volvo b230f med förgasare

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

volvo b230f med förgasare

Post by Sellstedt94 »

Hej ja hat ju bytt motor till en b230f från en 245 1990 och elsystemet från samma bil. Men nu får jag inte igång den så jag funderar på om de går å ta förgasare och insug från en b21a? Men jag måste ju ändå ha en pump kan jag andvända högtryckspumpen från 240 och sätta + och - på så den går hela tiden med tändningen på?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: volvo b230f med förgasare

Post by A-masen »

Nej för tusan! Pumpen till en insprutningsmotor ger ca 4 - 5 Bar*. Pumpen till en förgasare ger ca 0,2 Bar. Det kommer att flöda över, spruta över, svämma över med bensin på nolltid.
Vill du bara kontrollera att motorn fungerar så pröva med startgas i stället. Du kan i princip köra på startgas om du vill sitta i motorrummet och trycka på gasburken, men det är nog inte tillrådigt. :lol: :lol: :lol:
Men bara för att se om det fungerar så är det fullt möjligt.

*En jämförelse: En kommunal vattenledning tror jag ger 7 - 8 Bar som max. Alltså helöppna kranar.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: volvo b230f med förgasare

Post by StefanM »

om du har satt i en sådan motor så lär du väl vara medveten om att det är en hel del saker att hålla reda på? Startar den inte så har du väl med all sannolikhet missat nåt?
240 härvan är väl separat om jag inte minns fel men det är väl ändå en del kablar att hålla rätt på .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: volvo b230f med förgasare

Post by Hasse63 »

Om du nu gett upp insprutningen så bör du också skippa 240 härvan helt då den inte behövs om du ska använda förgasare.
Mekanisk originalpump till förgasare!

Kan vara så att inte B21 insug passar på B230.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: volvo b230f med förgasare

Post by Sellstedt94 »

Jag får inte nån gnista så jag tänkte ta fördelare och så från en b21 och förgasare men hur menar ni med att 240 härvan är delad behöver man bara använda den delen som boxarna sitter i då eller måste man ha den delen som säkringsdosan sitter på? Om jag ska byta till förgasare och ha mekaniska pumpen är de bara å ta bort täck brickan å sätta dit en?
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: volvo b230f med förgasare

Post by rolwig »

Mellanaxeln som sitter i din motor kanske inte är slipad för mekanisk pump. Försök att få igång originalsprutet. Om du har haft loss svänghjulet så vet du väl att det måste monteras på samma ställe annars kommer tänd-gnistan vid fel tidpunkt.
Post Reply