bränsle pump och rerurledning

Moderatorer
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Hej har bytt motor till en b230f från en 240 så jag undrar om de bara är att sätta en nippel för returen och behöver jag andvända pumpen i tanken och den under golvet eller räcker de med den under golvet?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by A-masen »

Nu är jag ingen expert, men det är ju så att pumpen i tanken är till för att mata den "stora" pumpen under golvet. Och den stora, huvudpumpen, måste du ha för att få trycket till insprutningsmunstyckena, spridarna. Så båda behövs.
Det finns många frågor på bilforum där bilar med insprutningsmotor endast fungerar om man har full tank. När det börjar komma neråt halv tank går bilen dåligt eller inte alls. Det är helt enkelt så att huvudpumpen (den stora) inte får något bränsle i det läget därför att förpumpen (den i tanken) inte fungerar i det aktuella fallet.
Mitt förslag, men jag är som sagt bara en "tyckare", är att du tar hela tankarmaturen från 240-in. Returen leder du ner genom armaturen på någon lämplig plats. Det är lite "sprut" på returbränslet, några bar i tryck, så man kanske bör leda ner det i ett rör till botten på tanken. Annars kanske det hörs ett ständigt brus av bränslet?
Tag med all elektronik i sammanhanget. Det finns ju en funktion med bränslerelät och startmomentet med vevaxelgivaren på motorn. Dom ger och får signal till och från ECU'n.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Ok men jag har varken tank eller armaturen kvar tyvärr män kan man inte sätta en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ump-52250/" onclick="window.open(this.href);return false; och sätta mellan tank och "stora" pumpen istället?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by A-masen »

Det är inte säkert att den har den sugfunktionen som krävs. Du måste alltså suga fram bränsle till huvudpumpen, som sedan ger ett ordentligt tryck på det hela vägen fram genom spridarna. Och det är alltså förpumpen i tanken här som är det viktiga.
Nu har du dessvärre hamnat i en ofördelaktig situation. Jag hade en 245 -92 där tankmätaren hade gett upp. Jag höll på i minst ett halvår och kollade på bilskrotar och reservdelsbaser efter en begagnad armatur. Det är ett välkänt Volvofel med just mätfunktionen. Den har begränsad livslängd. Jag lyckades inte hitta något i mina försök. Fanns det några så gick dom åt direkt. Det slutade med att jag fick köpa nytt på Volvo. Jag har något svagt minne av priset mellan 2000 och 3000 kr.
Men försök komma över en reservdelsbil på skroten. Pumparna går att köpa (som du själv har hittat även om det inte är exakt den du skall ha) och mätfunktionen går säkert också att köpa eller reparera om den skulle vara dålig.
Och som jag sa tidigare, pumpen (pumparna) ingår i startproceduren. Den har en viss roll där och om den inte stämmer så kanske styrdatorn säger "Stopp! Det saknas en funktion" och motorn startar inte.

Men jag, och säkert fler av oss, tycker ditt projekt är spännande och intressant, kämpa på och använd dom lösningar som redan är framtagna då bilen (240) tillverkades. Det gäller bara att passa in det i en 30 år äldre bil (Amazon).

Ett tillägg som jag drar mig till minnes: Volvo 940 av senare modeller lär ha bara en pump i systemet. Den sitter i tanken. Jag är inte 100 säker på uppgifterna, men kolla upp detta. Du kan ha tur. Vet någon annan här på forumet?
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Jo jag vet iallafall att 945 ftt 1998 bara har en i tanken har en sådan själv. Men är de likadan armatur på 740 för en kompis har en sån liggandes.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by A-masen »

Det kanske är något att fundera över.
När det gäller sådana här frågeställningar: "Passar detalj XYZ från modell ABC i min modell DEF?" Då går man enklast till en reservdelskatalog, gärna dom som inte är märkesbundna. Vi tar denna armaturen som exempel. Då letar vi upp den i Biltema, bil-och årsmodell. Där noterar vi katalognumret. Sedan letar vi upp motsvarande del på en tilltänkt donatorbil i samma katalog. Om katalognumret stämmer överens, så är det mycket stor chans att det är samma armatur i båda bilarna. Detta fungerar säkert på dom andra stora reservdelsfirmorna också. Men troligen inte med självklarhet på Volvo. Dom kanske har ett annat upplägg men å andra sidan kan dom ha ett korsregister så dom kan hitta delar om dom vill ge sig tid. Men dom här fristående bilprylvaruhusen måste ju för sin lagerhållnings skull samordna så mycket som möjligt. Därför kan en pryl som passar flera olika bilmodeller och t.o.m andra fabrikat, ligga på samma lagerhylla.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by QV »

På K-jet insprutning så har bilarna två pumpar. En matarpump och en tryckpump.
På äldre Saab så hade de första bilarna bara en (tryck)pump. man fick då ett litet "fenomen" att om man körde tort i tanken på soppa så var man tvungen att tanka 10-15 liter innan pumpen fick upp soppan. Kan ju vara rätt irriterande när man bara har 5 liter...

Men allt beror ju på hur utloppet på tanken sitter. Samt på vilken höjd tryckpumpen sitter monterad i förhållande till tanken.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Henrik Landin »

Tråd flyttad till rätt kategori då detta rör motorn och har inget med kaross att göra.
Administratör
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Okej Ian man andvända en tryck pump för att mata en annan tryck pump? Provade å tvångsmata matar pumpen i tanken men den pumpa ingenting så den är nog sönder.
Är de nån som vet vad de är för kapacitet på pumpen i tanken och vad händer om man har en värre/sämre?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by A-masen »

Som sagt, det blir mycket hypoteser om du avser att använda "omaka" delar som inte var med från början. Matarpumpen ("lågtryckspumpen") drar mindre energi eftersom som den bara skall mata ett flöde till den stora värstingpumpen som sätter fart och kraft på bränslet.
Jag har sagt det förut, men upprepar: Försök så långt det är möjligt att hålla dig till dom delar i konstruktionen som var från början. Dom har bevisligen fungerat.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Hej nu har jag fått igång amazon med b230f och med volvo 945elsystem. Den går bra men ibland när man har slagit av den så vägra den å starta men så ruska man på den så flyger den igång och går bra igen. Kan de vara Skit o tanken eller kan de vara hallgivaren?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by A-masen »

Skit i tanken och vevaxelgivaren (du har ingen hallgivare) kan vara två orsaker. Men det finns säkert fler elaka möjligheter.

Men du kan ju kolla dom här två. Tanken kan du ju öppna i armaturen och kolla ner i. Men glöm inte att det är bensinångor så försäkra dig flera gånger om att du inte har någon eld eller gnistbildning i närheten. Tag en ren pinne av något slag, blomsterpinne eller liknande. Vira om en ren helst vit tygtrasa och se till att den sitter fast ordentligt. Stoppa ner den i tanken och svep runt lite på botten där. Lyft upp och inspektera. Finns det skit, grus, rostflagor etc. etc. så ser du ju det direkt. Då får du åtgärda det på lämpligt sätt. Det beror ju lite på orsaken till föroreningarna och man får agera därefter. Det finns säkert trådar om det här.
Du har väl monterat ett filter från 945'an? Insprutningsmunstyckena är väldigt känsliga för föroreningar så ett filter är A och O för en säker drift. Och det går alltså inte med något billigt plastfilter. Dom är inte gjorda för det trycket som det handlar om. Det måste vara ett som är avsett för en insprutningsmotor.

Vevaxelgivaren kan du kolla men du får förmodligen bara användbara resultat om och när den krånglar. I original (945) satt det en skarvkontakt på kabeln mellan vevaxelgivaren och styrenheten, ungefär i närheten av höger vindrutetorkare. Kontakten var gummiklädd och stor som en tändsticksask, ungefär. Om du öppnar den och Ohmmäter på dom stiften som går ner till vevaxelgivaren så skall du ha omkring 300 Ohm. Då är givaren hel. Får du oändligt mycket Ohm, så är det avbrott i den. Får du bara några Ohm så är det kortslutning i den. I båda dom här senare fallen är den ju trasig och måste bytas. Det kan ju vara någon glappkontakt eftersom bilen fungerar stundtals för dig. Vore vevaxelgivaren helt trasig så kan du inte starta motorn alls. Det blir varken tändgnista eller insprutningspuls i ett sådant läge. Men som sagt, glappkontakt kan det ju ändå vara.
Nu när du har det moderna systemet så har du ju en diagnostikbox också. Har du läst ut några felkoder på den? Hur man gör det och tolkar felkoderna läser du lämpligast på något 945-forum. Eller om du har någon verkstadshandbok för donatorbilen.

Du får gärna visa upp bilder på bilen nu när du har kommit så här långt. Berätta också hur du löste detta med bakaxeln och hastighetsmätarn m.m m.m. Även andra problem som dök upp för dig måste du ju ha klurat ut egna lösningar på.

Vad får du för resultat med startgas när den krånglar? Om den startar på startgas och går dom sekunder som gasen finns kvar, men stannar sedan, så har du något fel någonstans i bränsletillförseln.
Om du vet till 100% att bränslet fungerar och sprutar ur spridarna och den ändå inte startar, då är det fel på tändsystemet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by QV »

För att enkelt utesluta fel på vevaxelgivaren när den inte startar så gör man så här.

Motorn startar inte

ta bort kontakt till valfrit insprutare
I denna kontakt monterar du nu en 12 volts lampa lämplig effekt är 5 watt eller så (mindre fungerar också).
Testa att starta motorn

Om lampan blinkar så fungerar vevaxellägesgivaren och om det finns någon även kamaxellägessgivaren.

Felet är då relaterat till bränsle eller tändning.

/Jan

"färdiga" lampor finns att köpa på biltema
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by Sellstedt94 »

Nu har ja fått till så att den startar å går bra men när man varvar till å släpper på gasen så misständer den så de smäller i grenröret vad kan det bero på kan de vara stift och kablar som gör det?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bränsle pump och rerurledning

Post by QV »

Om motorn har stått länge innan montage i din bil så kan det vara vad som helst som kronglar.

Om det smäller i avgasssytemet så finns det bränsle där...
Så fel tändning eller fel ventiltider.
Är motorn "orörd" sedan urmonteringen i en fungerande bil så är det inte ventiltider (om inte en ventil har hängt sig vilket kollas med kompprov)

Om motorn har stått i år innan montage så skulle jag börja med kompprov!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply