Bränsle rinner tillbaks till tanken

Moderatorer
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Gravis »

Hej,

Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon av er har lösning på.

Om min Amazon står ostartad mer en 5 timmar så rinner bränslet tillbaks till tanken, dvs från pumpen. Det gör att jag måste trycksätta tanken för att få fram bränsle.
Just nu har jag en elpump, dock så uppträder fenomenet även med den nya originalpumpen som sitter på motorn. Så två olika pumpar samma fenomen.
Tidigare så hade jag dubbla dellorto på, igår kväll bytte jag ett annat par dubbla förgasare, samma fenomen oavsett att jag använder olika pumpar och olika förgasare. För mig känns det som att jag kan utesluta både förgasare och soppa pumpar, frågan är då vad som kan orsaka problemet. Tips och råd mottages tacksamt då jag gissar att folk kommer att tycka att jag uppför mig konstigt om jag står och blåser i tanken innan jag ska åka någonstans :)

Är det någon som har förslag på lämplig backventil om det är lösningen och i så fall vart placerar jag den.

//Gravis
Sandbäck
Posts: 3
Joined: Mon Jan 13, 2014 7:00 pm
Location: Malung

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Sandbäck »

Tät avluftning i tanken så det blir undertryck?
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Gravis »

Det låter som att det skulle kunna vara något att titta på. Passar på att ställa en okunnig fråga :) vart sitter avluftningen i tanken, har haft bort tanken men kommer inte ihåg att jag såg någon avluftning.
//Gravis
Olle T
Posts: 1
Joined: Thu Nov 14, 2013 10:39 am

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Olle T »

Hej.Mej veterligen finns ingen avluftning på en Amazon-tank,det är det nog bara nyare bilar som har,här finns bara påfyllning och avtappningsplugg,ev utventilering av tryck sker nog via att tanklocket är ventilerat.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by rolwig »

Luftningen är via locket. Prova att lossa locket efter du kört, har du undertryck så hörs det när du lossat locket.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by QV »

Om du vill utesluta förgasare och pumpar så har du en rostig bränsleledning.
Den är rostig ovanför bakaxeln ifall du undrar vart du skall leta :-)

Har aldrig varit med om att man har haft vakuum i en Amazontank. Att dagens tankar är täta beror mera på att man vill få ner soppaförbrukningen.

Backventil kan man placera vart som helst.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Torbo »

Hvor får man kjøpt backventil?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Arne »

Biltema bland annat.
AVG
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Gravis »

Hej,

Tack för svaren, känns som att den bästa lösningen är att byta sopparör om det är rostigt. Ligger däckad i feber så jag har inte kollat något på bilen. Tack för tipset vart jag ska börja leta Janne, du kan dina Amazoner :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Torbo »

Arne wrote:Biltema bland annat.
Takk supert!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by amazonisten »

Nu är jag nog inte riktigt med. Rinner soppan tillbaka i tanken för att ledningen är rostig? Hur då?
Amazon drar ifrån
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by A-masen »

Om det är hål på ledningen blir det svårare att få någon sugeffekt. Det kommer mest luft i stället.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by amazonisten »

Jo.. men då borde ju också bensinen läcka ut? Märks inte det isf?
Amazon drar ifrån
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by QV »

Hålet (rosten) sitter rätt högt upp ovan tanken. Röret brukat rosta mot karossen ovan bakaxeln.

Om det blir rost där (eller när det börjar rosta där, för det gör det) så fuktar det lite på utsidan men när luften kommer in så rinner soppan ner i tanken istället för att rinna ut.
Det finns ju ingen bakventil i tanken utan den sitter vid pumpen. Det är också en hög punkt så står bilen plant så borde (rosthålet) vara högre än pumpen.

Men blir hålet stort så kommer ju soppan att rinna ut, men blir hålet stort så kommer ingen soppa upp från tanken.... alltså kan den inte rinna ut för den kommer inte upp!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Bränsle rinner tillbaks till tanken

Post by Kalle »

Å slangarna i motorrummet är kollade?
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply