Att porta en topp

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Att porta en topp

Post by Hasse63 »

Eftersom jag fått frågan hur man gör för att porta en topp och för att jag själv frågat en som kunde så vill jag dela med mig av svaret. Svaret jag fick på frågan varför han gjorde som han gjorde finns här nedan. Han som svarade mig var inte mindre än Stefan Lindqvist Några av han verk finns i tråden nedan.

Han byggde också en "kopia" av Salt & Peppar amazonen,,, Ja han ville åtminstone slå dess legendariska rekord och det gjorde han också. Alla har vi våra minnen från från Stefan Lindqvist som hastigt gick bort fär en tid sedan.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=345" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Hasse.
Att förbränningsrummen på min topp med höjda kanaler ser lite annorlunda ut har att göra med just ventilstorleken,
men även motorvolym/borrning. Det finns många sätt att utforma ett f-rum på. En bra tumregel är att ha ett avstånd
(därså är möjligt) mellan ventil och f-rumskant motsvarande f-rummets djup, då ventilen öppnat till packningsplanet.
Enkelt förklarat kan du göra så här :
Vändpå toppen, lägg på en toppackning. Stoppa i ett par bult så den ligger i läge. Ritsa av runt f-rummen.
Utanför denna linje ska du alltså inte slipa. Om du först färgar med tuschpenna så syns ritsen bättre.
Stoppa i ett par ventiler. Mät f-rummets djup. Låt oss anta att det är 12 mm.
Öppna ventilen tills ventiltallriken är i höjd med packningsplanet. Ritsa en linje 12 mm utanför tallrikskanten,
ej utanför tidigare linje. Gör detta på båda ventiler och på båda sidor. Du har nu fyra streck. Slipa efter dessa,
koniskt ner till botten av f-rummet. Runda av alla kanter och övergångar. Mät volym.
Plana tills du får rätt kompförhållande. Runda av de kanter på f-rummen som kommer att befinna sig inne i cylindern.
Ang.portningen så kan du öka hålet under avgasventilen till 30 mm. Slipa bort knölen,
kapaen jämn sväng i ytterradien. Runda till innerradien. Den raka delen av kanalen ut mot packningen behöver ej vidgas.
mvh Stefan Lindqvist.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Att porta en topp

Post by granfot »

Det tackar vi för, har faktiskt undrat lite utan att sätta mig in i det.

Att det dessutom var Stefan som skrev det gör det ju till budord. (Har fortfarande honom att tacka för en del.)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Att porta en topp

Post by J.Lundin_ »

Man kan också kolla in Erland Cox hemsida, han har ju portat en och annan B20 topp under årens lopp..... :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Att porta en topp

Post by Hasse63 »

Precis, det finns fler som är duktiga att få till det.

Fick ett till mail av nämnda person som jag tyvärr tagit bort och då skrev han att det finns en massa skittoppar på tex blocket med Maxstorlekar på ventiler som flödar uselt för att de är felportade (inte ordagrant)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Att porta en topp

Post by Torbo »

Som Hasse er inne på kan dårlig porting gjøre ting dårligere enn originalt. Det er ikke bare størrelsen på kanalene som har betydning.
Porting har mer verdi ved supertrim, mener jeg.
Jeg ville droppet å gjøre noe selv, bortsett fra å få fine overganger mellom topp og manifold.
Selv kuttet jeg bare av 5 mm på innsugsstyringen ved forrige overhaling av B18. Den var en brems, ellers var det fine kanaler i denne nyere B18 toppen og jeg fikk en sprek og fin motor med D-kam. Jeg tok også av 2 mm av toppen for å få bedre kompresjon.
Jeg kjører med en ZenitStromberg nå, men kunne vel hatt fordel av å bruke to, men jeg er ikke ute etter toppeffekt, men godt dreiemoment.
Derfor brukte jeg også trapeskile på kamdrevene for å få maks dreiemoment på lavere turtall.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Att porta en topp

Post by Erland Cox »

Att Stefan Lindkvist dog var väldigt tråkigt.
Jag lärde känna honom lite när jag var med i B20 bromstävlingen som han och Göran i Hovmantorp ordnade.
Tyvärr dog han samma höst. Han var nog Nr.1 bland B20 entusiasterna.

Erland
Post Reply