Vridmoment

Moderatorer
Post Reply
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Vridmoment

Post by Gunnar »

Hej!

Jag söker förgäves efter gamla trådar men får inga eller överraskande få träffar. Jag kanske söker på fel sätt? Sökordet som jag använt är ”vridmoment”. En sökning inom Trimmad Motor ger fem träffar. Jag tycker att jag läst så många inlägg om vridmoment under åren, att det rimligen borde vara många fler.

Det jag egentligen söker efter är det maximala tillåtna vridmomentet för en Amazon. Så vitt jag kommer ihåg är det 196Nm. Stämmer det?

Behöver också få veta vad som händer med en Amazon som har ett väsentligt högre vridmoment än 196Nm. Måste bilen byggas om med t.ex. skivbromsar bak? Måste den registreras om som någon typ av specialfordon?

Till sist slår det mig att jag inte kan vara ensam med att gå igenom 196Nm taket. Med så många häftiga trimningar som passerat revy på forumet, borde ganska många ligga långt över.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vridmoment

Post by TVR »

Tillåtet effekt/vrid är 110 DIN/196 Nm (om man har skivor fram), se http://www.sfro.com/images/stories/dok/ ... ranser.xls
Går du över det får du regga som ombyggt fordon. Finns olika varianter för att kunna regga som ombyggt fordon men i enklast och vettigast är att byta hela bromssystemet (både bak och fram inkl huvudcylinder) och hela drivlinan (växellåda, bakaxel och bakaxelupphängning). Se http://www.sfro.com/
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Vridmoment

Post by Gunnar »

Hej och tack för informationen! Ett par kommentarer och frågor:
Jag kan förstå att man kan bli tvungen att byta ut trumbromsarna bak mot skivbromsar, med allt vad det innebär, men varför skulle man byta ut skivbromsarna fram och i så fall med vad? Större skivor?
Varför skulle man byta hela drivlinan? Den är ju inte direkt en del i bilens säkerhetssystem. (Jag har redan bytt överväxeln mot en kraftigare typ; den gamla slirade när jag körde på överväxeln i branta uppförsbackar. För övrigt är allting standard utom slutväxeln som är 3,54:1).
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vridmoment

Post by TVR »

Drivlinan behöver ju vara dimensionerad för effekt och vridmoment. Enligt Volvos intyg duger standard till 110 kW DIN och 196 Nm. Ska man ha mer än det så måste man enligt reglerna byta mot andra (kraftigare) saker.
Samma med bromsarna. Volvo anser att till de fartresurser du kan få med 110 hk DIN och 196 Nm så räcker original skivor och trummor. Vill man ha mer så får man byta.... Eftersom större delen av bilens rörelseenergi bromsas bort via frambromsarna är det dessutom främst de som behöver uppgraderas snarare än bakbromsarna.


Ett beprövat och bra byte är till Volvo 240 ventilerade bromsar fram ihop med 240:ns 1031 axel med skivor bak. Lätt att även plocka med huvudbromscylindern från samma bil och då kommer både SFRO och bilprovande organ att acceptera bytet utan knorr.
Lådan kanske du kan komma undan med att du bytt till den senare varianten, fast troligen inte? Annars är det ju möjligt att ändra till en M46-låda med hjälp av rätt kombination av originalkomponenter om man måste. Antar då att du menar att du har kvar B18/B20 motorn, har du bytt maskin helt till något annat så tar du ju växellådan som tillhör den bilen.


EDIT: hade skrivit fel och ändrade hk till kW
Last edited by TVR on Tue May 27, 2014 9:55 am, edited 1 time in total.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Vridmoment

Post by jonny »

110 kw eller 149,6 hk din och 196nm om man har skivor fram .

Med vanligt trim dvs dubbla 45:or så går det nog bra att bara regbesikta , förr fick man fylla i ett intyg vad man gjort med motorn och uppskattad effekt .
Så länge man bara uppskattade effekten en bit under 110 kw så var det lugnt , typ 100 kw , är man för nära 110 kw kan dom kräva bromsintyg , vilket dom säkert kan göra under alla omständigheter .

Om intyget fortfarande finns så är det bara att skriva att man har någon slö kam , K eller D , och att man bara har 100 kw .

Annars kan man alltid byta motor inför varje besiktning .
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Vridmoment

Post by Gunnar »

Hej igen och tack för svaren!

Jag har bokat in bilen på måndag för en körning på en rullande landsväg och hör av mig när jag fått resultatet.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Vridmoment

Post by Gunnar »

Hej igen!

Det är säkert många som med spänning väntat på resultatet av effektmätningen på rullande landsväg. Nu är det klart; jag tog Amazonen till en välrenommerad trimningsfirma i en söderförort (till Stockholm). Resultatet blev en maxeffekt på 76,6HK vid 4300 varv och ett max vridmoment på 145Nm vid 2500 varv. Klart under de begränsningar som gäller för en Amazon med B20 motor m.a.o. Med protokollet från bänkningen i handen gick registreringsbesiktningen snabbt och lätt och jag har nu en Amazon som är officiellt godkänd för en kompressormatad B20, vilket känns tryggt.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vridmoment

Post by Blomquist »

Vore kul att se bilder från motorrummet.
Det skulle helt säkert platsa i den gamla klassiska tråden "motorporr".

viewtopic.php?f=2&t=1853" onclick="window.open(this.href);return false;
210 -64, 223 -68
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Vridmoment

Post by Gunnar »

Hej Blomquist!

Bilderna finns redan där, på sidan 9. Motorrummet ser i stort sett likadant ut idag som 2005. Den enda större skillnaden, som dessutom inte syns på bilden, är att jag för två år sen monterade en ny brytrulle för remspänningen till kompressorn. Den gamla tryckte remmen från insidan; den nya från utsidan, vilket ger ett mycket bättre, slirningsfritt drag. I samma veva bytte jag också lamellerna i kompressorn och upptäckte att de som satt i när jag köpte den var felmonterade. Även detta bidrog till en tystare gång och ett högre laddtryck.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vridmoment

Post by Blomquist »

Aha, då går vi dit och tittar. Upptäckte nu att det är väldigt mycket bilder som försvunnit genom åren. Lite tråkigt.
210 -64, 223 -68
Post Reply