Problem med dellorto 40or

Moderatorer
Post Reply
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Problem med dellorto 40or

Post by Maxcherie »

Hej!

Fick nyss igång den nya motorn efter strul med tändningen. Den gick igång direkt men efter 15 sekunder så börja det ryka. Stängde av och såg att avgasbandaget på 2an och 3ans rör var helt bränt. 1ans och 4ans rör var ljumna. Bandaget ska klara 1200 grader temporärt och att den klarade mer än så på 15 sekunders tomgång verkar konstigt.

Låter som väldigt lite soppa till dessa cylindrar. Hur göra en kontroll samt grundinställning av förgasarna?
Första gången jag mekar dellorto.

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Med vänlig hälsning,
Max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Problem med dellorto 40or

Post by Maxcherie »

Kan tillägga att så fort jag rör gaspedalen så lägger sig tomgången på 3000 rpm.

Bilen ska iväg på rullande landsväg men för att kunna köra dit utan att det börjar brinna under huven måste jag få ordning på den jävulska tempraturen på 2an och 3ans cylinder.

Motorrecept: borrad till 2,1L , r-kam, steg 3 topp, dubbla dellorto dhla 40 samt 4-1 extraktorrör.
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem med dellorto 40or

Post by A-masen »

Jag är inte värsta kunskapsbanken, men har du gjort ett kompressionsprov? En läckande avgasventil kan ge glödande avgasgrenrör.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Problem med dellorto 40or

Post by Maxcherie »

Gjort komprov. Diffar väldigt väldigt lite mellan alla 4 cylindrar.
Toppen är nydonad med inslipade ventiler etc.
Kanske är det normalt att mitten blir varmare då båda portar är bredvid varandra?
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med dellorto 40or

Post by QV »

Jagar du rätt problem?

1200 grader är körsbärsrött glödande grenrör och det får man aldrig på 15 sekunders tomgång....
Med turbo och hård körning så kommer det fram ett glödande paket

Hur fel allt än står så kommer man upp några hundra grader på 15 sekunder. Att man skall hinna bränna något som klarar glödande stål temporärt på denna tid känns orimligt.

Vad skall du ha bandaget till, funktion eller bling bling..


/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Problem med dellorto 40or

Post by Skrotnicke »

Tror inte att den går på cylinder 1 å 4 överhuvudtaget. Låter skumt, sitter tändkablarna rätt i fördelaren?
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Problem med dellorto 40or

Post by StefanM »

sen är det ju som vanligt med förgasare. En del verkar tro att det är evighetsgrejer och helst ska de fungera på vilken motor som helst oavsett vart de har suttit och hur länge de legat på någons hylla är också irrelevant. Steg ett om man inte vet nåt är att demontera, ultraljudstvätta och inspektera delar. Gärna ny packningssats också.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Problem med dellorto 40or

Post by jonny »

Innan start grovjustera justerskruven mellan förgasarna , den som man ställer hur spjällen påverkas mellan förgasarna , så att spjällen ser ut att öppnas lika på båda förgasarna . Justeras med syncrotest efter start .

Innan start skruva blandskruvarna i botten och öppna dom 1,5-2 varv .

Efter start ställ tomgången på ca 1000 varv med den gemensamma tomgångsskruven , gör syncrotestet , med mätare , justera så att luftgenomströmningen mellan förgasarna är lika , mätare finns på KG eller Misab .
Efter syncrotest med tomgången på ca 1000 varv justera en blandskruv i taget till dess motorn når högsta varv . Ställ tomgången på 1000 varv , justera nästa blandskruv , och så vidare tills alla 4 blandskruvar är justerade .

Saker som kan orsaka problem : tjuvluft mellan insug och topp , mellan förgasare och insug , tjuvluft från bromservo .
Flödande förgasare pga felaktig flottörnivå , för högt bränsletryck , dellorto tål max 0,18 kg .

Jag förutsätter att din motor är i bra skick med jämn kompression och tändsystem i bra skick och rätt tändläge och att förgasarna är i bra skick .

Beroende vad man använder för gas stag så kan det behövas en returfjäder till staget så det går tillbaka ordentligt .

Vad har du för bestyckning ?
Post Reply