volvo amazon diesel

Moderatorer
Post Reply
Amazon diesel
Posts: 4
Joined: Tue Feb 18, 2014 10:28 pm

volvo amazon diesel

Post by Amazon diesel »

Hej ny här inne. Tänkte bara kolla om det finns någon mer som har en amazin diesel?

har 2 st 62or båda med 4.108 perkins diesel.

någon mer måste väl ha en?

mvh
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon diesel

Post by QV »

Har inte sett någon själv men lite bilder från installationen skulle vara kul.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon diesel
Posts: 4
Joined: Tue Feb 18, 2014 10:28 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Amazon diesel »

Blir svårt då båda instalerades på 70 talet :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: volvo amazon diesel

Post by A-masen »

Jag har ingen, men minns från den tiden det begav sig, att det sades att just Perkins diesel var det som gällde. En avlägsen bekant i periferin hade en Amazoncombi med dieselmotor. Det hördes lite grand när han kom körande.
En senare jobbarkompis var rätt mycket insatt i frågan och bilmek "vid sidan om". Han pratade också om Perkins, men även om Pegeuot som lämpliga motorer. (Men jag undrar lite om inte Pegueot diesel också var en Perkinsmotor i ursprunget?)
I länksamlingarna på det här forumet finns en sida, http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html" onclick="window.open(this.href);return false; där Peter Olofsson ger en hel del tips och råd om Amazon. Och han skriver även några rader om dieselmotorer i Amazon. Om det blev något resultat har jag inte lyckats hitta, någon sorts erfarenhet har han nog.



Hur f*n stavas Peugeot? :shock:
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Blomquist »

Firma Malte Månsson i Norrköping byggde om Volvobilar på 60- och 70talet
på så sätt att man monterade Perkinsdieslar. Det fungerade sådär halvbra.
Motorerna sades vara för slöa och tunga och bilarna därmed allmänt trötta.
Känns detta igen? Det kan dock inte vara Månssonbilar du äger, eftersom du skriver 70-tal,
installationerna gjordes på fabriksnya vagnar.
Jan Nyrén skrotade ner en av de bilar Månssons byggt. Detta för mycket länge sedan.
En Duett från Månssons produktion fanns på Blocket för ett par år sedan.

Själv skall jag hämta hem en Golf 1,6d-motor på onsdag eller torsdag.
Denna kommer att paras ihop med en M41:a och skulle därmed kunna monteras i en Amazon,
men jag skall ha den i Duetten istället.
210 -64, 223 -68
Amazon diesel
Posts: 4
Joined: Tue Feb 18, 2014 10:28 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Amazon diesel »

Nej den är inte så slö tycker jag. Ingen räser maskin men det var ju inte b18 heller :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: volvo amazon diesel

Post by Arne »

Jag har också en VAG 1,6 TD, men den ska jag montera i en 145 DL -74. Den motorn ska ha ca. 80 hk och jag stoppar även in en intercooler så då borde jag få ut ca. 90 - 95 hk DIN, men detta blir ett kommande projekt.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: volvo amazon diesel

Post by QV »

Amazon diesel wrote:Blir svårt då båda instalerades på 70 talet :)
OK ett litet förtydligande :-)

Bilder ifrån motorutrymmet vore kul, så man fick se lite av lösningarna.
Gärna med info om övergången mellan diesel och M40 svep om den informationen finns
Närgången bild på motorinfästningen, dragning av kylarslangar och dyligt vore kul

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: volvo amazon diesel

Post by A-masen »

QV wrote:Gärna med info om övergången mellan diesel och M40 svep om den informationen finns
Jag håller med QV. Bilder är halva forumet. "Vi vill se! Vi vill se! Vi vill se!" :P :P :P
För den som går i sådana här tankegångar finns det ju tillgängliga lösningar.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=20&Display=22" onclick="window.open(this.href);return false;

Här pratar dom visserligen om VW-dieselar, och det kanske är naturligt med tanke på var vi befinner oss i tiden. En Perkinsmotor är ju faktiskt jämnårig med en Volvo Amazon. Och det skulle nog vara svårt att komma över en sådan i dag? Men SMT säger på sin sida att om man har några andra problem (läs fabrikat) så är man välkommen att höra av sig till dom.
Amazon diesel
Posts: 4
Joined: Tue Feb 18, 2014 10:28 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Amazon diesel »

Vet inte hur jag lägger upp bilder här? Jag har faktiskt 2 st 62 or med perkins. Den ena är tillsalu och ligger på blocket om npgon är sugen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: volvo amazon diesel

Post by A-masen »

Här: http://forumbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false; En användarvänlig och enkel sida utan inloggning eller registrering. Gratis, säker och näst intill reklamfri.
Kör hårt med bilder!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Blomquist »

Jag lägger in bilder när jag kommit så långt, har lite fler grejer att köpa hem först. Förutom motor
krävs nämnda adapter och ett annat svänghjul och lite till. Duett i mitt fall som sagt, men det är ingen större skillnad
i tillvägagångssättet.
210 -64, 223 -68
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: volvo amazon diesel

Post by Blomquist »

Så var motorn hemma, fattas en hel del annat. Lägger ut köpesannons här för adapterplatta.
Sen blir det byggtråd.
Image
210 -64, 223 -68
Post Reply