koppla in b21e i amazon

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

koppla in b21e i amazon

Post by Sellstedt94 »

Hej nu har ja börja å satt in b21an men undrar hur soppa och el ska kopplas på den. Köpte motorn lös å han hade haft den i en duett Rod. Har sett på några bilder att de sitter en fyrkantig svart låda när de har b21e. Måste man ha den? Är de nåt till kallstartsventilen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla in b21e i amazon

Post by A-masen »

Om din motor gäller för att vara en B21 E (det kan ju har ändrats till oigenkännlighet) och skall fungera som en B21 E, så får du ett par länkar här:

http://www.k-jet.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
och
http://www.slideshare.net/guestceff35/b ... ion-manual" onclick="window.open(this.href);return false;

Läs igenom så mycket du orkar, speciellt den senare länken som är Bosch egna ord. Den första är ju ett forum, men behöver inte vara sämre för det. Du får förmodligen svar på alla dina frågor på dom här sidorna.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: koppla in b21e i amazon

Post by Sellstedt94 »

Är egentligen en b21et men jag tänkte regga som e motor och slänga på turbo grejerna efter åt.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: koppla in b21e i amazon

Post by redheat »

Sellstedt94 wrote:Hej nu har ja börja å satt in b21an men undrar hur soppa och el ska kopplas på den. Köpte motorn lös å han hade haft den i en duett Rod. Har sett på några bilder att de sitter en fyrkantig svart låda när de har b21e. Måste man ha den? Är de nåt till kallstartsventilen?

den är till tändningen,kablar går till fördelaren, och strömmatning , tändningslås, jord
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: koppla in b21e i amazon

Post by Sellstedt94 »

Ok så jag måste skaffa en sån? Eller kan jag ta från fördelare med brytare i stället?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla in b21e i amazon

Post by A-masen »

Nu vet jag inte hur det ser ut i din motor, men en motor med brytarspetsar har ju knappast någon tändenhet. Försök hitta en donatorbil av samma årgång och motortyp som den motorn du har nu. Bilen behöver ju inte vara komplett, bara du får fram den kringutrustning som hör till motorn.
Och jag påminner om dom länkarna du fick. Där ligger nog dom flesta svaren på frågor som kan uppstå under projektets gång.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: koppla in b21e i amazon

Post by Sellstedt94 »

Som den är nu så är de inga brytare men funkar de om man sätter ditt fördelare med brytare?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla in b21e i amazon

Post by A-masen »

Hur och om det fungerar i sin helhet kan jag inte uttala mig om. Men varför skall du "byta ner dig"?
Nu har du en motor med ett insprutningssystem, inte speciellt modernt, men flera hästlängder modernare än förgasar-brytarspetstekniken. Varför skall du inte hålla dig till den linjen som är från början på din motor?
Du skall få några argument här. Först en film. (Det är mycket möjligt att jag har länkat till den förut, men det skadar inte att upprepas. "Repetition är all lärdoms moder", eller något liknande heter det i ett ordspråk)
https://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw" onclick="window.open(this.href);return false;
Titta på tändstiftelektroderna i den här filmen. När tändgnistan kommer, så ser du att det är inte bara en gnista. Det är en hel skur av gnistor under en förhållandevis lång tid. Det beror på att det är ett elektroniskt brytarlöst system.
Nu finns det ingen bra och illustrativ film på ett stenålders brytartändsystem, men när gnistan kommer är det en (1) urladdning, PANG! sedan är det över.
Dom bensindroppar som inte hade hunnit gå upp i gasform, kanske kondenserade mot någon kallare yta brann aldrig upp utan följde med avgaserna ut i stället. Till ingen nytta. Mer känt som "Högt CH-värde". Eller hög bränsleförbrukning.
Hade det varit en "långtidsgnista" från ett elektroniskt system som i filmen, hade det varit mycket större chans att det mesta av bränslet hade brunnit upp och gjort större nytta.
Det andra argumentet handlar inte så mycket om just tändningen, utan får ses som en helhet i det stora hela med modernare teknik.
En bra förgasare (kan anses vara dom som satt i bilar innan man gick över till insprutningsmotorer) kan i princip reglera blandningsförhållandet i fyra olika körförhållanden eller områden om man vill säga så. Ett omodernt insprutningssystem som trots allt K-jet (ditt system) är, klarar att reglera blandningsförhållandet i ca 1500 olika körförhållanden eller områden. Nästa steg i utvecklingen Motronic LH 2.4 som satt i många bilar på 90-talet klarar att reglera under flera 100 000 olika körförhållanden eller områden.
Detta beror ju inte bara på insprutningssystemet. Tändsystemet har en mycket viktig uppgift i sammanhanget.
Det är ungefär 25 år sedan LH 2.4 kom. Tänk då på dagens bilar hur mycket effektivare dom måste vara. :shock: Dom har inte brytarspetsar!

Jag upprepar: Sök upp en donatorbil som är av samma årgång och motormodell som din nuvarande motor. Plocka den kringutrustning du behöver från den.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: koppla in b21e i amazon

Post by A-masen »

Ett tillägg: Jag sa att det inte fanns någon bra och illustrativ film på ett brytarspetssystem. Men det finns en film som visar samma sak men från en annan synvinkel. Det är egentligen en reklamfilm för det helelektroniska och brytarlösa 123 Ignition. Men vi kan ju bortse från reklamen och titta på resultatet.
https://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc" onclick="window.open(this.href);return false;
Först visar dom ett brytarspetssystem som dom har riggat upp i en sorts testjigg och monterat en stroboskoplampa. Resultatet talar för sig själv. Tändningen är "skrämmande instabil". Det fladdriga som syns där är alltså "grader feltändning". Och sådant vill man ju inte ha i en motor som skall vara lite utöver det vanliga.
Nästa test är ett brytarlöst eftermarknadssystem, Pertronix tyckte jag det stog. Det är sådant som du kan köpa på trimfirmor och postorder. Det är bättre än brytarspetssystemet, men kanske inte fulländat ända fram. Notera att man monterar det i en befintlig fördelare. Om den är lika gammal som bilen kan fördelaren ju haverera nästa vecka. Trots Pertronix. Jag "hackar" alltså inte ner på Pertronix, jag har använt liknande i både bil och båt till full förnöjelse. Men påpekar risken med en gammal fördelare.
Till sist kommer då 123 Ignition. Eftersom vi skall hoppa över reklamen så säger vi inte så mycket mer om detta, men påpekar att Bosch tändsystem inte går av för hackor heller. Det är säkert fullt likvärdigt med 123 Ignition. Jag är lite osäker på vad det system du skall ha heter. Bosch KZ 116 eller något i den stilen? Någon som vet får gärna korrigera här.
Post Reply