Page 2 of 2

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Sun Nov 03, 2013 2:27 pm
by sunkmaster
Det som QV rabblar upp har jag också funderat på att det borde räcka. Eller istället för e topp så tar man ett e insug och gör hål för spridare.

Det där med att byta motor har jag funderat på många gånger och det skulle nog vara det enklaste alternativet men jag tycker en B20 är mycket häftigare och känns mer rätt. Sen det där med att mappa hade jag tänkt låta nån kunnig göra för det har jag förstått att det finns en del som sysslar med det. Men jag kanske ska ge mig på att byta till nån B230 istället och låta B20n hänga i nåt stativ och göra som QV säger att man ger sig på att testa lite då och då när man känner för det sen om man får till det så byter man tillbaka :)

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Sun Nov 03, 2013 9:21 pm
by 46-68
Du behöver alltid någon form av trigger/trigghjul eftersom systemet behöver varvtalssignal för bränsleberäkningarna och för att styra spridarna, i sin enklaste form är detta bara två vingar/skruvar eller likn på remskivan för en fyrcylindrig motor (tre för en sexa osv) och en HALL-givare. VEMS (har ingen erfarenhet av megasquirt) klarar även att sköta tändningen med detta om du behåller fördelaren, utan fler del/stödsystem, VEMS-boxen kan driva en tändspole. Vill du ha separata tändspolar, "coil-on-plug" eller wastespark (dvs slänga fördelaren) krävs även en kamaxelgivare. Kör du fördelare går det faktiskt att använda de gamla brytarna som trigger, men då missar man exaktheten en vevaxelgivare ger...
VEMS kan beställas med inbyggd givare för vacuum eller inte, i det senare fallet får man sätta den löst bredvid.

Med inbyggd MAP-sensor (MAP, ManifoldAirPressure, ingastryck på svenska dvs det som i dagligt tal benämns "vacuum") i VEMS-boxen krävs följande ytterligare givare i i en setup med fördelare:
- Trigger, vevaxelgivare
- Kylvattentemp
- Lufttemp för insugluft
- Gasspjällägesgivare, TPS (Throttle Position Sensor)
- Bredbandslambdasond i avgasröret

Sedan spridare (högohmiga, dvs med en resistans av 15-20 ohm), fuelrail av något slag, tryckregulator, bränslepump, ett par reläer, en laptopdator, div elledning, kontaktdon, klämverktyg osv.

Rekommenderar att du börjar med en HALL-givare och en enkel trigger med två triggpunkter på veven, mångtandade trigghjul "60-2" osv och VR-givare är bökigare att få att fungera och den enkla triggern gör precis samma jobb på en standardmotor med fördelare.

Börja enkelt, när du väl fått det att fungera så kan man gå vidare.
Att du jobbar på en mekanisk verkstad är ett stort plus, tex måste du ju bygga ett insug för spridare...

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Mon Nov 04, 2013 5:42 pm
by sunkmaster
46-68 wrote:Du behöver alltid någon form av trigger/trigghjul eftersom systemet behöver varvtalssignal för bränsleberäkningarna och för att styra spridarna, i sin enklaste form är detta bara två vingar/skruvar eller likn på remskivan för en fyrcylindrig motor (tre för en sexa osv) och en HALL-givare. VEMS (har ingen erfarenhet av megasquirt) klarar även att sköta tändningen med detta om du behåller fördelaren, utan fler del/stödsystem, VEMS-boxen kan driva en tändspole. Vill du ha separata tändspolar, "coil-on-plug" eller wastespark (dvs slänga fördelaren) krävs även en kamaxelgivare. Kör du fördelare går det faktiskt att använda de gamla brytarna som trigger, men då missar man exaktheten en vevaxelgivare ger...
VEMS kan beställas med inbyggd givare för vacuum eller inte, i det senare fallet får man sätta den löst bredvid.

Med inbyggd MAP-sensor (MAP, ManifoldAirPressure, ingastryck på svenska dvs det som i dagligt tal benämns "vacuum") i VEMS-boxen krävs följande ytterligare givare i i en setup med fördelare:
- Trigger, vevaxelgivare
- Kylvattentemp
- Lufttemp för insugluft
- Gasspjällägesgivare, TPS (Throttle Position Sensor)
- Bredbandslambdasond i avgasröret

Sedan spridare (högohmiga, dvs med en resistans av 15-20 ohm), fuelrail av något slag, tryckregulator, bränslepump, ett par reläer, en laptopdator, div elledning, kontaktdon, klämverktyg osv.

