Spikningar och knacksensor

Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Spikningar och knacksensor

Post by Hillman »

Har insett att jag troligen ligger ganska långt ifrån en bra tändkurva på motorn och har blivit sugen på att försöka optimera tändningen lite. Monterade en knacksensor för länge sedan men den har aldrig varit inkopplad tills idag då jag skarvade på en vanligt 3.5mm stereoplugg på den och kopplade till datorn och stack ut och körde och spelade in ett par repor. Som sagt är tändningen troligen rätt fegt ställd, se bild.

Image

För att försöka provocera fram lite spikningar höjde jag förtändningen till 36 grader runt 4000 rpm och gasade fullt på 4:e och 5:e växeln. Det lever om nåt djävulskt i bilen på grund av dålig isolering och kassa fönster/dörrlister så det är inte helt enkelt att höra om det verkligen spikar. Men jag tyckte nog jag hörde lite "poppande". På inspelningen hörs det att det knäpper till lite vid ungefär dessa varvtal, speciellt på femman, men kör man en spektrumanalys på detta så är det ingen frekvens som sticker iväg speciellt mycket vilket jag hade förväntat mig. Har jag spikningar eller inte, vågar jag ställa ännu mer förständning för att verkligen veta att det spikar?

Ljudklipp - https://dl.dropboxusercontent.com/u/898 ... as_4-5.wav" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Vill ni har fler eller längre klipp så går det att ordna.

Har tittat en del på knackdetektorer som finns att köpa men de modeller med både hörlurar och visuell detektering som jag hittat kostar mycket och vad jag förstått så kan en trimmad stötstångsmotor vara svår att analysera. jag är inte obekant med elektronik så min plan var att bygga ett eller flera system för att köra lite utvärdering. Tänkte först bygga på HIP9011-kretsen från Intersil och eftersom TPIC8101 från Texas Instrument verkar vara pinkompatibla kan man byta lite mellan dessa. Har inte läst in mig på om de kör samma SPI-protokoll men det är inte så svårt att ändra. Tänkte göra det möjligt att koppla in hörlurar, en display för indikering och inställningar samt kanske även ett par lysdioder för indikering.

Men grunden i det hela är att veta att det verkligen spikar och att knacksensorn fungerar, hur gör jag det?

Jag tar emot all input som går att få kring ämnet eftersom jag i stort sett har noll koll och har svårt att hitta relevant information. Jag söker kanske bara på fel saker.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spikningar och knacksensor

Post by QV »

En knacksensor skall ju dektektera när cylindern tänder.
Själva sensorn förstår inte om den är "bra" eller "dålig" explosition i cylindern.

Det är först när man maskerar bort de "bra" som man vet vilka som är "dåliga" alltså spikningar eftersom de uppkommer innan den "bra" skulle komma.

Så du måste plocka en synksignal från tändningen som tillfälligt "dödar" knacksensorn och se vad som kommer fram då.
Kan du inte plocka denna signal ifrån din styrbox?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Spikningar och knacksensor

Post by Hillman »

Så har inte jag förstått funktionen. Vad jag har läst mig till ska en spikning rendera ett utslag långt högre än en vanlig tändning/cylindercykel. Dessvärre kan allt slammer från stötstängerna och hög kompression lätt störa ut dessa signaler om jag förstått saken rätt.

Men berätta gärna mer om jag har felaktig information, jag har tillgång till rätt mycket utrustning men vet inte hur jag ska använda den i dagsläget.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spikningar och knacksensor

Post by QV »

Nu har jag inte läst på allt som finns i ämnet men det jag skrev grundar sig på följande.

Jag vart utkallad att felsöka på en smallblock V8 vars knacksensor sitter i blocket (ungefär mitt på längs ena långsidan).
För att simulera en spikning och därmed se om tändkurvan ändras så skulle man knacka lätt med baksidan av en skruvmejsel på toppen.
Detta enligt instruktionsboken för felsökning.

Att en knackning med baksidan av en skruvmejsel skulle vara en kraftigare vibration en antändning av bränsle i motorn förefaller för mig som orimligt.
Därav min slutsats att knacksensorn känner av "alla vibrationer" men maskar de som är OK.

