Avgaskrav

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Avgaskrav

Post by Gravis »

Hej,

Någon som vet vad det är för avgaskrav på en Amazon 69'a vid besiktning?

Ni som kör med eller har erfarenhet av dubbla 40 eller 45'or, brukar det vålla bekymmer vid besiktning. Dels avgasmässigt samt regelmässigt då det inte går att missa att bilen har mer en ursprunglig effekt?

//Gravis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Avgaskrav

Post by StefanM »

är de rätt bestyckade så är det inga problem men köper du bara förgasare från nån annan och det puffar och smäller ibland så är det klart att det kan bli fel värden. I övrigt så är det väl bara kolla upp vad du får ha för effekt och vad som mer krävs och regbesikta därefter så blir det ju inskrivet.
Åker du bara dit på en kontrollbes så är det klart att de kan ha en del åsikter men det är helt upp till personen man får. En del skiter i det och en del läser reglerna som kvällslektyr.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Avgaskrav

Post by Gravis »

Hej, tack för ditt svar.

Visst förstår jag att förgasarna måste bestyckas och synkas på min motor vilket jag har gjort.
Dock undrar jag fortfarande om det finns några specade avgaskrav på en Amazon från 69.

Dvs vad får CO och HC max ligga på vid mätning.

/Gravis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Avgaskrav

Post by StefanM »

det är nog som vanligt på gammelbilar, max 3.5% co, i övrigt kollar dom inget.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Avgaskrav

Post by Gravis »

Suveränt, tack!

//Gravis
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Avgaskrav

Post by TVR »

4.5% är det väl ändå....?
Tidigare var det t o m 5.5% fast det ändrades för några år sen. Dock ska det inte vara något problem att nå 3.5% i en frisk motor (frisk förgasare).
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
moffa699
Posts: 4
Joined: Sun Sep 08, 2013 6:03 pm

Re: Avgaskrav

Post by moffa699 »

TVR wrote:4.5% är det väl ändå....?
Tidigare var det t o m 5.5% fast det ändrades för några år sen. Dock ska det inte vara något problem att nå 3.5% i en frisk motor (frisk förgasare).
Håller med,var och bes en 144 i veckan och där går gränsen 4,5%
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Avgaskrav

Post by J.Lundin_ »

Att avgaskraven på gamla bilar inte är högre märks numer väldigt tydligt. Man kan känna avgaslukten på någon kilometers avstånd då man kör bakom en äldre bil. Värst är det med gamla jänkare, det är knappt att man står ut med lukten, speciellt om dom som brukligt är illa injusterade. Jag och mina polare är numer väldigt förundrade över hur man en gång i tiden kunde stå ut med dessa avgaser då man satt i bilköer och dylikt.
Införandet av elektroniskt styrda bränslesystem i kombination med fungerande katalysatorer har faktiskt förbättrat luften rejält. Numer luktar det inte sura avgaser om kläderna då man besökt något bilgarage såvida det inte innehåller gammelbilar... :grin:
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Avgaskrav

Post by StefanM »

TVR wrote:4.5% är det väl ändå....?
Tidigare var det t o m 5.5% fast det ändrades för några år sen. Dock ska det inte vara något problem att nå 3.5% i en frisk motor (frisk förgasare).
jo det stämmer nog, jag fick för mig att de hade 3.5% rakt över numera på allt under 1988
Post Reply