Problem med trimmad b20

Moderatorer
Post Reply
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Problem med trimmad b20

Post by Empi »

Hej har en borrad b20 till b21 den går apa speciellt när den blir varm finns det någon man kan ringa till å få råd bytt allt gjort allt så nu bara ruttnar jag meningen är väll att man ska köra å ha kul men så är inte fallet just nu hjälp
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Problem med trimmad b20

Post by Hasse63 »

Tänk dig att du inget gjort åt motorn och börja leta fel från ruta ett... För missat nått har du!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Problem med trimmad b20

Post by Arne »

Kolla tändspolen, den kan vara kass och det märks då den blir varm.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Problem med trimmad b20

Post by Hasse63 »

Ja eller prova andra syify
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Re: Problem med trimmad b20

Post by Empi »

Bytt tändkablar ,rotor, tändstift ,provat en annan tändspole ,kollat strömmen ,byt packningar till insug ,ventilspel 35, komp 14kg ,har en elpump 25 bar ? Motorn borrad till 92,5 ,boa 5 kam ,allt lättat å balanserat . Dubbla weber 45or, fullradie trattar ,40halsring , f2 med huvud 155 å 145 luft lågfart 55 f8 spridare 4,5, Ronwill ombyggd fördelare , bestyckningsråd enligt honom,extraktor rör ,topp bra bearbetad typ steg 3-4,så till mitt problem går som fan när man gasar runt från vilket varvtal somhelst men när man bara ska köra med jämn gas rycker den typ som den missar en tändning, å det är konstant inget som kommer å går utan man kan ställa klockan efter det är så supertrött på detta problem, hjälp.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Problem med trimmad b20

Post by J.Lundin_ »

Låter som den går magert, vad har du för lambda värde då den går illa...?

Är det på alla varvtal den går illa vid konstant varvtal...?

Vad har du för storlek på acc munstyckena och bottenventilen...?

Ser alla tändstift likadana ut då motorn går illa, här krävs det att du direkt stänger av motorn och växeln ur så att man får en ögonblicksbild av vad som hänt vid förbränningen.
En sak man lärt sig den hårda vägen med åren är att bara för att tändstiften kommer ur en ny förpackning så är detta ingen som helst garanti för att dom verkligen fungerar då dom sitter i motorn,, :grin: Strobba varje tändkabel då du är ute och kör, så ser du om det är tändningen som felar eller ej.

Vad innebär ombyggd fördelare, vad är gjort och inte gjort, är det en vakuumfördelare....? Hur ser tändkurvan ut.
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Re: Problem med trimmad b20

Post by Empi »

Har inte kollat lamdan
Märks mest mellan 2000 till 4000
Lite osäker Måste kolla
Kollat lite på stiften RANDOM brukar vara lite ljusare än kakao
Tändstift bytta flera gånger
Strobba har jag aldrig gjort
Fördelare när en 085 med låst vackumplatta fick nåt papper från Ronwill att den skulle ställas på 12-13 grader stillastående motor slår ut 5 grader vid 1100varv för att ställa ut fullt36-36grader vid 4000varv
Men jag har provat olika fördelare med brytare o brytarlöst men den rycker ändå på exakt samma sätt
Har 6mm flotörnivå med 200 nålventil, soppapumpen blå facet med en filterking
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Problem med trimmad b20

Post by jonny »

För små lågfartsmunstycken ?
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Re: Problem med trimmad b20

Post by Empi »

Kollade lite på lågfartsmunstycket 55f8 hålet på sidan är mindre än 1,2 kollade med andra f8 munstycken jag har dom är 1,2 kan det vara mitt problem tro??
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Problem med trimmad b20

Post by J.Lundin_ »

Upptill 2500rpm så ligger fortfarande lågfartsdelen på i förgasaren och ger soppa, så det kan vara idé att feta på lite där till att börja med. Sedan är det också så att acc munstyckena ger soppa då undertrycket blir högt i förgasarhalsen, så även där kan man prova att gå upp något

Vakuumfördelare och dess normala tändkurva fungerar inget vidare med trimmade motorer. En B20 mår bäst av att ha 21-23graders förtändning vid 1500 varv oavsett om det är en sug eller turbomotor, så sikta på detta. När det gäller tändpunkt vid toppvarv så styrs detta till stor del av grundkompressionen i motorn. 36 grader är ganska normal inställning, jag har dock provat med tändkurvor som gått betydligt längre än till 4000rpm.

6mm´s flottörnivå är nog på gränsen vad gäller risk för överflödning och ger ingen fördel vid normal körning.

Alla ingående munstycken måste vara identiska, annars får du problem, du kan inte köra med ett som avviker från de övriga. F8 ska ha 1,2mms hål på sidan, annars är det fel.
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Re: Problem med trimmad b20

Post by Empi »

En liten uppdatering två vridna spjälaxlar funna så efter lite hjälp av 2 skiftnycklar suger dom jämt igen ska testa imorgon hur han beter sig ,vilken flotörnivå skulle du rekommendera ? Alla munstycken står det f8 på men sidohålet är bara 1mm gissar att det är Kina kopior man kan ju kanske borra upp det
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Problem med trimmad b20

Post by J.Lundin_ »

Det är precis sånt här som gör att jag inte vill hålla på med injusteringshjälp via nätet. Det absolut första man gör med dubbla Webrar är att kolla synkningen via progressionshålen i varje förgasarhals. hade du börjat där så hade du sett direkt att någonting inte stämmer. Får man inte till synkningen dvs. att alla spjäll öppnar exakt samtidigt så kan man glömma att få till någon bra gång på motorn oavsett trimingsgrad.
Förra gången jag svarade på en dylik fråga så intygade den som frågade att fördelaren var helt okey, vilket den senare ej visade sig vara, fördelaren var helt kass. Att då försöka svara seriöst på frågor är fullständigt meningslöst.

Så innan man kastar ur sig en massa frågor, kolla först att allt är korrekt, så slipper vi andra sitta och bry våra hjärnor med sådant som man själv lätt kunnat hitta, bara man ansträngt sig lite..... :wink:

Jag hade för många år sedan med en vars motor inte gick på en cylinder. Min första fråga var då om alla spridarna satt rätt i förgasarna. Jovisst gör dom det, har du kollat..? självklart. Envis som fan var han, ett halvår senare visade det sig att spridaren till den cylinder som inte gick var ditsatt 180 grader fel, ingen soppa kom med andra ord ut. Vad säger man..?

Flottörnivå..? Kör med det som är rekommenderat dvs. 7mm. Att ställa in nivån kräver att man är väldigt noggrann då man mäter. Locket skall hållas vertikalt så att nålventilen precis har stängt, då mäter man avståndet mellan flottör och kant på locket. Här gäller det att se till att bägge flottörer verkligen sitter parallellt med varandra. Flottörnivån är ju den sughöjd som motorn skall överbringa då man trampar på gasen, är den för stor så svarar inte motorn direkt, är den för liten så kommer soppan att droppa in i förgasarhalsen då förgasaren blir varm och man får då en motor som surar igen då den på nytt skall startas. Hur mycket motorn vibrerar ställer också till det vad gäller lämplig flottör nivå
När det gäller munstycken så är det alltid original som gäller, inga tillbehörs munstycken. jag har skrivit om detta tidigare då det gällde Mikuni till motorcyklar. Original är tre gånger så dyra som den billiga kopiorna, å andra sidan så brukar det också skilja åtminstone tre steg i verklig storlek då dom monteras och kopiorna skiljer sedan även sinsemellan. Sådant skit går med andra ord fet bort.. ;)
Empi
Posts: 6
Joined: Thu Jul 17, 2014 8:18 pm

Re: Problem med trimmad b20

Post by Empi »

Sorry har följt det du skriver under en längre tid så jag är tacksam att du orkar fortfarande .grodan jag gjorde var att bara mäta 2an å 3ans cylinder när jag synkade förgasarna ,visste då inte att spjälaxeln kunde vara vriden har plöjt igenom det mesta jag hittat på nätet om det i dagarna och som jag brukar säga man lär sig hela livet nya saker.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Problem med trimmad b20

Post by J.Lundin_ »

Grejen jag brukar propagera för är "ta aldrig något för givet", kolla alltid, saker och ting kan ha ändrats sedan sist.
Post Reply