grenröret glöder

Moderatorer
Post Reply
p1800
Posts: 5
Joined: Sat Oct 12, 2013 8:43 am

grenröret glöder

Post by p1800 »

upptäckte att en kväll att grenrörets 2 pipor i mitten glödde efter en lugn körning är det normalt eller nåt väldigt fel? har ett 4-2-1 grenrör
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: grenröret glöder

Post by Torbo »

Gløding etter lugn kjøring kan tyde på for fet bensinluftblanding. Men andre kan vel svare på hvor normalt dette er?

Gløding etter hard kjøring er ikke ukjent.

Hvorfor de to i midten gløder mest er vel kanskje at de får minst kjøling.
1986amazon1
Posts: 18
Joined: Fri Jun 21, 2013 7:39 pm

Re: grenröret glöder

Post by 1986amazon1 »

Hei det samme skjede med min Amazon for en stund siden. Det viste seg og være en ventil tetning som hadde hopet av, så olje kom i grenrøret. Ta av toppdeksel og se på styringer om noen har spruket og om ventil tetninger er i orden.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: grenröret glöder

Post by A-masen »

Eller ta ett kompressionsprov. Om ventilerna är otäta så syns det där.

Lite överkurs: Det finns en metod att utreda om det är ventiler eller kolvringar som läcker. Gör först kompressionsprovet på sedvanligt sätt. Om en eller flera cylindrar avviker markant så häll i någon tesked motorolja i den misstänkta cylindern. Gör om provet som förut. Blir resultatet bättre, så är det förmodligen slitna kolvringar. Blir det inte bättre så kan det vara otäta ventiler.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: grenröret glöder

Post by J.Lundin_ »

Förutom ventilläckage så kan även sent ställd tändning ge detta symtom.

Vanligt kompressionsprov är inget bra sätt att jaga fel eftersom batteriets och startmotorns kondition då spelar stor roll, bäst är det med en leak-down test. Då kan man också höra var eventuell läcka finns.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: grenröret glöder

Post by A-masen »

Det är fullt möjligt att det finns mer avancerade metoder, men hur många enkla hobbymekare har tillgång och kunskap att göra sådant?
En enkel men troligen fullt fungerande kompressionsprovare kostar 200 kr på Biltema.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: grenröret glöder

Post by Hasse63 »

Om jag inte minns fel finns leakdown utrustning hos Biltema
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: grenröret glöder

Post by J.Lundin_ »

Det utslag du får ifrån en gammeldags kompressionsmätare styrs av konditionen på både batteri samt startmotor, till detta kommer också spjäll läget på bränslesystemet (förgasare/insprutning). En leak-down test är helt oberoende av dessa störande parametrar och ger dessutom svar på var det läcker någonstans. Man brukar höra ganska väl varifrån det läcker

Biltema säljer en leak down tester för 999:- (15-1407)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: grenröret glöder

Post by Torbo »

Teori og praksis:
Min erfaring med kompresjonstestere er at de er jevne og rekker mer enn bra nok til hobbybruk.
Når man dobbelsjekker, noen jeg ofte gjør, ser jeg aldri forskjell fra første til siste måling. Ergo har batteriet inegen betydning på målingene, såfremt det er i orden. Det er praksis....
En praksis er også at det er ventilene som er mest utsatt på Volvomotorer. Blytilsetning kan gjøre vondt verre, ifølge en erfaren mekaniker jeg kjenner.

Er man usikker på andre feil i motoren, som knekte stempelfjærer og annet vil nok en "leack down"- måler gi fordeler, men aldri et helt klart svar.
Svaret er hva man ser ved demontering.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: grenröret glöder

Post by QV »

Vill man göra en "fusk leak down" på en Amazon så monterar man bort ventilbryggan, tar bort tändstiften och trycksätter med en adapter mot tändstiften.

Detta ger ingen leak down men har man läck mot ventilerna kommer det fram.

men en leakdown så ser man skillnader mellan cylindrar men jagar man rena fel så borde detta fungera.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: grenröret glöder

Post by Torbo »

Så kan man også lytte i eksosrøret, i forgasseren og under påfyllingslokket i ventildekslet for å høre om det lekker forskjellig. Det skal helst ikke suse, eller helt minimalt fra ventildekslet, men det skal være likt på hver sylinder nå den er på tenningstidspunktet.
p1800
Posts: 5
Joined: Sat Oct 12, 2013 8:43 am

Re: grenröret glöder

Post by p1800 »

Tack för alla tips glömde säga att jag haft problem med nysningar ur webrarna bytte till större nålventiler å drog ner flottörhöjden till 7mm plötligt föll allt på plats har ej kört en kvällskörning så har ej sett om det glöder fortfarande men det känns bättre nu iallafall
Post Reply