elfläkt / bef fläkt på motorn

Moderatorer
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

jag har en traktor BM terrier med B16 motor, som jag slår gräs med och det går ganska tungt och då stiger temperaturen på motorn över mitten tempmätaren., kylaren spolad och ny vattenpump

funderar på att sätta dit en elfläktistället för den fläkten som sitter på vatten pumpen.

vilken kyler bäst motorfläkt eller elfläkt = går på samma fart iallafall hela tiden
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Jag har fattat det som att tanken med elfläkt är att den bara går när kylaren är rejält varm. Termostatstyrd alltså och man håller inne på lite energi när den ändå inte behövs.
Ni som vet mer om detta, tänker jag rätt?

Du har väl tvåbladig fläkt nu? Fundera på två blad till, eller fyra till rentutav. Det kanske kräver att du får borra om hål och balansera, men det finns ju verkstäder som klarar sådant.
Moderna bilar har ju också en "plåttratt" runt fläkten så att all luft framifrån passerar fläkten. Det kanske kunde vara något?
Här får ni andra också säga rätt eller fel.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by Dieseltroll »

Har du kollat hur väl temp-mätaren stämmer? koka givaren i vattenbad eller sätta dit en extra temporärt... Kanske kan vara intressant att ta reda på ifall det verkligen är ett problem med hög temp innan man börjar bygga om?
Har du prövat att byta termostat? Finns ju sommar-termostater som öppnar redan vid typ 70 grader...
Sen vet jag inte om det är aktuellt men, funderat på att växla ner ett steg? om det nu går tungt så är det väl inte så konstigt att temperaturen stiger lite... Och att det brukar vara rätt varmt ute när det är dax att slå gräset hjälper ju inte heller...

Sen som A-masen var inte på så brukar ju de flesta elfläktar vara termostatstyrda, dvs man sparar (lite) energi när de inte används men något som kanske är mer aktuellt för oss är att man kan få kylning även vid låga hastigheter, typ bilkö...
Helt ärligt så tror jag att något annat än termostatstyrd vore rätt värdelöst. Tänk dig själv att dra igång traktorn och höra en helikopter som startar under huven :S

Någon som vet om fläkten från B18/B20 passar direkt på en B16? Kanske kan vara ett enkelt alternativ för att öka luftflödet lite...
Helt rätt, en "tratt/tunnel" runt fläkten (eng: ducted fan) ökar effektivitet rätt mycket genom att minska turbulensen kring propellerspetsarna och på så sätt öka flödet genom kylaren. Ju närmre denna kommer fläkten desto bättre!

Ett alternativ som kanske kan vara aktuellt: Uppgradera motorns fläkt (fler blad och en liten tratt) och om det inte hjälper så monterar du en elfläkt framför kylaren som hjälper till att trycka luft genom kylaren.

// M

som precis som vanligt skrivit en massa som man inte har en aning om...
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

sitter redan 70 graders termostat

4 blads fläkt och kåpa runt fläkten
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by QV »

Som det är skrivet här innan så ger kåpa en bra effektökning på luftgenomströmningen. Skall om jag kommer ihåg rätt gå ut till halva fläktvingen.
Fler blad ger bättre luftdrag.
Det är OK att kombinera med elfläkt på framsidan...

Men rent allmänt så om farkosten inte drar vatten så "skit i" tempmätaren. Om den inte drar vatten så är det bara varmt, inte för varmt.
Annars skulle jag nog satsa på en ny vattenpump.
Min motor vart OK när jag bytte den nya vattenpumpen mot en ny vattenpump....

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

vattenpumpen är ny

är det dålig självcirkulation i B16 motorn

märker om jag stänger av motorn efter jag kört hårt med den, så efter en stund så stiger temperaturen upp till rött mätaren, så då får man starta den igen så vattenpumpen får pumpa runt vattnet , då sjunker tempen rejält
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Du sa i första inlägget att du hade spolat kylaren. Spolade du motorblocket då också? Alltså hela kylsystemet.
Har du kontrollmätt vattentemperaturen? Det som visar rött kanske i verkligheten bara är 90° eller något sådant.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

jag spolade och sköljde länge och fick ut mycket skit och rost, för på traktorer kördes det bara vatten på kylsytemen på sommarn och frostskydd endast på vintern om man läser inststruktionsboken
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by QV »

redheat wrote:märker om jag stänger av motorn efter jag kört hårt med den, så efter en stund så stiger temperaturen upp till rött mätaren, så då får man starta den igen så vattenpumpen får pumpa runt vattnet , då sjunker tempen rejält
Javist, så är det. Inget onormalt med det.
Detta gäller förövrigt b18 och b20 också.
Iallafall så länge bilen har mekanisk tempmätare. När de fick eletrisk så ser man inte det men det är lika då också.
Inget att bry sig om.
Om den bara går upp till rött och inte förbi så den inte syns längre så finns det risk att den visar förlite :mrgreen:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

QV wrote:
redheat wrote:märker om jag stänger av motorn efter jag kört hårt med den, så efter en stund så stiger temperaturen upp till rött mätaren, så då får man starta den igen så vattenpumpen får pumpa runt vattnet , då sjunker tempen rejält
Javist, så är det. Inget onormalt med det.
Detta gäller förövrigt b18 och b20 också.
Iallafall så länge bilen har mekanisk tempmätare. När de fick eletrisk så ser man inte det men det är lika då också.
Inget att bry sig om.
Om den bara går upp till rött och inte förbi så den inte syns längre så finns det risk att den visar förlite :mrgreen:

/Jan

ok, då var det inget konstigt
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

tack för många svar ,men frågan kvarstår vilket kyler mest effektivt 4 blads fläkt på motorn eller elfläkt
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by J.Lundin_ »

Utan tvekan den mekaniska fläkten på motorn, det är rejäla mängder med luft som ska genom kylaren per minut för att kyla ner motorn och dessa volymer kommer sällan en el-fläkt i närheten av.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by redheat »

J.Lundin_ wrote:Utan tvekan den mekaniska fläkten på motorn, det är rejäla mängder med luft som ska genom kylaren per minut för att kyla ner motorn och dessa volymer kommer sällan en el-fläkt i närheten av.
ok tack
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by A-masen »

Jag kan inga diametermått på fläktar etc. etc. Men har en hypotes. Kolla diametern på en fläkt från en B21/23 80 -90- talsmodell. Skruva bort slirkoppling (magnetkoppling) om det är någon sådan (?) Låt tillverka ett centrum av en 3 - 4 mm stålplåt som passar både på en B21/23-fläkt och på din vattenpump. Borra nödvändiga fästhål. Skruva ihop och balansera (viktigt?) och montera. Du får en 7-bladig fläkt som borde förflytta en hel del luft genom kylaren.

Så här kan en fläkt se ut:
Image
Bild från Bildelsbasen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: elfläkt / bef fläkt på motorn

Post by QV »

jag har ju jagat en del 5 bladiga fläktar till min men det är ont om mångbladiga fläktar i den (lilla) diameter som amazon har.

De som finns tenderar också att vara för djupa så att de inte passar mellan motor och kylare.
Men när jag fick tag på en vattenpump som fungerade så löste det sig.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply