lätt trimmad motor glödtänder

Moderatorer
Post Reply
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

lätt trimmad motor glödtänder

Post by kamikaze »

Jag har precis satt ihop en B20 med 2mm planad topp och en mild trimkam.
Kör med CD175 förgasare från den utbytta B18 motorn.

Jag fick problem med spikningar vid belastning på motorn och ställde ned tändningen några grader. Det som hände då är att den glödtänder när jag slår av tändningen.
Har gått igenom fördelaren och där är allt som det ska. Brytaravståndet är 0.35 och vacuumet fungerar. Har 6 i värmetal på stiften.

Kan det vara så att jag har lite högt komp för 95okan? Tycker inte att det borde bli det, men vad vet jag....har bara byggt gamla Ford sidor innan :)

Någon som har en ide på vad nästa steg skulle kunna vara? Kan det vara så att den går lite magert med B18 förgasaren? ljusbruna stift.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by Hasse63 »

Man bör slipa av de vassa kanterna i förbränningsrummen för att minska risken för spikningar.
Sen gissar jag att den förgasare inte levererar det bränsle som behövs, prova höja nålen en aning, För det fick jag göra på min B20 som jag snålställde för mycket.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by kamikaze »

Ja det var så sant! Jag ställde ju ner nålen något med original motorn inför besiktningen. Ska prova att flytta upp den igen ikväll.
Hjälper inte det så har jag dubbla SU liggandes som kunde vara värt att prova.

Får kolla detta i kväll! Tack :)
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by kamikaze »

Provade att flytta upp nålen fullt igen och det blev väldigt mycket bättre! Inte helt bra dock.
Nästa får väl bli att hänga på SU-förgasarna som enl. uppgift ska vara till en 140/B20 och se om det inte försvinner helt!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by QV »

tanka 98... så försvinner problemet.
Trim och 95 oktan är för moderna bilar

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by kamikaze »

Lyckades inte hitta någon mack med 98oktan. Men jag provade med att slå i 5liter E85 på en full tank. Det tog bort spikningarna helt. Inte Glödtändningen dock.

Får lyfta av toppen och se hur det var med kanter där.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by mekomaskin »

Är troligen så enkelt att du har för mycket planad topp i förhållande till kamtiderna.
Alltså för hög dynamisk komp.
I med en tjockare toppackning eller slipa ur förbränningsrummen några cc så blir det bra.
Annars kan du gå vidare med lite värre kamaxel, men då måste du ha andra förgasare också.....och så fortsätter det.
Eller köpa en programmerbar 123-fördelare och dra ner förtändningen bara på dom varvtal där du får spikningar.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by kamikaze »

Har dubbla SU som ska på, väntar på lite delar till dom bara..
Har faktiskt tittat en del på 123 fördelaren och är lite sugen. Men det är ju en del pengar för en sådan.. får ruva på det ett litet tag till.
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: lätt trimmad motor glödtänder

Post by Spång »

Inga glödtändningar innan du sänkte tändningen?
Då kan det vara detta detta som spökar, för låg tändning på tomgång alltså.
Prova en annan tändkurva i fördelaren.
Är vacuumklockan på fördelaren inkopplad och fungerar, samt får vacuum på tomgång?
Post Reply