amazon med b230 turbo

Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

amazon med b230 turbo

Post by Sellstedt94 »

Hej har en b230f i amazonen som jag vill sätta turbo på men funderar hur jag ska göra med dumpventilen. Visst måste jag ha en sån? Och jag har en öppen dump liggandes men om jag ska använda den så måste jag väll montera lmmen på trycksidan och sätta dumpventilen före den? Men håller den för tryck?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: amazon med b230 turbo

Post by Dieseltroll »

Har du kollat hur det är gjort i original på bilar med B230ET/FT? Eller kanske en mer relevant fråga, ska du verkligen sätta turbo på en B230 som inte uttryckligen är bestyckad för det? Låg komp kolvar, kolvkylning och större spridare borde väl höra dit tex...

Är ingen expert på turbo system, men det låter iallafall som om du har tänkt rätt. Att inte räkna med den luften som åker ut genom dumpen. Sen har jag för mig att en del andra, icke-Volvo, bilar inte har LMM tillsammans med turbo utan bara kör på TPS, men det beror säkert på hur insprutningssystemet är utformat...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: amazon med b230 turbo

Post by Sellstedt94 »

Ska bara köra till helgen med motorn som sitter i nu sen blir det en riktig ft motor.
Org volvo 940 tro ja att dumpen är inbyggd i turbon och lmmen sitter före turbon.
Men turbon jag har vet ja inte var den kommer i från.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: amazon med b230 turbo

Post by QV »

Nu har jag inte monterat någon "dump" på en turbo men

Vad minnet säger mig är att den släpper ut övertrycket när man släpper på gasen.
Detta skall då göra att turbon roterar fortare "i viloläget" än vad den skulle göra utan dump.
Detta ger då möjlighet till ett "högre" turbotryck (precis) när man ställer sig på gasen igen.
Så ger det naturligtvis det pys ljudet också (som bonus för en del)



Nej man behöver inte en dumpventil.

Om man monterar en sådan så "används den" när motorn inte har någon belastning.
Jag skulle inte flyta på någon mätare till trycksidan.

/QV

Den delen som kontrollerar max trycket heter wast gate (troligtvis felstavat)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amodytes
Posts: 22
Joined: Wed Sep 24, 2014 4:32 pm

Re: amazon med b230 turbo

Post by Amodytes »

Den släpper ut över trycket när du släpper gasen och skyddar spjället. Trist att ha 1,5 kg tryck mot spjället mellan varje växling.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: amazon med b230 turbo

Post by Henrik Landin »

Ger ett fint kvitter att köra utan dump dock ;) Har du bra turbo så håller den utan problem för det, blir ingen extrem förkortning av livslängd som internetexperter påstår. Då du har LMM skall denna sitta före turbon och om du har dump MÅSTE du ha återcirkulerande dump om du vill ha den att gå bra. Annars släpper du ju ut luft som mätaren och datorn tror är kvar i systemet. Originalturbon har inbyggd dumpventil i kompressorhuset.
Administratör
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: amazon med b230 turbo

Post by J.Lundin_ »

Ordning i klassen grabbar... :grin:
Den sk. dumpventilen sitter där för att skydda turbon och inget annat. En gång i tiden kallades den för antisurge ventil och det är precis vad den är till för. Har man laddtryck från kompressorn och sedan stänger spjället mitt framför den så måste luftflödet ta vägen någonstans annars går luften baklänges genom kompressorn med följd att den går ut i surge. Surge i en turbokompressor vill man till varje pris undvika eftersom det ganska snabbt leder till haveri på ett eller annat sätt. Man kan exempelvis böja eller bryta av vingarna på kompressorhjulet, trycka sönder axiallagringen av axeln eller helt enkelt orsaka lagerhaveri med oljeläkage som följd.
Så att påstå att man inte behöver ha en dump inkopplad då man trycker genom ett spjäll är totalt fel, det blir garanterat kostsamt i slutändan.

Sedan att dumpen skulle ge kompressorn bättre fart i "viloläget" stämmer inte heller, kompressorn "ser" ju i detta läge atmosfärstrycket. annat blir det då man har spjället före kompressorns inlopp, då kommer kompressorn att rotera i en partiellt vakuum då spjället stänger, man behöver då inte heller någon dumpventil, det krävs dock att man har någon form av koltätning eller motsvarande mellan kompressor och lagerhuset.

Personligen ogillar jag dessa dumpventiler starkt eftersom det innebär att man eldar för kråkorna samt får sämre gassvar på motorn... :grin:
Amodytes
Posts: 22
Joined: Wed Sep 24, 2014 4:32 pm

Re: amazon med b230 turbo

Post by Amodytes »

Gillar. Tack för svar på tal...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Post Reply