b21A i amazon

Post by Gyllenberg »

Image

Image

Image

Image

Image
AmazonDeluxe
Posts: 3
Joined: Fri Mar 01, 2013 9:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by AmazonDeluxe »

Gyllenberg jag funderar på att bygga om min från en m40 till en 240 automat. ja ska då stoppa i en b20 med 8 bultad vev för att få på konverter och sen svetsa om kåpan så den hamnar rakt. Men med kardanen borde det inte gå att att få ditt den främmre 240 kardanen och göra om stödlagerhållaren?
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

Gyllenberg wrote:Lite bilder från motorbytet

Image

Image

Image

Image
Måste man ta ur så mycket ur tunneln även om man sätter i en m45 för en sån är väll lite mindre?
Och vad säger de på bilprovningen om att man kapar i framvagnsbalken?
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: b21A i amazon

Post by Henrik Landin »

Ett tips, Ring eller maila närmaste SFRO besiktningsman och fråga. Då får du alla svar du behöver ang vad du får och inte får göra. Vill minnas att det är tillåtet att kapa i balken, OM den förstärks på rätt sätt.
Administratör
Gyllenberg

Re: b21A i amazon

Post by Gyllenberg »

Jo det är nog inga problem, jag var bara lat och behöll original stödlager för det var fräscht :)

Man får kapa i balken bara man inte tar ur allt för mycket och svetsar igen öppningen med nåt ordentligt, typ 4mm material eller nåt. Polarn reggade sin kapitän m med Volvo motor och doom undrade bara vad det var för material han svetsat dit när han reggade.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

Hur stort mellan rum ska de vara mellan framvangsbalk och oljetråg?
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: b21A i amazon

Post by Henrik Landin »

sellstedt wrote:Hur stort mellan rum ska de vara mellan framvangsbalk och oljetråg?
Tillräckligt för att motorn inte ska ta i :) sen exakt antal centimetrar väljer du själv
Administratör
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

Okej tackar :)
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

Nu har ja fått i motorn i amazon å e blev rakställd så nu måste ja göra om insuget eller göra ett nytt och undrar om jag kan plugga kylkanalerna i toppen som igentligen ska gå genom insuget?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: b21A i amazon

Post by John »

Ja det går att plugga dom de är tillför att värma insuget på vintern
Jag pluggade den kanalen på en 240 för någon vecka sen där jag hade problem att det läckte.
Det främre hålet köpte jag en frostplugg till och det bakre kapade jag en passande bult och skruvade i

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

Okej tackar.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: b21A i amazon

Post by sellstedt »

En till fråga om när ja ska bygga nytt insug måste jag ha runda rör eller går de med fyrkantsprofil?
Post Reply