Rekommenderar att du börjar med en HALL-givare och en enkel trigger med två triggpunkter på veven, mångtandade trigghjul "60-2" osv och VR-givare är bökigare att få att fungera och den enkla triggern gör precis samma jobb på en standardmotor med fördelare.

Börja enkelt, när du väl fått det att fungera så kan man gå vidare.
Att du jobbar på en mekanisk verkstad är ett stort plus, tex måste du ju bygga ett insug för spridare...
Får helt enkelt spåna lite på detta. Men som triggerhjul kan man använda typ ett cykeldrev då eller vad bör man ta? Sen angående hallgivare. Ska man använda sig av sån som sitter i fördelaren då eller finns det nåt annat sätt?

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Mon Nov 04, 2013 9:24 pm
by 46-68
Ska du köra multitandhjul så köp färdigt!
Men, i sin enklaste form består trigghjulet av TVÅ motstående tänder för en fyrcylindrig motor vilket funkar alldeles utmärkt. Börja där.
Multitandhjul är när du ska köra separata tändspolar, sekventiell insprutning osv men knöla inte till det för mycket, det går alltid att bygga vidare sedan. Tänk på att du ska lära dig inställnigar, mappning mm...mycket större chans att få det att lira inom rimlig tid om man inte tar i för mycket på en gång.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Tue Nov 05, 2013 6:29 am
by kamikaze
Titta på länken till DIY autotune. Där finns mycket information.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Wed Dec 04, 2013 2:11 pm
by Stoffe
Jag har byggt in Megasquirt i min Amazon, det finns en närmast komplett byggbeskrivning på hur jag gjort oxå.

viewtopic.php?f=2&t=8465" onclick="window.open(this.href);return false;

Nåväl, mitt bygge var ett riktigt lågbudget bygge som kanske kostade MAX ett par tusenlappar (gissar på 2000-3000 kr) med allt material inkl MS-box. Hur som helst, jag har Amazonen kvar och den fungerar fortfarande utmärkt, det enda som gått sönder är lambdasonden från biltema...

Jag har skippat fördelaren helt och kör EDIS tändsystem, ingen dyr E-topp med dyra D-jet spridare heller. Dock så har jag ett E-insugsrör som är modifierat för helt vanliga spridare.

Äsch läs i min tråd så ska jag försöka svara på lite frågor, jag har inte varit speciellt aktiv här på många år.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Thu Dec 05, 2013 11:14 am
by Blomquist
Synd att de där bilderna försvann. Det var någonting med en dator som pajade eller hur var det?
Tycker denna byggbeskrivning inklusive bilder borde ligga på tips&trix.

Fast då med lite bilder förstås. Vore väldigt trevligt om du kunde ta några nya.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Tue Dec 10, 2013 1:51 pm
by Stoffe
Hej

Jo jag har ju de gamla bilderna kvar annars, jag hade en egen linuxbaserad webbserver på egen internetlina ståendes hos mina föräldrar, dock så la den av för flera år sen och jag skulle förstås kunna ladda upp dom på nytt någon annanstans.

Kan du Blomquist skicka ett pm till mig så kan du få bilderna och lägga de på Tips & Trix eller så kan det ju bli en lämplig artikel i Amazonbladet? Tyvärr är jag inne i en svacka med bilintresset.. Men min installation får ses som open source och jag har mappar och allting kvar. Ingenting är hemligt, installationen bara funkar och är en mycket rolig uppgradering på en B20 för inte allt för mycket pengar.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Tue Dec 10, 2013 7:47 pm
by A-masen
Annars har du ju den här sidan: http://www.volvoamazonpictures.se/guide ... tioner.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Sat Dec 14, 2013 8:01 pm
by Stoffe
Orginalbilderna i min artikel är mailade till Blomquist inklusive min Megasquirtmapp. Lägg de på tips och trix eller få in det i Amazonbladet.

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Wed Dec 18, 2013 9:21 am
by Blomquist
Sammanfattning med bilder från denna tråd ligger nu under Tips & Trix.

-Blomquist

Re: megasquirt/vems i B20

Posted: Sat Mar 21, 2015 6:51 pm
by Amodytes
Har ett MS sprut till salu om 3 veckor. Då jag skall bygga nytt sprut till min bil. Har även en bredbands lamda ny liggande.


Skickat från min iPad med Tapatalk