Det kan ju finnas olika typer av sensorer men i min tankevärld så borde de vara synkade mot tändningen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Spikningar och knacksensor

Post by J.Lundin_ »

Spikningar kan momentant generera upptill 8 gånger så högt cylindertryck mot vad som är tänkt. Så dessa peakar ska man kunna se rätt enkelt. Värre är den med de spikningar som har låg amplitud, men hög frekvens. Här måste man först veta/mäta sig till den grundnivå på oljud som motorn skapar i sig själv. Problemet med att eftermontera en knackningssensor är att veta var den sitter bäst till för att kunna uppfatta dessa spikningar. Utformningen på motorns förbränningsrum styr till stor del hur "ruff" förbränningen sker, B20 med sin badkars utformning ger en ganska rå gång på motorn vilket kan ge svårigheter vid användning av knackningssensorer.

Olika kvalitéer och typer av bränslen påverkar också spikningsgraden och dess utseende.

Så det första man bör göra är att försöka bestämma var baseline för motorns "normala" oljud ligger, allt över det kan man misstänka härrör från någon form av spikningar. Spikningar kan ju låta väldigt olika beroende på dess grundorsak, alltifrån glesa ganska oskyldiga pingel (sugmotorer med för mycket förtändning på lågfart) till aggressivt fräsande, exempelvis då man valt ett alltför litet turbinhus i förhållande till den kompressor man har. Det man då hör är surge spikningar, vilket dödar en motor på nolltid.. :grin: Det kan också handla om högvarvsspikningar, dessa brukar tyvärr drunkna i allt annat oljud från motorn. Vid bromsprov så brukar en del använda ett kopparrör fäst på motorn och draget till en degbunke, då brukar man höra dessa högvarvsspikningar ganska bra... :grin:

SAE rapport 810060 och 800833 berättar en del om Volvos och SAABs utveckling av deras knackningssystem, kan kanske vara av intresse att läsa... :-)
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Spikningar och knacksensor

Post by redheat »

är det någon som provat denna ??



http://www.viatrack.ca/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.viatrack.ca/Knock/KnockAll.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Spikningar och knacksensor

Post by Gunnar »

När jag monterade en kompressor på min B18 för snart 15 år sen, kom knackningarna som ett brev på posten. Jag testade först med en fördelare med en specialkomponerad tändkurva. Den tog visserligen bort knackningarna men samtidigt försvann i stort sett allt bottendrag. Nästa steg var ett J&S Safeguard system http://www.jandssafeguard.com/ Systemet är uppbyggt kring en vanlig Bosch knackningssensor som jag drog fast på en av topplocksbultarna mellan 2ans och 3ans cylindrar. Hur systemet fungerar finns beskrivet översiktligt här http://www.jandssafeguard.com/NewUniver ... rsion.html. I mycket stora drag bygger det på en automatisk övervakning av varje cylinder, varje varv när just den cylindern tänder. Om systemet känner av en knackning, justeras tändningen stegvis, varv för varv, tills knackningen upphört. Knackningar indikeras dessutom med en lysdiod. Hela systemet fungerade oklanderligt för mig och sitter kvar i bilen, men när jag monterade en 123 fördelare försvann alla tendenser till knackningar (med bibehållet bottendrag) - lysdioden blinkar aldrig nuförtiden.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Spikningar och knacksensor

Post by gudu »

Spännande. Kan du spela in motorn med liten förtändning och använda detta som bas och sedan dra ifrån den frekvenskurvan från en inspelning med hög förtändning? Då kanske man kan se någon skillnad. När jag förtänt för mycket brukar pingandena höras runt tre tusen varv,typ. Inte högre. De kom om jag gasade mycket från lågt varv som vid en omkörning.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spikningar och knacksensor

Post by QV »

När det gäller tändning så är ju fördelarens kondition av strörsta vikt.

Inget elektroniskt system hinner med att korrigera en glapp fördelare.

Hur många av Er smörjer upp filtbiten under rotorn var 500 mil?
Fördelaren ingår i rundsmörjningsprogramet men ingen av mina kompisar (som jag dryftat detta ämne med) har oljat något här.
Fördelaren är inte permanentsmord.

Själv har jag jagat en "bättre" tändinställningslampa än lågpriset från Biltema.
För den var ju helt oduglig eftersom gradtalet ändrade sig hela tiden på alla bilar.

Tills jag renoverade min första fördelare på Amazonen, då stod tändningen still!
Tillslut gick det upp för mig att fördelare borde vara en av de första saker man renoverar om man vill trimma (köpa ny typ 123 fungerar också)

De tog bara 30 år att få den insikten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply