B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by Schmoyoho »

Hej,

Håller på att småpyssla i en Amazon -65 och ser över motorn, gör lite service och sådant. Egentligen går motorn bra så det kanske är dumt att vara och pilla i den, men känns som den skulle kunna gå bättre. Går t.ex en vakuumslang från förgasaren (Weber 36/36 DCD) till fördelaren och det är inget vakuum i den, så tändförställningen funkar väl inte då? Slangen är bytt och hel så jag antar felet ligger i förgasaren. Svårt att fixa?

Nästa fundering är om man ska investera i en colortune. Går det att använda på en dubbelportsförgasare? Blir det att man bara kan justera CO för höga eller låga varvtal eller blir det rätt genom hela registret om jag ställer in CO?

Utöver saker som har gått sönder så är det knappt att motoroljan har bytts med åren eftersom den rullat så lite. Men numera kör jag bilen ganska flitigt om somrarna så jag försöker hålla efter och förbättra så gott jag kan. Den går som sagt bra men tycker ändå att t.ex nya tänddelar inte skadar att montera.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by A-masen »

Jag hade en Colortune som jag tänkte använda till båtmotorn. Jag kom aldrig till skott och sålde båten. Och Colortunen gav jag senare bort. Detta är flera år sedan.
Till satsen som man köper följer det med en färgkarta där man kan se olika färger vid olika varvtal och inställningar. Och eftersom det är meningen att hitta det bästa läget vid både effekt och avgaser (fattigmanslambda) så borde det ju vara rekommendationerna på färgkartan som gäller. Om det då inte går att få detta resultatet så är det ju något fel på förgasaren.

Det finns flera filmer med Colortune på YouTube. Du kanske kan få något ytterligare svar där?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by TVR »

Colortune fungerar oavsett om det är en eller flera förgasare med en eller flera portar. Med hjälp av färgen på flamman så kan man försöka avgöra om blandningen är optimal. Lambdasond är givetvis enklare att hantera.
Fast som du själv redan misstänkte fungerar det ju, precis som med en lambdasond, bara för det vartal och gaspådrag du för tillfället ligger på. Man kan inte få till högfartsbestyckningen på en Weber genom att justera blandningen på tomgång. De har (nästan inte) någon relation till varandra utan är olika funktioner i förgasaren. Fast det är precis samma sak med en SU eller någon annan förgasartyp. Man får aldrig hela registret om man tittar på CO på tomgång.

Om det inte uppstår undertryck i slangen från förgasaren så är den väl tät någonstans. Kolla efter om det sitter smuts. Absolut inte svårt. Eller är det verkligen brist på undertryck som orsakar det? Det är inte membranet i fördelaren som är trasigt? Testa att skapa undertryck med något annat och koppla till fördelaren och se om den verkligen fungerar
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by QV »

Schmoyoho wrote: Mon Jun 19, 2017 11:51 amGår t.ex en vakuumslang från förgasaren (Weber 36/36 DCD) till fördelaren och det är inget vakuum i den, så tändförställningen funkar väl inte då? Slangen är bytt och hel så jag antar felet ligger i förgasaren. Svårt att fixa?
Vakuum i förgasaren uppstår mest vid motorbroms.
Zenit har vakuumanslutningen lite udda ovanför spjället så där får man inget vakuum vid stängt spjäll...
Kolla att tändförställningen fungerar i fördelaren genom att suga i slangen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by J.Lundin_ »

Trimning och vakuumförställning går inte riktigt hand i hand. Ju vassare kam desto sämre undertryck på tomgång, det är därmed ingen större idé att försöka använda original fördelare vars tändkurva bygger på vakuumförställning, man får sällan till det. Välj hellre en fördelare utan vakuumklocka vars tändkurva bygger på varvtal, fjäderkraft och vikter eller allra helst ett programmerbart elektroniskt tändsystem.
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by Schmoyoho »

Ska nog köpa en colortune så får vi se. Har inte exakt koll på tekniken så det kanske står i manualen, men ställer man in CO för olika varvtal eller olika belastning? Eller skruvar jag på skruven och får en ok blandning som är olika bra genom hela registret, dvs lite damage control? Har ingen koll på förgasare eller högfartsbestyckningar i webrar.

Slangen till tändförställningen är bytt då den gamla var illa trasig. Vet inte om det kan ha sugits in smuts som satt igen vakuumuttaget på förgasaren (tror jag det var). Är nog någon sommar sedan jag kollade, men jag har inte blivit klokare sedan dess så jag tänkte jag frågar innan jag börjar pilla med något. Ska prova suga i slangen och se om tändningen ändras (provade f.ö varva motorn utan att få något vakuum heller, vad jag minns).

Ang trimning så är det bara förgasaren som är bytt till webern samt avgassystemet som är bytt till något grövre inkl. extraktorgrenrör. Motorn är aldrig öppnad eller rörd på så sätt. Hade hemskt gärna monterat en 123ignition ifall någon vill sälja mig en för ett lägre pris än 4000 eller vad de nu kostar.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by QV »

CO mäts vid tomgång... hur den är vid andra varvtal har jag ingen koll på.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by 46-68 »

Skruvarna på förgasaren ställer tomgångsvarv och tomgångsblandning.
Ska du ändra bestyckningen på varv och belastning sker detta genom att byta div munstycken och emulsionsrör.
Se tex här, tabell för grundbestyckning: http://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-771.
Ska man labba med detta så rekommenderar jag en bredbandslambda i avgasröret med vidhängande mätare i bilen, colourtune förutsätter att an ser den. Inte så enkelt under belastning.
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by Schmoyoho »

Aha, okej. Jag som missuppfattat då. Så det räcker med CO-inställning på tomgång? Ska byta lite tänddelar också tror jag, är nog orört de senaste 10-15 åren.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by A-masen »

Nu är det flera år sedan jag hade min Colortune, köpte den i början på 90-talet, men jag har ett bestämt minne av att det fanns instruktioner och anvisningar förutom färgkartan i satsen. Och som jag skrev tidigare, jag använde den aldrig, så det är bara "fritt ur minnet".

Så om du köper en Colortune, följ anvisningarna så blir det nog rätt.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by TVR »

Schmoyoho wrote: Sun Jun 25, 2017 9:47 am Aha, okej. Jag som missuppfattat då. Så det räcker med CO-inställning på tomgång? Ska byta lite tänddelar också tror jag, är nog orört de senaste 10-15 åren.
Nej, man bestyckar inte upp en förgare korrekt genom att justera CO på tomgång. Man måste få till hela registret. Beroende på förgasarmodell kan det göras genom att byta fasta munstycken, halsringar och emulsionsrör (t ex weber) eller genom att byta nålar, dämpolja och fjädrar (t ex SU).
För att få bilen genom bilprovningen räcker det dock med CO-halt på tomgång (om den nu går skapligt på övriga varvtal).


Mängden CO i avgaserna är ett sätt att se hur effektiv förbränningen är. Att titta på flammans färg (colortune) är ett annat. Bäst är nog att mäta syrehalten (lambdasond), helst då med bredbandslambda som har bättre noggrannhet.
Colortune fungerar givetvis på tomgång men det är svårt att se färgen på flamman när motorn körs med belastning. Det kräver i så fall att man antingen filmar tändstiftet och på något vis synkar filmen med vilken belastning man hade vid den aktuella tiden. Alternativt får någon sitta i motorrummet på bilen och titta ner medan du kör, vilket man givetvis inte kan. Lambdamätaren monterar man däremot inne i bilen och där kan man direkt se i realtid på mätaren hur effektiv förbränningen är.
Slutsats: Använd lambdasond och mätare, allra helst bredbandslambda. Eller åk till en specialist.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by Schmoyoho »

Har kikat på tändförställningen och mycket riktigt var det portat vakuum. När jag varvade lite hörde jag ett pysande och kunde känna ett svagt sug om jag satte tummen mot nippeln. Varvtalet ändrades också om jag sög i slangen så regulatorn verkar fungera. Plattan inuti fördelaren rörde sig också.

Däremot i fördelaren kändes det som att rotorn satt riktigt löst och glappade. Den såg ut att vara i bra skick men den kanske är bra att byta ändå, just in case? Undrar också vilken motorolja som är billigast. Köpte biltemas 10W-40, valde delsyntet eftersom mineraloljan bara fanns i 10W-30. Tänkte 40 kanske är bättre på en bil som går 90% sommartid (liiite vår/höst), eller tänker jag bakvänt med beteckningarna?

Förgasaren är bytt någon gång på 80-talet och mest sannolikt orörd sedan dess. Bör man börja rota någonting i munstycken, halsringar och sådant som du nämner, TVR? Tycker den går bra i grund och botten, kanske att man litegrann får modulera gaspådragen för att hamna optimalt. Gasar man för mycket känns det som den bluddrar lite lite.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by TVR »

Kolla upp vilken förgasare du har. Det finns olika varianter av dubbelports Weber. Rimligen är det en DCD eller DGV men de har olika storlekar på spjällen så kolla exakt vad du har.
Kolla på följande länk http://misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-771 så får du tips om hur den ska vara bestyckad för olika konfigurationer motorer. Observera att det inte är någon absolut sanning men en bra fingervisning. Jag hade sen plockat isär förgasaren, gjort rent förgasarhus och munstycken samt bytt packningar och flottörventil (Misab med flera säljer service-satser). Samtidigt hade jag passat på att jämföra hur den är bestyckad med vad Misab föreslår. Stämmer det så kommer det nog att funka skapligt. Efter service och eventuell ombestyckning så justeras CO på tomgång och så kan man provköra och se hur den går. Kan du låna en bredbandslambdasond (eller annan mätare) så gör det.

Angående olja så tänker du faktiskt fel. Man kan säga att det höga talet anger hur trögflytande oljan är när den är varm. Det låga är när den är kall.
Dock kommer det säkert att fungera bra ändå men jag minns inte Volvos rekommenderade viscociteter i huvudet. Någon annan kan säkert fylla i.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B18 Weber 36/36 DCD steg 0?

Post by QV »

Schmoyoho wrote: Mon Jun 26, 2017 7:25 pmDäremot i fördelaren kändes det som att rotorn satt riktigt löst och glappade.
Rotorn skall kunnas vridas en 10-15 grader men skall fjädra tillbaka distinkt mot ändläget. Om inte så måste den plockas isär och renoveras.

Angående motorolja så är allt bättre nu än vad det var 1962 när B18 kom.
Köp du den "billigaste" miniralen och byt frekvent. Lägg pengarna på fika under turen istället.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply