B230FX och M47, perfekt för vardagsbruk?

Moderatorer
Post Reply
Arild Dyrkorn
Posts: 13
Joined: Thu Aug 08, 2013 4:48 pm
Location: Fredrikstad

B230FX och M47, perfekt för vardagsbruk?

Post by Arild Dyrkorn »

Hej.

Har precis köpt min första Volvo, en Amazon HGV -68 i bra bruksskick.
Helt original med B18A och M40.
Det är tänkt att bilen ska gå i vardagsbruk vår, sommar och höst.

Vill ha en optimalt slitstark och pålitlig sugmotor och drivlina.
Här i Norge är det enkelt att få inntil 150 hk godkänt i Amazon.

Därför tänker jag att en B230FX och M47 skulle sitta fint.
136 hk, elektroniskt insprutning och 5-växlad låda.
Låter trevligt, eller hur?

Har sökt en del på forumet, och svaren man får på vad som behövs motorbyte varierar ju lite.
Så jag startar denna tråden för att se om ni kan ge mig en bekräftelse på vad just jag behöver.

Att ha motorn rakställd eller behålla långspaken är inte viktigt för mig.
Vill bara ha det som är mest funktionellt.

Motorn ska monteras av några vänner som är erfarna bilbyggare, har bl.a. monterat Ford Cosworth i Amazon förut.
Men dom vet inte villka små detaljer som måste till för att just min drömkombination ska funka.

Vad behövs?
- Custom motorfästen!

- Större kardantunnel!

- Elektrisk soppapump!

- B20 oljetråg?
Behövs detta när motorn ska vara snedställd?
Kan evt tråget på min B18 passa?

- B20 oljepump? (står det i en annan tråd)
Varför funker inte en B230 pump i så fall?

- Oljerör från tidig B21? (står det i en annan tråd)
Varför funkar inte röret till B230 i så fall?

- Kylare?
Kan man använda original Amazon-kylare?
Eller bör man sätta dit en 240-kylare eller något annat?

- Bakaxel?
I en tråd stod det att man bör ha sen 240 bakaxel pga givare till speedometer.
Stämmer detta, eller kan man lösa det på annat sätt?
Evt, bör man ändra slutväxel i originalaxeln? (4,56:1)

- Avgas?
Har redan fått specialbyggt 2-tums avgas hela vägen fram till grenröret.
Ett extratorgrenrör från KG eller liknande borde sitta fint, eller hur?

- Chip?
Är det något att hämta på att optimera elektroniken?

- Luftfilter?
Passar originalburken från en 240 med B230FX,
eller bör man ha konfilter? (typ K&N 57i)



Blir mycket glad för kunniga svar :)
"Never mind the track. The track is for punks. We are Road People. We are Cafe Racers."
(Hunter S Thompson)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B230FX och M47, perfekt för vardagsbruk?

Post by QV »

Utan att ha gjort det och desutom inte riktigt har intresset för det skulle jag påstå följande

Den grova kardan från en M47 går inte in i kardantunnenln.

Torpedväggen kräver modifiering för att få ner motorn i bilen.

B20 oljetråg, pump och rör krävs om man vill ha rakstäld motor.

Man vill troligtvis ha en bakaxelutväxling runt 3,90 med den motorn. Om man löser det med orignal axel eller byter avgör man själv.

Mer Hk kräver mer kylning, skulle rekomendera en kylare som passar motorn.

/Janne

personligen tycker jag inte att dessa typer av ombyggnationer är värda tiden/pengarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B230FX och M47, perfekt för vardagsbruk?

Post by Devil »

Det funkar nog att sätta i en sån motor och låda,om du bygger om torped och kardantunneln! Jag skulle nog satsa på en B20(ev borrad till 2.2L)med motsvarande en Hedlund 48 kam,lagom komp och en 36 Weber. Efter det en M41 och sist en bakaxel till den sedan! Då har du en bil som kommer funka som en modern bil,men ändå en gammal när du öppnar huven! Stötstänger ska det vara! Gummisnoddar kan dom med nya bilar åka med!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply