ej amazon, varm bensin

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

ej amazon, varm bensin

Post by redheat »

har en B21Et i en terrängbil, fuelcell 20liter,K-jet ,systemtryck ca 6-6,5bar

märkte idag när jag kört runt i skogen någon timme att bensinpumpen började låta konstigt, ibland tryckde ut lite bensin i luftning tank som är ansluten till en roll over ventil

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti" onclick="window.open(this.href);return false; ... ang-82561/

eller skall man använda någon annan tankavluftning??

körde ner näven i bensintanken , bensin var ljummen.

det var 20 grader ute och när bensin pumpar runt så värms den väl en del också.



trycket i tanken bromsar bensinpumpen / hjälper till att snurra bensinpumpen fortare

kan det vara farligt när det blir så här ??
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: ej amazon, varm bensin

Post by A-masen »

Många frågor som jag inte är den mest påläste att besvara, men vi kan börja med din länk. Den fungerade inte riktigt. Jag kopierade dock siffrorna på slutet och sökte på Biltema. Då kom det här upp: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... ang-82561/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag var båtägare förut. Det hände när man tankade båten att bränsle kom ut ur luftningshålet från tanken. Då hittade jag på en båtmässa en sorts flottörventil som man satte på avluftningen. Den heter Racor. Om man Googlar på det namnet så får man en stor mängd svar med bränslefilter. Dock har dom (i alla fall tidigare) tillverkat och sålt den här produkten. Försök kontakta dom. Det finns en Svensk representant, i Göteborg tror jag?
Den här flottören var en burk som såg ut ungefär som en Amerikansk fotboll, alltså avlång men rund. :shock: Den var 20 - 25 cm lång och 10 - 12 cm i största diametern. Den släppte ut luft, men inte bränsle. Sedan släppte den också in luft till tanken.
Detta var i början på nittiotalet, men jag har något svagt minne av att den kostade runt 700 kr. (?)

Vi vet att du har lite E85-erfarenhet. När man kör på E85 så vill man ju ha lite varmare förbränningsluft och bränsle. För dom som inte har prövat: Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivare. Bränslet förgasas lättare i cylindern. Detta i sin tur ger mera energi ur varje droppe etanol. Alltså får man lägre bränsleförbrukning med förvärmd förbränningsluft. Av det förstår man att så kallade Öppna Sportluftfilter inte är någon hit om man skall köra på E85. Där gäller den luftförvärmning som finns från början på motorn.

Hursomhelst, när man diskuterar detta med uppvärmt, antingen luft eller bränsle så kom någon fram till att det är ju bara en bråkdel av bränslet som kommer ut genom spridarmunstyckena. Resten går i retur. Samtidigt blir ju det returbränslet uppvärmt i närheten av motorn. Någon hade uppgifter på hur fort allt bränsle i en biltank hade cirkulerat förbi motorn och blivit X grader varmare. Nu minns jag dessvärre inte siffrorna för detta, men det var anmärkningsvärda siffror som man inte bara kunde bortse ifrån. Det var på http://www.etanol.nu" onclick="window.open(this.href);return false; som jag läste detta. Och där finns ju flera som "har lätt för det här med siffror och beräkningar". Du kanske skulle "återvända" till det forumet bara för att få mina rykten bekräftade?

Detta motsäger ju dock inte att det finns mycket och god sakkunskap här på Amazonforumet också. Så ni som vet mer, tillför eran kunskap här.

Ett sätt att kolla bränslepumpen är att mäta strömmen (Ampere) som den förbrukar. När den blir gammal och dålig drar den mer ström. Jag vet dock inte vad den skall dra när den är ny och fräsch. Men allt som den drar utöver den tilltänkta strömstyrkan är ju ett tecken på att det inte står rätt till. Men sådana uppgifter måste ju gå att få fram.

Ett tillägg: Jag kunde inte låta bli att Googla lite. Här är flottörventilen. Dessutom i två storlekar: http://www.go2marine.com/product/91699F ... lg100.html" onclick="window.open(this.href);return false;
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: ej amazon, varm bensin

Post by redheat »

tack för svar

e85 har jag endast användt på min terrier traktor med B16motor, fick sluta med det när jag bytte till weber förgasare , det var ej rekomenderat att köra e85 på weber förgasare sa försäljaren

det var en stor burk den i tipset, 5 /8 slang ansl, jag vet att gamla Saab hade en burk i c-stolpen ansl till bensintanken
Post Reply