Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Moderatorer
Post Reply
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by inhe »

Noen som har erfaring med denne fordeleren i en trimmet B20.
Motor er boret/stroket til 2,26 l, KG 6 kam, KG steg 4 topp, Doble Webere 45 bestykket av KG.
Motoren forbrenner urent I mellomregisteret, kan dette "programmers bort" med denne fordeleren sammenlignet med originalfordeleren. Kan toppeffekten økes? Kan bensinforbruket reduseres, nå bruker den "mye". Kan man bruke de forhånsprogrammerte kurvene på denne trimmed motoren? Noen som kjenner verksteder med rullende landevei nær Malmø/Helsingborg som selger, og har erfaring med å tune slike fordelere?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by A-masen »

Du skall få en gissning från min sida, men jag vet inte säkert. Du skall välja den tändkurvan som motsvarar din nuvarande fördelare. Leta upp den 123-fördelaren som passar till din motor. (Det finns bara en)
http://www.123ignition.se/produkter.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Gå in på beskrivningen av fördelaren. Där ser du en tabell med ett antal olika Bosch-fördelare. Välj det nummer som svarar till din Boschfördelare och det ger vilken tändkurva du skall välja i 123 Ignition.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by jonny »

Du ska naturligtvis köpa den sorten som du kan programmera själv vad du vill ha för tändkurva .
Din motor är trimmad och då finns det ingen original tändkurva som stämmer .
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by inhe »

Ja, det er slik jeg tenker selv. Motoren har vel mellom 180 og 190 HK og går forsåvidt bra med original fordeler. Men tror jeg kan få ut mer med en riktig tenning, samtidig som jeg håper bensinforbruket går litt ned. Vil prøve å finne noen med rullende motorvei som har erfaring med denne fordeleren.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by Erland Cox »

Jag ställde min så att jag har 15 grader upp till 900 varv så att den inte går trögt på starten.
Sen har jag 35 grader från 900 varv till varvstopp.
Spikar motorn runt maxvrid så kan man sänka lite där.
Man kan prova mellan 32 och 36 grader och se var motorn går bäst genom att vrida fördelaren sen.
Fungerar hur bra som helst.

Erland
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by Torbo »

Så langt jeg kan se så har ikke 123 vakumregulering. Den har i alle fall ingen kurve for det. Noen har en tilkobling, men den ahr ingen effekt på de jeg har sett på. Ergå mister man effekt i overgangen. Og da gjelder det nok å holde så høy tenning som mulig. Men tenningnen bør ligge 2-3 grader under sprikningsgrensen, da det kan skje lokale små soner med selvtenning å ekstra høy temperatur som kan brenne stemplene.
På eldre motorer hvor kompresjonen ikke er så høy, vil disse selvtenningssonene gjøre at det skje smelting av stempler og knekte stempelfjærer uten av man har kunnet registrere det med ekstra lys fra motoren.
Typisk er om man stiller tenning etter beste gange på tomgang. Det gir for høy tenning oppover, og så er man i faresonen.
Det var bare noen erfaringer og registreringer. Selv har jeg best erfaring med originaltenning/fordeler og Ignitor.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by mekomaskin »

Programmerbara 123 har uttag för vacuum/laddtryck, men det funkar inte med vacuum när man kör med KG6-kam och dubbla 45or.
Om du sätter en manometer på ett vacuumuttag på en sådan motor så står mätaren bara och fladdrar pga trycksvängningarna som uppstår i insuget.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Programmerbar fordeler 123 i trimmet B20

Post by J.Lundin_ »

Nja, trycksvängningar har man alltid i insugssystemet oavsett kam. KG6 är ju en trimkam med större öppningstid och overlap mellan insug och avgasnock vilket innebär att det undertryck man normalt har med en standardkam blir reducerat. Ju större duration man har desto sämre brukar förgasarna fungera, man får helt enkelt för dåligt undertryck i insuget för att förgasarna ska fungera bra på lågt varvtal. Vakuumförställning är således inget man normalt använder på trimmade motorer eftersom det inte finns något bra undertryck att reglera med...:-)
Post Reply