b21et fördelare med hallgivare?

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

b21et fördelare med hallgivare?

Post by Sellstedt94 »

Hej jag undrar om b21et har hallgivare i fördelaren och om det passar mot 940ins kabelhärva? Som jag har i min amazon.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by Arne »

Nej, har för mig att det är andra anslutningar på fördelarna som sitter på B200/B230 motorerna.
AVG
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by Sellstedt94 »

Men de sitter hallgivare på den?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by A-masen »

Volvo 940, för det är väl den som var donatorbilen?, hade LH 2.4 som motorstyrning. Dom hade vevaxelgivare, inte Hallgivare. Sitter bakom motorn, nere över svänghjulet, en svart plastgrej något mindre än en tändsticksask. Hallgivare har minst två kablar, om inte fler? Dom här två givarna gjorde samma jobb, men det är olika tekniker så dom kan högst troligt inte ersätta varandra.

Nu har du en B21 ET. (Kan inte ha suttit i en 940) Då har du väl K-jet insprutningssystem på den?

Lite överkurs: Det finns en tidsgräns för dom olika styrsystemen. 1 juli 1988 kom en lag om katalysatorrening på all bilar. Från och med detta datum hade alla 240 och 740 LH 2.4. (940 kom ju senare) Föregångaren hette LH 2.2 och kom någon gång 1986 eller 1987. (Något osäker) Alla motorer hette då F med en tilläggsbokstav. Deras föregångare var K-jet som hade funnits ett antal år. Dom motorerna hette E med tilläggsbokstav. K-jet var ett i sammanhanget "primitivt" insprutningssystem, men fullt fungerande och driftsäkert.
Ett förbehåll. Katalysatorrening fanns redan före 1 juli 1988, men det var ingen lag på det då och om dom fanns så var det helt frivilligt av bilköparen när vederbörande beställde den.
Ett förbehåll till om någon skulle stöta på det. Det fanns exemplar av 740 som hade ett annat styrsystem. Renix tror jag det hette? Detta är förmodligen inte alls kompatibelt med Bosch LH-system.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by Sellstedt94 »

Okej men går det å borra å montera vevaxelgivaren på b21an? Hur noga är avståndet mellan givaren och svänghjulet?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by A-masen »

Supernoga skulle jag nog säga. Det är ju vevaxelgivaren som ger signal till styrdatorn om hur många grader som vevaxeln har kvar till nollpunkten. Styrdatorn beräknar sedan när bränslet skall sprutas in och hur mycket samt ger sedan tändpuls i rätt ögonblick. Sedan ger vevaxelgivaren signal till varvräknaren också. Och det är ju inte bara för instrumentet i panelen. Styrdatorn behöver ju den informationen också. Så det gäller att den verkligen sitter på rätt ställe.
Sedan gäller ju att få den på rätt djup också. En snarlik givare som jämförelse, den i bakaxeln som ger signaler till bl,a hastighetsmätaren skall ställas in med bladmått! Den läser alltså av ett hjul med "fönster" och dom räknas senare och blir till km/tim. Det är fullt möjligt att det är liknande krav på vevaxelgivaren.
Sedan är det en annan faktor också. Svänghjulet måste vara ett svänghjul från en motor med vevaxelgivare. Det fungerar inte med ett äldre svänghjul från t.ex en ET-motor. Läs mer här i avdelningen Givare och stycket vevaxelpositionsgivare.
http://home.swipnet.se/g_gson/" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by A-masen on Wed Aug 20, 2014 6:03 pm, edited 1 time in total.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by Dieseltroll »

Om jag inte är helt ute och cyklar (det händer faktiskt ibland :roll: ) så har en del volvo bilar med LH 2.4 både vevaxelgivare och en hallgivare i fördelaren. Kan inte uttala mig till 100% om 700/900 men 240 har jag fixat en del med... Har du tre kablar / stift in i fördelaren så sitter det en hallgivare i den.

Jag har ett par bra PDF:er om både K-jet och L.H 2.2/2.4 om någon är intresserad. Mycket intressant läsning om hur systemen är uppbyggda och även hur man felsöker dom. De är plockade från nätet en gång i tiden så det är inte jag som ligger bakom dom. Har tyvärr lyckats slarva bort länkarna direkt till sidan, annars hade jag postat dom här...

Och A-masen, ska man vara nog så kan faktiskt vevaxelgivaren vara en hall-givare (känner av magnetfält)...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by StefanM »

B21ET har fördelare med induktionsgivare, ej samma typ som nyare. Helt olika signaler om jag fattar saken rätt. Men å andra sidan borde det väl fungera om motorn man sätter i har tändystemet separat. Man måste dock använda tändslutsteget som hör ihop med fördelaren.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by Weber_b20 »

Skall man va petnoga så arbetar lh 2.4 också med en induktionsgivare aka VR..
Men eftersom tändboxen från 940 jobbar mot 60-2 kommer den av naturliga skäl inte fungera med fördelaren från b21et.

Ska man ha ett fungerande lh2.4 i detta fallet lär man ta både givare och svänghjul från samma donator, men när man är i farten så kan man väl ta hela motorn? En B230FT/FK är skitbillig i sammanhanget.

Att det skulle finnas 2st givare, hall och vr, på samma motor håller jag för väldigt osannolikt! (i vart fall har jag aldrig sett det i volvos gröna häften, ej heller i verkligheten)
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: b21et fördelare med hallgivare?

Post by redheat »

i denna ll länk är det en bild på givaren

http://forum.svenska200klubben.com/view ... =25&t=3822" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply