konstig ventil på SU HIF6

Moderatorer
Post Reply
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

konstig ventil på SU HIF6

Post by kamikaze »

Har börjat titta igenom mina SU förgasare nu för att beställa renoveringssatser till dom.
Det verkar vara HIF6 förgasare och dom ska enl. uppgift komma från en 140:a
Märkplåtarna säger:
Volvo
237552
IMP
AUD522F/R
241

Det som jag undrar över är en ventil-historia som sitter på "utsidorna" på förgasarna. Den sitter med två skruvar i huset och består av en liten kropp, fjäder, gummibälg och ett litet ventilskaft som påverkas (trycks in) när man släpper tillbaka gasspjället till tomgång.

Någon som kan förklara för mej vad det är? Skulle nämligen behöva två nya bälgar till dom men kan inte hitta dom hos några SU-handlare på nätet.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by kamikaze »

Jag har pratat med en SU-renoverare nu. Tydligen så är det varmstartsventiler och det finns inga delar till dom längre.

Dessutom så mer eller mindre sågade han förgasartypen. Det är sena SU. Dom har problem med att nålen vibbrerar när motorn kommer upp i varv och det går tydligen inte få ut mycket mer än 120hk ur dom.

Jag kommer att hänga dit dom utan renovering och se hur det går. Men nästa fråga då blir vad man ska satsa på istället. Får nog bli en 36/36:A istället om SU:arna inte funkar bra..
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by Stefan L »

Det går att köpa hela ventilationsenheten http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... het-su-hif" onclick="window.open(this.href);return false; men bara bälgen verkar inte finnas. Att de senare SH HIF skulle vara sämre än de tidigare HS låter konstigt...
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by kamikaze »

Ja, där var ju dom som jag behöver :) Tack!

Jo, tycker med att det verkar konstigt. Jag byter lite slitdelar på dom och hänger dit dom så får man se hur det blir.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by kamikaze »

Det finns tydligen inga ventiler att få tag i till den främre förgasaren. Så jag fick beställa en extra till den bakre förgasaren och flytta över innanmätet till det gamla huset. Gick jätte bra, kan jag meddela ifall någon annan får samma bekymmer.

Plockade bort det lilla locket i botten på ventilen
Tog av alla clipsen och fick ut kolven.
Gjorde samma operation på den gamla ventilen och svarvade ur det gamla sätet (borde gå fint att dra ut det med, satt inte jätte hårt).
Delade det nya huset och plockade ur sätet där ifrån.

Sen var det bara att montera tillbaka alla de nya delarna i det gamla huset och det var som nytt :)
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by kamikaze »

Provade att hänga på mina SU. Men det ville sej inte alls. fick den till att tända till någon enstaka gång men annars ingen ting. Verkar inte som att det kommer fram soppa. Har inte mekat med SU innan och har inte så bra koll på dom.
Men iaf.
Har blåst rent lite var stans.
-Det kommer fram bensin till förgasarna
-Har provat alla möjliga lägen på munstyckena. Utgick från två varv in från jämnt med ryggen vid flottören och har skruvat munstycket både upp och ner utan resultat.
-Flottörerna öppnar och stänger som dom ska.

Var är nästa steg? är det att beställa en komplett renoveringssats till dom eller finns det något annat som jag kan kolla först?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: konstig ventil på SU HIF6

Post by Hasse63 »

Kolla om du kan blåsa i bränsleröret på förgasaren då du vänder den upp och ner så ska det bli stopp inte annars (tom förgasare)

Sen kan du följa min "sammanfattning"... ;)

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.


1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60" onclick="window.open(this.href);return false; bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; (för dom som kan)

Film om hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply