elfläkt / bef fläkt på motorn

Moderatorer
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

A-masen wrote:Jag kan inga diametermått på fläktar etc. etc. Men har en hypotes. Kolla diametern på en fläkt från en B21/23 80 -90- talsmodell. Skruva bort slirkoppling (magnetkoppling) om det är någon sådan (?) Låt tillverka ett centrum av en 3 - 4 mm stålplåt som passar både på en B21/23-fläkt och på din vattenpump. Borra nödvändiga fästhål. Skruva ihop och balansera (viktigt?) och montera. Du får en 7-bladig fläkt som borde förflytta en hel del luft genom kylaren.

Så här kan en fläkt se ut:
Image
Bild från Bildelsbasen.

om jag kollar på cvi så är fläkten 5 bladig ej regelbunden , är det fel på bilden


http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 240-b19b21" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 73-240-b20" onclick="window.open(this.href);return false;
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Njaaa... Jag bildsökte nog bara fläkt och Volvo 200-serien. Men jag gissar att det kan finnas olika årgångar och modeller. Jag har inte full koll, men visst var det så att man hade först en direktdriven fläkt men senare gick man över till termostatreglerad fläkt, för att på dom senare 200-modellerna gå tillbaka till direktdriven?
Jag har haft en -92 men har inget minne av att jag behövde ägna mig åt fläkten i något sammanhang. Det var en leasingbil under dom första åren, så verkstadsjobb var någon annan som skötte.
Det kanske finns andra som har bättre förklaring på detta med 5- och 7-bladiga fläktar?
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

nu har monterat en gul 5 blads fläkt från B20, men fläktvingen sticker ut lite från fläktkåpan, behöver fläktkåpan vara lika lång som bakkant fläkt för bästa möjliga kylförmåga?

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Jag antar, utan att veta, att om den kyler bra så behöver du förmodligen inte ändra på något. Och när man ser det på din bild så verkar det ju få fart på luften.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by QV »

redheat wrote:nu har monterat en gul 5 blads fläkt från B20, men fläktvingen sticker ut lite från fläktkåpan, behöver fläktkåpan vara lika lång som bakkant fläkt för bästa möjliga kylförmåga?
Nej det behöver den inte vara.
När jag jagade information om A/C så framkom det att

Fler vingar är "bättre"
Om inte det hjälper en plastkåpa som leder luften. Detta höjer verkningsgraden betydligt.
Fläktvingarna skulle då om jag kommer ihåg rätt vara halvvägsinne i kåpan
Täta så att all luft går igenom kåpan
kompletera med elfläkt

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

QV wrote:
redheat wrote:nu har monterat en gul 5 blads fläkt från B20, men fläktvingen sticker ut lite från fläktkåpan, behöver fläktkåpan vara lika lång som bakkant fläkt för bästa möjliga kylförmåga?

Fläktvingarna skulle då om jag kommer ihåg rätt vara halvvägsinne i kåpan


/Janne
tack för svar
då är det ju bra isåfall som det är , för halva fläkten är täkt
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by J.Lundin_ »

Jag vill inte göra er ledsna men, ska man få upp effektiviteten och ner den kraft som behövs för att kyla och driva en kylarfläkt så ska fläkten vara helt kapslad vad gäller bladtopparna. Det kan vara så stor skillnad som uppåt 50% i kraftbehov beroende på hur huset runt fläkten ser ut. Det som även inverkar är avståndet mellan fläkt och själva kylaren. Ju längre ifrån fläkten sitter desto sämre blir verkningsgraden. Fläkten ska ju skapa en tryckdifferens över kylaren och det innebär att det måste vara så tätt det bara går i fläktsystemet för att effektiviteten ska vara bra.

Att köra utan kåpa runt fläkten är osmart och under vissa betingelser kan då också luftflödet reversera, vilket ger sämre kylning och ökat kraftbehov från motorn. För att få bra kylning så ska man sträva efter att ha så stor fläktdiam som det bara går, hjälper inte detta så får man addera fler blad till fläkten.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by StefanM »

Fast jag tror ju mer på tät kylare ändå.................kylare på traktorer brukar vara rejält dimensionerade och det låter aningen märkligt att lite gräs ska kunna få den att gå varm.

Att man kan spola vatten igenom en kylare betyder ju inte att den är 100% öppen som tänkt är. Löder man av tankarna på orörda gamla kylare så är det oftast massor med celler som är täta med skit som hårdnat och alltså sitter där det sitter. Det enda som löser detta är ett nytt cellpaket.

Det här är ju klassiskt bland jänkefanatikerna, de spraymålar en gammal kylare så den blir snygg, sen tar de bort fläktkåpan och monterar dit en elfläkt och sen undrar de varför den kokar i köerna......
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by J.Lundin_ »

Allt förutsätter ju att kylarens cellpaket är okej, vilket sällan är verkligheten med gamla kylare. Har haft min beskärda del av detta med dåliga cellpaket. På moderna bilar så är dom dessutom av aluminium vilket innebär att dom brukar ta slut efter ett antal år, det går helt enkelt hål på dom, det verkar vara en naturlag....:-(

Förr kunde man lämna in koppar/mässingskylarna för rengöring och då blev dom som nya, det är knappast lönsamt idag om det överhuvud taget är någon firma som gör det längre.

Cellpaketens design styr också till största delen hur bra dom kyler och där finns det en rad olika typer att välja mellan. Den design som har högst verkningsgrad har jag tyvärr inte sett säljas eftersom den är en aning knepig att tillverka, fick lite lätt habegär då jag såg den beskriven och dess påstådda verkningsgrad....:-)
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by StefanM »

Fast det är tveksamt om det går att rengöra kylare som är helt igenbeckade av skit som suttit där, det blir som bakelit typ. Normalt skitiga kylare kan man ju rengöra men har det suttit där sitter det nog där det sitter och utan cirkulation i en cell så blir det inge rengöringsmedel som går igenom där heller.
Ska man rengöra på riktigt så kör man ju soda men är det gamla kylare så riskerar man alltid att sodan avverkar mer än bara skiten..........
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by J.Lundin_ »

Den Duett kylare som en i vårt garage lämnade in blev rengjord med överhettad vattenånga. Dom lödde bort den övre och undre tanken så att cellpaketet var helt fritt och alla celler tillgängliga. Efter rengöring och ihopsättning var den som ny igen...:-) Vi blev djupt imponerade av jobbet firman lade ner, det blev trots allt billigare än att köpa en helt ny kylare.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Det finns säkert kunniga och ansvarskännande kylarverkstäder. Jag har upplevt motsatsen.
För många år sedan, mer än 40, jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Där var det ju naturligtvis omsättning på kylare. Dom anlitade en kylarverkstad i närheten. Det var någon kylare som kom tillbaka från verkstaden, men det var inte bra. Något "krånglade" trots att den var nylagad. En händig reparatör, han kallades ingenjören, för han hade faktiskt ingenjörsexamen, men valde att vara reparatör, på bussgaraget tog sig för att öppna den och undersöka felet. Det visade sig att kylarverkstaden hade bara förslutit dom celler som tidigare läckte!
Gör man så ett antal gånger så är det ju inte så mycket kylareffekt kvar till slut.

Lite OT. Jag är medveten om att det finns många ingenjörer i dag som jobbar med något annat än vad deras utbildning anger. Men på den här tiden, början på 70-talet hade dom flesta en befattning som svarade till deras utbildning. Den här ingenjören hade ju själv valt att "ligga lågt". Men om jag minns rätt så avancerade han till någon mer fördelaktig befattning senare. Och jag själv flyttade också på mig, så jag vet inte hur det gick i slutändan för honom.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by J.Lundin_ »

Att laga kylare är inte alldeles lätt. Normalt så brukar man löda igen den eller de celler som läcker, självklart blir då kylförmågan sämre.
Vi hade en svetsare som hela tiden åkte på att reparera de kylare/värmeväxlare som sitter på de gamla Jumbojet motorerna (JT9D). Kylaren/värmeväxlaren var drygt 1 meter lång och 30x30cm i fyrkant. eftersom det handlade om flygmaterial och höga temperaturer, över 700grader så var materialet av nickelbas. När det konstaterats läckage så skar man upp en lucka i vardera ändens tank, detta för att komma åt cellerna ifråga. dessa celler bestod av tunna runda rör. I dessa trasiga celler så stoppade man i ett mindre insatsrör som sedan löddes fast i varje ände. lodet var av högtemp typ dvs. över 900grader. Lödningen gjordes med hjälp av gassvets och flussmedel, trångt och djävligt var det, vilket ibland gjorde att lödningen inte blev korrekt utförd. De celler som inte gick att täta via dessa insticksrör svetsades igen med TIG i bägge ändar. Då cellerna var åtgärdade så svetsades luckorna igen och en ny provtryckning företogs. Slarvade man så fick jobbet göras om tills kylaren var tät.

Lagning av dessa kylare var praxis och pågick i många år då det helt plötsligt började komma tillbaks kylare från driften, dom hade börjat läcka som såll och det redan efter några timmars drift i luften. skumt, efter en hel del undersökningar kom vi fram till att svetsaren hade tröttnat på det eländiga högtemplodet, det var ju ett helvete att få dit. Så han hade på eget bevåg börjat använda silverlod istället, smälttemp 650 grader, vilket givetvis var under den driftstemperatur som kylaren arbetade vid. Varför...? Jo det var ju lättare att löda med blev svaret...!!!!..:-) Om man inte vet vad man håller på med så ska man akta sig för att ta genvägar, det kan gå illa i slutändan, speciellt inom flyget...:-).
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Redheat: Den här tråden drar iväg och börjar handla om lite annat ovidkommande. Men eftersom du skriver själv i tråden så antar jag att du inte är nöjd med kylningen?

Det har antytts här att någon eller några celler i kylaren skulle kunna vara täta. Om någon har tätat dom med avsikt eller att dom har "grott igen" är en annan fråga. Jag tänker mig att du skulle kunna mäta detta. Clas Ohlson säljer en IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tänker att man helt enkelt mäter varje cell för sig. Dom som är varma fungerar ju, medan dom som är kallare har stillastående vatten, eller inget vatten alls.
Kan du på något sätt öppna kylargrillen så du kommer åt att mäta på cellrören? Kanske måste du ta bort fläktkåpan på insidan också om det är flera lager med celler? Varmkör motorn något och stanna den. Mät och notera. Håll termometern ganska nära så att du inte får störning från intilliggande celler. Och mät ungefär mitt på kylaren, alltså halva höjden. Om någon t.ex har tätat en (eller flera) celler så antar jag att man gör det i över och underändarna. Så det tar en stund för värmen att krypa i cellrören så på mitten blir dom varma sist. Och då har du redan hunnit mäta dom flesta.

Det finns dyrare IR-termometrar i "pistolform" med lasersikte, men den här fungerar bra. (Jag har en själv ;) )
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by QV »

När man använder en IR termometer så får det inte blåsa.
Man kan med andra ord inte mäta ex grenrörstempen när fläkten (motorn) är i gång.

Men om man mäter framifrån så kan det gå även med motorn igång.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply