megasquirt/vems i B20

Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

megasquirt/vems i B20

Post by sunkmaster »

Det var längesen man skrev här på forumet men nu börjar intresset komma tillbaka. Jag undrar om nån har erfarenhet av megasquirt eller VEMS. Jag har nämligen lite funderingar på att bygga insprutning i amazonen. Tankarna har kretsat kring att sätta in en B230F men egentligen vill jag köra B20 för det är lite häftigare.

Hur svårt är det egentligen att bygga ett sådant bränslesystem och vilket av dom är bäst? Jag har försökt googla lite men inte hittat nåt som jag direkt blir klokare av. Vad behöver man? Behöver man bygga saker själv eller finns det färdiga komponenter att köpa?

mvh
Fredrik
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: megasquirt/vems i B20

Post by QV »

dom flesta som bygger detta gör det med intresse för max antal hästar.
De jag har sett är för turbo

Har en liten fundering på detta men det kommer ta lång tid innan jag kommer till skott.
Min vision är ju att få en "bättre" gång i motorn. Alltså inget trim utan mera en anpassning mot 95 oktan med knacksensor och dylika givare.

Mina ekonomiska beräkningar för att ta projektet i hamn landar på runt 10,000 i delar och mätutrustning.
Där MegaSquirt ligger på en kost på 5,000
Bredbandslamda kostar 2,000 (behövs för att kunna ställa in insprutet "lätt"
samt allt övrigt som lär behövas såsom bränslepump etc

Själva utmaningen är at få till en insprutning som fungerar i -20..
Att få en motor att prestera bra på höga varv när den är varm (för att köra fort rakt fram) är ju lättare än att få en motor att starta pålitligt på första försöket i alla typer av väder och temperaturer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by 46-68 »

Jag satte VEMS i en merca 300, ren bruksbil utan trim, och det var en rejäl operation men bilen gick bra efteråt.
Det man måste vara klar över är att man bygger ett komplett system, inget finns färdiganpassat.
Läs och begrunda: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... hilit=vems" onclick="window.open(this.href);return false;
Forumet kräver registrering.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by kamikaze »

Jag har satt ett MS2 på en Ford motor för några år sedan. Vart inga större bekymmer. Men du kommer troligen inte att få det bra om du inte kör med en bredbands lambda. 9 av 10 som bygger och inte får det att gå bra har sina problem för att dom inte vet vad som är fel i mappningen. Så snåla inte in på Lambda sensorn!

Här finns den del info: http://megasquirt.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen finns det en megasquirt manual. Läs igenom den innan du börjar och har bestämt dej för tändsystem och så.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by sunkmaster »

Jag har också förstått att många som bygger turbo installerar MS eller VEMS men min tanke är som din QV, att bara ha nåt som är lite mer driftsäkert och finare gång i motorn. Sen är det ju lite kul att testa om man faktiskt lyckas. Jag har fått höra att det är jättelätt att koppla in men för nån som kan är det kanske inte så svårt. Jag är ju helt grön och då är det kanske att ta sig lite vatten över huvudet? Man vill ju inte att det drar ut för mycket på tiden för då finns det tyvärr tendenser till att det bara blir ståendes istället.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: megasquirt/vems i B20

Post by A-masen »

Det finns två debattörer här på forumet som har berättat om konvertering till insprut, Men det var ett tag sedan dom syntes till. Sök på signaturerna Hillman och Stoffe. Det är dessa två jag tänker på.
Sedan kan du ju läsa på lite allmänt här också: http://home.swipnet.se/g_gson/" onclick="window.open(this.href);return false; Detta kanske du visste förut, men det kan ju ibland dyka upp värdefulla detaljer.
När jag ändå är igång med länkar så kan vi ta den här också: http://bakaxel.se/ovrigt/remskiva-med-triggerhjul.html" onclick="window.open(this.href);return false; Du kommer säkert själv att hitta fler alternativ, men detta visar på att delar finns om man söker.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by sunkmaster »

Den första länken ska jag kolla igenom när jag har lite mer tid sen. Angående triggerhjulet, skulle det passa på b20? Sen har jag förstått att man ska använda nåt som heter EDIS 4 som sitter i ford sierra men vad det är har jag inte fattat.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by kamikaze »

EDIS4 är det som jag byggde med funkade bra som tusan. Det består av en tändspole med fyra utgångar för stiften och en liten förstärkare som kopplas ihop med TSP, MS och triggergivare. Det är en del som har valt att använda cykel drev med en kugg bortplockad som trigger hjul. Men det finns färdiga att köpa.

Här kan du läsa me om EDIS: http://www.megamanual.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste ju ha byggts en hel del B18/20 med MS så hitta info bord gå tycker jag.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by sunkmaster »

Problemet jag har är att jag har svårt att förstå instruktioner på engelska. Jag läste igenomen hillmans tråd och i början verkade allt enkelt men sen när jag såg alla kablar och kretskort så la min hjärna av, fattade typ ingenting. Att bygga om saker är inget problem men när det kommer till elektronik så känner jag mig som en neandertalare. Speciellt när det blir avancerat
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: megasquirt/vems i B20

Post by A-masen »

"Angående triggerhjulet, skulle det passa på b20?"

Nej. Det var ett exempel avsett för B21/23-motorfamiljen. Men du får genast ett grepp om hur det bör se ut. Har du tillgång till mekanisk verkstad, med en svarv i detta fallet så blir det nog enkelt att göra ett själv. Cykeldrev har jag inte hört talas om (men jag har inte hört och sett allt heller) men det låter smart.

Jag har tidigare fört fram boken från Kjell & Co, Hur funkar det. Den beskriver inte hur man bygger ett MegaSquirt, men den förklarar grunderna i elektronik, speciellt för dom som inte var närvarande på fysiktimmarna i skolan, eller var sjuka dom dagarna. Jag erkänner gärna att jag var lite åt det hållet, men fick tillfälle att lära om senare. Och jag vet att det är flera som är i samma situation. Därför finns den boken från Kjell & Co. Det märkliga i sammanhanger är priset. Det ser ut som en bok för 300 kr eller mer. Den kostar under 50 kr.
Men är det inte så med dom här systemen att man kan välja själv? Antingen självbygge eller ett färdiglött kretskort. Har man inte vana vid elektronikjobb så skall man nog köpa ett halvfabrikat. Jag har jobbat med elektronikmontage och vet vad som krävs. Det säger ju dock inte att intresserade "amatörer" också kan. Det är fullt möjligt.
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by kamikaze »

Så länge som man har en bra löd-penna så klarar man av att löda hål-monterat utan vidare! Ta det lugnt bara och följ instruktionerna som följer med byggsatsen. Känner man sig ändå lite osäker så finns det färdig a PCBA att köpa.

Vet inte om det är billigast, men här har jag köpt ett par kit. Finns allt som man kan tänkas behöva:
http://www.diyautotune.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen har jag för mej att det fanns ett annat forum (svenskt) än megasquirt.se men jag minns inte vad det hette..
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by 46-68 »

Köp en färdigbyggd VEMS-box, finns ingen anlednig att löda ihop den själv.
Sen, ärligt talat, kan du inte läsa engelska manualer och får hjärnkrupp av elscheman och kretskort så tänk både två och trehundra gånger innan du ger dig på detta projekt...
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: megasquirt/vems i B20

Post by sunkmaster »

Mekanisk verkstad har jag tillgång till då jag jobbar i en :). Dock kan jag inte svarva för jag svetsar mest men går ju naturligtvis fråga nån.

Jag får väl kanske ta mig en funderare om det är lönt att göra detta ingrepp. Det var därför jag frågade här för att få lite info om hur krångligt det egenligen är. Men det hade vart kul att testa också om man får till det. Men om det är så att det finns mycket av elektroniken färdig så borde det inte vara nåt problem eller om man hade fått hjälp av nån som visar hur man gör så skulle jag säkert fixa det.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: megasquirt/vems i B20

Post by QV »

Har man väll fått ihop det så kommer det till en MASSA datortid där man skall få till tändning/bränsle vid olika temperaturer och belastningar....

Rent praktiskt så borde det räcka med

En komplett E-topp
Då har man spridare fixat.
Man måste nog (vet ej) modifiera spjällägesgivaren.
Det skall till några givare (temp, Vakuum osv) Vakuum följer nog med i Megasquirt

Vill man styra tändningen så behöver man ett triggerhjul på vevaxeln.
Då behöver man också en EDIS

Sedan måste man bygga om bränslematningen på grund av att insprutningen vill ha en returlinje.

Samt montera bredbandslamba i avgassystemet.

När detta är klart så skall man få bilen att starta... det tog grannen några effektsteg i MS innan den gick igång.
Man måste ställa in allt rätt i de engelska manualerna samt förstå inkopplingen av EDIS...

Det är nu allt datorarbete börjar med att mappa upp rätt mängd bränsle till rätt tändning vid angiven belastning.

Min plan var/är att ha en B20 sittandes i en motorbänk "komplett" så att man bara kan rulla ut den på gården och "leka" en stund vid tillfälle.
Då borde man få en inställning som tillslut fungerar på obelastad motor vid olika yttertemepraturer.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: megasquirt/vems i B20

Post by A-masen »

Hur svårt det är eller inte, skall jag inte uttala mig om, för jag vet inte, har bara läst, men varför inte ta en färdig insprutningsmotor?
T.ex en B23 med K-jet. Det sägs att detta är ett förhållandevis okomplicerat system. Vill man bli lite modernare så finns ju Motronic LH 2.2 och LH 2.4. Båda satt på B230F men i olika årgångar. En länk igen: http://ockelbo.plars.org/" onclick="window.open(this.href);return false; Detta är en händig som har konverterat en AQ145, marin upplaga av B23, till en "B23 E". Marinmotor eller bilmotor, det är bara kamaxeln som skiljer på insidan. Sedan är det lite på utsidan också, men det säger sig själv att det måste vara olika. Men han visade att det var fullt möjligt. (Varför trodde inte Volvo Penta på detta själva???? :shock: :shock: :shock: )

Och vill man vara "ännu modernare" så finns ju den fyrcylindriga alumotorn som sitter i Volvo S/V 40. Växellådan från Volvo 960 skall passa "bolt on". (Välj dock inte Mitsubishimotorn 1,8, som fanns i någon årsmodell -99 eller -00 (???))
Detta har jag läst om på nätet, så man får utgå från att det är möjligt och fungerar.

I ett sådant här projekt tar man med allt som är kringutrustning med alla givare och yttre tillbehör. Med kablar och allt. Då behöver man knappast fundera över elektronik och elektronikmontage. Allt finns färdigt. Det gäller bara att placera givarna och enheterna på lämpliga ställen. Men är man svetsare så är ju knappast en plåtvinkel eller annat fäste något större problem.
Post Reply