frågor om b20 weber

Moderatorer
Post Reply
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

frågor om b20 weber

Post by bosse »

hej! har en b20 maskin med 2 weber 45 portad planad extractor s kam , kan jag köra med original bränsle pump? ger det mer hk i så fall
om man har elektronisk. Vill ha ut så mycket hk som möjligt nu när jag ända lagt ner mycket pengar på motorn.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: frågor om b20 weber

Post by QV »

Det kommer du att märka om det fungerar eller inte.
Man tappar kraft när (om) bensinen "tar slut"

Man skall ha rätt bensintryck och tillräcklig mängd.
Massor med bensin vid fel tryck kommer inte att hjälpa dig.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: frågor om b20 weber

Post by Hasse63 »

En originalpump kan räcka vid normal landsvägskörning med vid längre gaspådrag så räcker den säkert inte utan det blir som QV skrev att bränslet tar slut i förgasarna då originalpumpen inte hinner med, en elpump och bränsletrycksregulator är då ett måste för att få rätt tryck.

och Nä man får inre mer HK.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: frågor om b20 weber

Post by granfot »

Hasse63 wrote:och Nä man får inre mer HK.
Teoretiskt vinner man väl nån halv hästkraft på att inte behöva driva den mekaniska pumpen? Fast å andra sidan förlorar du säkert samma halva hästkraft på att generatorn får jobba mer...

Så, ehm... Hasse63 hade nog rätt trots att jag ville säga emot. :)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: frågor om b20 weber

Post by J.Lundin_ »

Du kan glömma att försöka använda original pumpen helt, den ger inte tillräckligt med soppa till två webrar om motorn är korrekt trimmad. R-sport hade en mekanisk pump som klarade av att leverera runt 90L/tim vilket motsvarar kravet för runt 270Hp. Original pumpen har jag för mig klarar av 60L vilket motsvarar runt 180Hp. Generellt när det gäller bränslepumpar så ska man aldrig ligga på gränsen till vad dom klarar av, det kan straffa sig i slutändan..... :wink:
gleid
Posts: 5
Joined: Fri Feb 03, 2012 8:14 am
Location: Norge
Contact:

Re: frågor om b20 weber

Post by gleid »

Jeg har en Carter elektrisk pumpe på min B20 med 2x45 Weber. Fungerer utmerket. Eneste som er dumt er at den bråker! Så jeg skulle gjerne har benyttet mekaniske pumpen hvis det var mulig.
Post Reply