Trimning av Amazon 122S och 123GT B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers!

Moderatorer
mike1800
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 28, 2014 8:48 am

Trimning av Amazon 122S och 123GT B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers!

Inlägg av mike1800 » lör jun 25, 2016 5:18 pm

Trimning av Amazon 122S och 123GT B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers!
Michael Bengtzing skrev: "Trimning av Volvo B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers! Motorrummet på min röda Volvo -64. Borrning till B20, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och konverterad till blyfri bensin!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)
Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)

Motorrummet på min röda -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och konverterad till blyfri bensin!
Har installerat vassare K-kam och ny kamdrevsats från KG Trimning. Här har jag tillfälligt monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter, enkelt att byta tillbaka.
Volvon går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Listan på trimförslag går från lättare trimning till kraftfullare:

Översyn/renovering av dubbla SU förgasare och byte till KD nålar

Om förgasarna är slitna/glappar i spjällaxeln kan det vara dags för en renovering!
Köp reparationssats till SU-HS6:
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1962-1968.

Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!

Bild

SU-specialisten kan renovera dina SU förgasare till bra priser och säljer även reservdelar:
https://sites.google.com/site/suspecialisten
Adress till SU-specialisten:
Lars Gyllenhäll
Umevägen 146B
91136 VÄNNÄSBY
SWEDEN
TEL: 070-5411840
Epost: suspecialisten@live.se

VP Autoparts i Fristad säljer renoverade SU och har stort sortiment på reservdelar till SU, renoveringssatser till SU-HS6 mm:
VP Autoparts AB
http://www.vp-autoparts.com
Besöks-/postadress:
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD, Sverige
Tel: 033 - 20 64 64
E-Post: info@vp-autoparts.se

Förgasarteknik säljer nya och renoverade SU. Rekommenderar Förgasartekniks Web-shop. Här kan man beställa kompletta gasreglagesatser, förgasardelar, renoverings och servicesatser, nålar, flottörventiler mm:
http://www.forgasarteknik.se/
Förgasarteknik
Tåby 32
61492 Söderköping
Tel 0125 44030 Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.
Epost: info@forgasarteknik.se
Gasreglagesats Volvo B18. Artikelnummer FTN101: Komplett sats för dubbla SU-förgasare med hållare för aluminiuminsug.
Reparationssats SU-HS6 Artikelnummer: CRK249.
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1962-1968.
Nya dubbla SU-HS6 nålar, KD nålar för mer effekt, 115hk!
Artikelnummer: AUD1501. Volvonummer: 237248

SU-Service renoverar förgasare och bensinpumpar till klassiker och veteranfordon. Vår specialitet är engelska fordon, såsom Jaguar, Bentley, Austin, MG, Triumph, BSA, Ariel, Norton, Triumph m.fl. men vi renoverar även förgasare av andra fabrikat såsom Solex, Zenith och Zenith-Stromberg.
SU-Service säljer även reservdelar och tillbehör. Även postorderservice. Varmt välkommen att höra av Dig om Du vill veta mer!
http://web.comhem.se/suservice
Kontakt: Om du har några frågor eller funderingar är du hjärtligt välkommen att kontakta oss för mer information.
Mobil: 070-322 86 37
E-post: su.service.norberg@gmail.com
Lawrence Sullivan
Kornettgatan 21b
73834 Norberg

Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för Amazon 1962-66 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Bild

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.

Bild

Kontrollera tändningen!

Serva tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och tex nya NGK tändstift.

Bild

Oljebyte!

Gör oljebyte med 3.75 liter helsyntetisk olja. Montera ett nytt Volvo oljefilter.

Plana topplocket och ev. konvertera till blyfri bensin!

Generellt plana toppen ca 2,5 - 3,5 mm.
Är det en E-topp så är den 85 mm tjock original och då kan 1,5 - 2,5 mm vara lagom planing.
Är det en A-topp på 87mm så kan 2,5 - 3,5 mm vara lagom.
En kompression på 10:1 - 10,5:1 är OK.
Vid högre kompression eller glödtändning så tanka 98-oktan på Cirkle K (Statoil).
För B20 montera samtidigt en tunn topplockspackning 0,8mm.
Vid planing av topp, passa samtidigt på att fräsa i härdade avgasventilsäten, dvs konvertering till blyfri bensin!

Bild

Bearbeta B18/B20 toppen vid planing av topplocket/konvertering till blyfri bensin!

Porta, sätt i större ventiler. Tex B20 topp med större insugsventiler 44mm och 35mm avgas.
Enklast och billigast är att köpa en B20 topp från slutet av 140-serien 1974-1975!

Lämna din nya B20 topp från slutet av 140-serien 1974-1975 med 44mm insugsventiler, 35mm avgas till din favorit B18/B20-maskinshop för konvertering till blyfri bensin!. Dvs fräsa in härdade ventilsäten för avgasventilerna!

Mest hållbara B20 toppen är oftast från 240ans B20 1975-76 med tum gängor och som har en extra förstärkning vid 3 avgasutsläppet räknat framifrån. Till och med 1976 hängde den gamla B20-motorn fortfarande med i 240 L-modellen! Inte snygg men hållbarare än betong!

Bild


Byte till vassare kamaxel, nya lyftare och ev. ny kamdrevsats

Tex Volvos K-kam ger bra vrid och högre effekt genom hela registret!
För B20E med K-kam, KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med insprutning!
Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!

Bild

Borra B18 blocket till B20!

B18 block med växelströmsfäste från 1967 och uppåt har samma gjutform som B20 från 1969 och uppåt.
Det enda som skiljer B18 blocket från 1967 och uppåt med växelströmsfäste och B20 block från 1969 och uppåt är borrningen! Borra till B20 men behåll B18 motornr!
Montera en planad B20 topp med 44mm insugsventiler, 35mm avgas och konverterad till blyfri bensin!

Maxtrimning av B20 med dubbla Weber 48or som ger 205hk!

B20 toppen är oftast från 240ans B20 1975-76 med tum gängor och som har en extra förstärkning vid 3 avgasutsläppet räknat framifrån.
Det här passar bra vid tävling/träning på motorbana, Gelleråsen, Nürnburgring etc
men inte på en klassisk Amazon 122S eller 123GT i originalskick!

Bild

Om ni har några förbättringsförslag/synpunkter eller erfarenhet av programmerbara fördelare 123Ignition etc så mottar jag dem tacksamt!

Det är aldrig för sent för att börja trimma eller tävla!

/Hälsningar Baby Blue Racing Team!

Bild

© /mike1800 ;-) .